Nova eina de la UE per solucionar queixes dels compradors online

Bandera de la Unió Europea. Imatge de Yanni Koutsomitis a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Estarà oberta i en funcionament a partir del 15 de febrer, i serà una alternativa supranacional ràpida i barata als lents i cars tribunals estatals.

La Unió Europea ha posat en línia un nou servei -que estarà operatiu a partir del proper 15 de febrer- que consisteix en una oficina d’atenció al consumidor que es farà càrrec de les reclamacions que els internautes puguin tenir sobre operacions de comerç electrònic, ja sigui amb compres a comerços online del mateix país, o d’un altre país de la Unió Europea.

La plataforma ODR (Online Dispute Resolution) es presenta com una alternativa més ràpida, menys burocràtica, i més econòmica, que les habituals denúncies a través d’un jutjat.

Segons xifres proporcionades per la mateixa Unió, un de cada tres clients de comerços en línia ha experimentat alguna irregularitat en el procés de compra alguna vegada, però un 25% d’aquestes irregularitats queden sense denunciar perquè els afectats consideren que el procés és massa llarg i costós i, per tant, no val la pena. L’objectiu de la UE és corregir, precisament, aquesta visió i actitud envers un problema que sorgeixi amb una compra online.

Des del passat dia 9, els estats membre de la Unió Europea han d’informar els seus propis reguladors del mercat i organismes que gestionen les queixes i reclamacions dels usuaris del comerç electrònic, com ara els cossos de l’aparell judicial, de l’existència d’aquesta nova plataforma.

Els mateixos venedors seràn obligats per llei a incloure un enllaç a la nova plataforma a les seves pàgines.

Aquesta plataforma constitueix un important suport a la política de Mercat Digital Únic impulsada des de la Comissió Europea; adquirir un producte en el mateix mercat via internet, i que després realitzar una reclamació sigui difícil, no tindria gaire sentit, i avui en dia ho és especialment amb les transaccions transfrontereres, encara que aquestes siguin realitzades entre països pertanyents a la Unió Europea.

S’espera que la simple existència d’aquest recurs legal, sigui prou important com per fer créixer la seguretat en el comerç electrònic al vell continent unit, de manera que els números d’aquesta modalitat de venda pugin en tots els sentits, tant en quantitat d’operacions realitzades, com en volum econòmic.

Més informació sobre la plataforma ODR

Imatge de portada de Yanni Koutsomitis a Flickr sota llicència Creative Commons

Nova eina de la UE per solucionar queixes dels compradors online
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: