Quants anuncis són massa anuncis?

Been Choice Adblock
Compartir

Una de les industries amb més creixement al món d’internet són els anuncis. Anuncis en les cerques, en les pàgines web i en les aplicacions móbils. A primer cop d’ull és una area on molts negocies hi tenen a guanyar i és una feina molt creativa.

Apple, amb la seva última actualització, iOS 9, ja ha trencat aquest sistema: ara permet tenir aplicacions que bloquegen els anuncis. I no només els anuncis de les webs, si no també els anuncis de les aplicacions, que realment són la principal font d’ingressos de molts desenvolupadors. Un exemple és una aplicació ben curiosa, Been Choice, que també t’incentiva a donar les teves dates, una cosa que normalment fem gratuïment.

La discussió té a veure amb el model de l’internet amb el qual vivim. Per una banda, hi ha serveis, i per l’altra, nosaltres, els clients. Tenim 3 maneres de pagar pels serveis: amb diners (paguem les aplicacions, abonaments als blogs o quotes mensuals), amb les nostres dades (com en el cas de Facebook) o aguantant anuncis. Curiosament no estem d’acord amb cap d’aquestes opcions.

Les discusions sobre la privacitat són llargues i ens porten sempre a pensar en el ‘1984’ d’Orwell i cada vegada la gent busca serveis que els respecti les seva informació privada, encara que sigui recollida de manera anònima. Tampoc hi ha molta gent que vulgui pagar pels serveis, no oblidem la polèmica quan es va sentir que WhatsApp volia cobrar per la seva app, una app que fem servir moltíssim cada dia i que realment ens ha canviat la forma de comunciar-nos.

I els anuncis. Els tenim sempre presents. Al carrer, als diaris, a la tele. Hi ha moltes revistes que tenen pàgines senceres plenes de productes i de missatges que et conviden a gastar.

En aquests moments estic utilitzant l’Adblock Plus i no he fet cap donació al desenvolupador. És correcte? És així perquè ell m’ha donat aquesta opció. Però la majoria de nosaltres no treballariem gratis. Darrera de qualsevol producte i servei hi ha una feina, hi ha gent que gasta les seves hores i bé ha de menjar. Doncs ara com em sento fent servir Adblock Plus? Crec que és una forma de protesta fer-lo servir. Perquè no sempre tinc l’opció de compensar el servei que rebo i estic obligada a aguantar els anuncis. Alguns d’ells de mala qualitat, intrusius i que em fan perdre el temps. Conec persones que van comprar per error aplicacions quan van obrir algun article enviat per mi i em vaig sentir com si els hagués traït.

Dono les meves dades, em sembla normal i no em molesta de cap forma. Considero que és una manera de donar les gràcies als desenvolupadors. I com molta gent diu, ajuda tenir una experiencia personalitzada. Fins on donaria les meves dades personals? Fins al punt que pugui seguir essent anònima. Quantes romaneses hi ha entre 20 i 30 anys, amb estudis superiors, que fan servir el català a la zona de Les Corts? Fins i tot tenen el carrer. Al meu carrer crec que sóc bastant única. Em saben els trajectes, les calories cremades, les passes fetes, les aficions, el color politic, les talles de pantalons (variables en funció de festes i temporades). Però vaig néixer en una societat totalitaria, abans que existís internet i aquesta disponibilitat de dades, aquesta interconectivitat i, en aquelles circumstàncies, el govern ho sabia tot de tu, car és molt fàcil saber aquestes informacions de la gent. Així que sé, que si, que serem dianes, no tindrem mai cap opció, en cap sistema i amb les premises que vulgueu.

Però en aquest moment tinc i vull l’opció d’escollir. Vull escollir si veig anuncis, si pago per no veure’ls, o si dono accés als meus gustos de cafès al Starbucks. Però quan les pàgines carreguen més lentament i la tarifa plana que tinc s’esgota per culpa dels anuncis, escolliré desobeir i buscaré alternatives.

Vosaltres com prefereu gaudir dels vostres serveis? Com accepteu el compromis de tenir accés “lliure” i “gratuït” a la informació?

Quants anuncis són massa anuncis?
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: