Opinió: Renfe i el desori de les seves apps

Imatge de l'usuari eldelinux a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Aquest no és el típic article queixant-me del servei que ofereix Renfe, si no concretament de l’ús que fa de les TIC en l’àmbit mòbil.

Que Renfe no funciona com hauria de funcionar una empresa que ofereix un servei públic crec que a hores d’ara ja és quelcom que, col·lectivament, tenim més que assumit. Però del que potser molts usuaris no en són conscients és de la mala relació de la companyia amb les noves tecnologies.

Haig de dir que, malgrat que jo en sóc un apassionat (i per això vaig cursar estudis d’enginyeria en informàtica i em dedico a informar a la gent sobre el present i el futur del sector), no sóc dels qui compra regularment els bitllets de tren a través d’internet, ja que en el cas de l’Avant d’anada i tornada en Girona i Barcelona gaudeixo d’un descompte que només puc validar mitjançant la presentació del carnet de premsa a guixeta, i que em suposa pagar quatre euros menys per trajecte.

Així doncs, l’única de les diverses aplicacions de Renfe que porto instal·lada al mòbil és, senzillament, la de consulta dels horaris.

I quina seria la meva sorpresa quan aquest divendres arribo a l’estació de Clot Aragó de Barcelona amb la sana intenció de comprar un bitllet del mitja distància que surt de Sants a les 19:46, i em diuen que aquest i el convoi que surt a continuació han estat anul·lats. I dic sorpresa perquè m’havia plantat precisament en aquella estació a aquella hora juntament amb un amic que m’acompanyava aquell dia, perquè havia consultat els horaris a l’app oficial de Renfe, en la qual no en deia absolutament res de la vaga que està programada per a cada divendres d’aquest mes, ni informava dels trens afectats.

Aquest no és el típic article en el qual hom es queixa dels retards (serveis d’alguna cosa? Tot el que no és l’AVE continua arribant tard dia si, dia també), ni de la suposada antipatia del personal de l’operadora, ja que me n’he trobat de tot (i haig de dir que més persones simpàtiques i disposades a ajudar-me que no pas antipàtiques), però si per incidir en l’aspecte tecnològic de la gestió de l’empresa.

Si es consulta a la pàgina web, hom pot trobar al costat de cadascun dels combois una petita icona amb un signe d’exclamació que informa sobre la suspensió del tren pel motiu de la vaga, però no així a l’app mòbil de consulta dels horaris.

És més, si en aquesta darrera feu la prova per al proper divendres dia 9, podreu trobar els horaris tal qual estan habitualment, sense cap incidència per als trens afectats. O sigui que si hom, com jo mateix, es guia pels horaris que li ofereix l’app oficial i no consulta la web, ni es va a informar a l’estació (cosa molt normal si ja tens una font oficial a la teva disposició), els divendres d’aquest mes no passa absolutament res amb cap convoi, tots circulen amb plena normalitat.

Patètic. Senzillament. No puc dir gaire res més.

Horaris que es poden trobar via web per al divendres dia 9. Com podeu veure, si que adverteixen de la suspensió d'alguns combois per la vaga. Feu clic per engrandir

Horaris que es poden trobar via web per al divendres dia 9. Com podeu veure, si que adverteixen de la suspensió d’alguns combois per la vaga. Feu clic per engrandir

Horaris del mateix dia 9 que ens mostra l'app. Tal i com podeu veure, és impossible deduïr que passi res amb els convois afectats, sembla que tots circulin amb normalitat. Clic per a engrandir.

Horaris del mateix dia 9 que ens mostra l’app. Tal i com podeu veure, és impossible deduïr que passi res amb els convois afectats, sembla que tots circulin amb normalitat. Clic per a engrandir.

Tampoc és que en culpi els informàtics de la companyia; al final -i ho sé per experiència pròpia- els tècnics informàtics són “els darrers micos” de qualsevol empresa, els qui executen sense tenir veu ni vot, sovint dirigits per un energumen que en sap de tecnologies el que jo sobre l’obra de Dostoyevski (bàsicament, que existeix…), i que té una sensibilitat pels desitjos i necessitats de l’usuari com la que podria presentar un babuí en zel. Hi ha excepcions, tot s’ha de dir, però em sembla que cada dia menys.

I no en culpo els informàtics, entre altres coses per la quantitat d’aplicacions oficials de Renfe: fins al moment, i comptant les que trobo a Google Play, en trobo quatre publicades per Renfe Operadora, més una d’horaris de Rodalies publicada per la Generalitat.

Totes les apps que Renfe publica a Google Play, amb funcions solapades. Clic per veure la imatge completa

Totes les apps que Renfe publica a Google Play, amb funcions solapades. Clic per veure la imatge completa

Pel que fa a les de Renfe, una és la que tinc jo instal·lada, i que permet veure els horaris de tots els trens, tant de mitja com de llarga distància i de rodalies. A més, i segons diu a la descripció (perquè jo no ho he fet servir mai) també proporciona accés a l’assistent virtual Irene i mostra avisos i noticies. Per cert, per trobar alguna informació de la vaga, cal anar a buscar una opció d’avisos bastant amagada. Ser-hi, hi és, però si hi hem d’anar cada cop que viatgem, anem llestos… a part que continua sense indicar incidències als mateixos horaris!

Una altra app publicada per la mateixa Renfe ens ofereix els horaris dels trens de llarga i mitja distància. I ara us preguntareu: “però… això no ho feia ja l’altra?” doncs si, premi. Funcionalitat repetida.

Una tercera app ens ofereix els horaris i la informació del servei de rodalies per a les ciutats en les quals funciona. Si, ho heu encertat, això ja ho fa també la primera app, funcions solapades.

I, finalment, una quarta app ens permet comprar els bitllets de mitja i llarga distància. I consultar els horaris, és clar, una funció que ja fan dues aplicacions més.

En resum, un desori absolut quan es podria centralitzar tot en una app i ja estàvem al cap del carrer. Així, no m’estranya que s’oblidin de posar les mesures pertinents en una de les apps per informar adequadament dels efectes de la vaga en els horaris habituals.

Avui penso presentar una queixa formal a Renfe. Servirà de ben poca cosa, d’això n’estic segur, però tampoc em vull quedar a casa queixant-me o senzillament explicar-ho als amics i coneguts i ja està. I tampoc em quedo només amb aquest article com a vàlvula d’escapament. I m’és igual si algú “pringa” per culpa del meu acudit de queixar-me; segurament serà qui no toca, perquè el responsable de torn tindrà un càrrec d’aquells que són “intocables” si no és que la fas realment grossa -i t’enxampen-, però també m’és igual. El mecanisme per enviar-los queixes hi és, no? Doncs vinga, a aprofitar-se’n!

La conclusió de tot plegat? En tinc dues: la primera és que a partir d’ara hauré de buscar formes alternatives d’assegurar-me de la fiabilitat dels horaris, i no només guiar-me per l’aplicació mòbil. I la segona és que exploraré la possibilitat de viatjar en autobús…

Fotografia de portada de l’usuari eldelinux a Flickr sota llicència Creative Commons

Opinió: Renfe i el desori de les seves apps
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: