Nokia es queda amb una de les seves principals competidores

Estand de Nokia en el MWC15
Compartir

La finlandesa anuncia l’adquisició d’Alcatel-Lucent per 15.600 milions d’euros, en una maniobra que deu molt a la irrupció dels fabricants asiàtics.

Quan parlem de Nokia, pot sorgir certa confusió en alguns lectors amb la fabricant de telèfons mòbils i smartphones que va adquirir Microsoft, així que, abans de res, aclarim conceptes: Nokia és una multinacional finlandesa que, com tota bona empresa de certa mida, ha desenvolupat diverses divisions que es dediquen a crear productes per a sectors de mercat diferents. El seu principal negoci ara és el de les infraestructures per a xarxes de veu i dades, però en el passat fou més coneguda per la seva divisió de terminals mòbils, la qual va vendre a Microsoft el 2013. A partir del 2014, els terminals Nokia han deixat d’existir amb aquesta marca, passant a ser telèfons venuts sota la denominació Microsoft.

És “el que queda de Nokia“, per dir-ho d’una manera prosaica, que fins el 2013 va estar associada amb l’alemanya Siemens en la construcció d’infraestructura de xarxes.

Una de les seves principals competidores en aquest terreny ha estat Alcatel-Lucent, el producte d’una joint venture entre la francesa Alcatel i la nord-americana Lucent, una spin-off d’AT&T, encara que amb el seu quarter general en sòl gal i referida moltes vegades com una companyia francesa, obviant la seva part nord-americana.

La unió fa la força enfront dels fabricants asiàtics

Malgrat que el conjunt Nokia-Alcatel s’erigirà com a segona fabricant d’infraestructures de xarxes només per darrere d’Ericsson, de manera que l’operació podria ser vista -i sense que els manqui raó als qui donen suport a aquest argument- com un intent de robar-li quota de mercat a la sueca, alguns veiem com el veritable motiu de la unió el defensar-se en un futur proper de la irrupció dels fabricants asiàtics com la xinesa Huawei, que ofereixen un bon producte a un preu assequible, i s’estan emportant contractes en molts països de les desitjables economies emergents.

Aquest, al meu parer, és un dels motius que més ha acabat pesant en la decisió de Nokia i Alcatel, el buscar-se un millor futur gràcies a una mida també més gran enfront de la invasió de marques que no tenen tanta tradició en la fabricació d’infraestructures de xarxa però que, precisament per això, poden oferir un producte de més baix cost.

Especialment interessant és el mercat dels països africans, encara amb molts problemes (com, per exemple, el conflicte amb Boko Haram a Nigèria), però en creixement actualment i amb una optimista promesa de futur. La Xina s’ha buscat, a nivell polític, un lloc de rellevància entre els països africans, que també es tradueix en termes de negoci amb els diferents països de la regió. Això està situant les empreses xineses en condicions avantatjoses d’aconseguir contractes, entre ells els relacionats amb les infraestructures de comunicacions.

A més, i gràcies a “l’herència” proporcionada per Lucent, la companyia tindrà ara un accés més franc al mercat nord-americà.

Com es realitzarà l’operació

La venda d’Alcatel-Lucent a Nokia Networks es realitzarà a base de l’intercanvi d’accions, obtenint per cada acció d’Alcatel, 0,55 accions de la nova Nokia. En total, l’operació està valorada en 15.600 milions d’euros, i a l’espera que les autoritats reguladores del mercat (tant les nord-americanes com, sobretot, les europees) donin el seu vistiplau a la maniobra.

Les dues companyies preveuen que l’operació es tanqui a mitjans de 2016 amb el resultat d’una sola companyia que es dirà Nokia Corporation.

Nokia es queda amb una de les seves principals competidores
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: