Què han de tenir les trucades de WhatsApp per a triomfar?

Fotografia d'Álvaro Ibáñez a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

El compte enrere per a què els usuaris de WhatsApp puguem gaudir de trucades gratuïtes de veu des de l’app ja ha començat. És possible el fracàs? Si, si no es compleixen uns mínims.

WhatsApp ja ha començat a fer proves del seu servei de trucades sobre VoIP (veu sobre protocol IP) entre alguns usuaris, el que vol dir que al compte enrere per a què la resta dels mortals que emprem aquesta aplicació puguem gaudir de tal funcionalitat, ja li queda molt poc per arribar a zero. Pot ser qüestió d’hores o de dies.

Per començar, què són exactament aquestes trucades i perquè són gratuïtes? Les trucades “normals” que fem amb un telèfon mòbil no tenen res a veure amb la connexió a Internet, circulen per un altre canal diferent. Seria, per fer una comparació a grans trets, com els carrils d’una autopista un dels quals s’ha reservat pels cotxes i l’altre per a autobusos i camions. Mentre un seria per a la veu, l’altre seria per a les dades.

Però, què passa quan pel carril dels camions hi fem circular un tràiler d’aquells que porten cotxes? La idea de la VoIP és precisament aquesta: fer circular la veu en forma de dades. I això és precisament el que fan les trucades de WhatsApp.

Per què diem que són gratuïtes? De fet, no ho són: nosaltres paguem una quota de connexió a Internet, i és aquest canal (de pagament) el que emprem per parlar per VoIP. L’avantatge és que aquest canal ja el tenim contractat i el fem servir per a altres usos com, per exemple, el correu electrònic, pel que no ens costarà més car.

També podem emprar exclusivament la connexió Wi-Fi per fer les trucades de veu sobre IP, pel que ens estalviaríem aquest canal contractat al mòbil (que, avui en dia, és força econòmic). Problema: haurem de fer i rebre trucades exclusivament connectats al Wi-Fi, pel que els problemes poden venir en mobilitat.

Les claus de l’èxit

Per què s’estan esperant tant les trucades de WhatsApp? Aquest servei de missatgeria instantània que ara per ara permet enviar i rebre missatges de texte, imatges i vídeos, ha seduït a uns 700 milions de persones, essent el líder del seu segment. Se l’acusa, i no sense manca de raó, de ser la causa directa de la mort del negoci dels SMS per a les operadores, que han quedat arraconats gairebé exclusivament per als concursos dels programes de tele-realitat.

És, doncs, el nombre, la gran massa d’usuaris, la clau per entendre l’expectació que ha generat WhatsApp amb el seu servei de trucades. Amb tal quantitat d’usuaris, molts dels quals les esperen amb candeletes, no poden fracassar… o potser si?

De solucions de veu sobre IP que ens permeten parlar amb una altra persona sense passar per la tarificació d’una operadora ja n’hi han. Skype n’és una de les més veteranes, però si bé en el segment dels ordinadors de sobretaula ha aconseguit l’èxit, tot i estar disponible des de fa temps en els telèfons mòbils, no hi ha aconseguit tant de ressó.

La base d’usuaris de WhatsApp, el seu gran nombre, pot ser, doncs, un dels factors clau en l’èxit de la solució.

En segon lloc hi tenim la qualitat del so, de la veu. Pot semblar evident, però un dels problemes de les solucions actuals és que la veu no s’escolta com en una trucada “normal”, si no més tallada i amb menys qualitat, pel què molta gent opta per trucar per la via convencional aprofitant les tarifes semi planes limitades en minuts que normalment no arriben a esgotar.

Aquesta qualitat l’hauríem de trobar en un bon algoritme de compressió, ja que un augment substancial del tràfic de dades (a més qualitat, més dades a transportar) redundaria en molts casos en un ràpid esgotament dels megues o gigues dels que disposen molts usuaris, deixant-los en el millor dels casos amb una velocitat d’accés a Internet reduïda i, en el pitjor, sense connectar-se a la Xarxa.

Aquest és, al meu parer i sense cap mena de dubte, el punt més important i que més ha de treballar la subsidiària de Facebook per reeixir en el seu intent d’imposar un nou model de parlar pel telèfon.

Les operadores seran un altre factor a tenir en compte. Les pràctiques de discriminació d’un tipus de tràfic per sobre d’un altre estan, en principi, prohibides, però… també ho està el lladronici, i de lladres bé n’hi ha a tot arreu del món.

A més, les operadores estan lluitant en bloc per a què el concepte de neutralitat de la xarxa canvii, obrint-los les portes per a la creació de paquets de connectivitat que permetin o deneguin l’ús de determinats serveis, o els hi donin prioritat absoluta.

Un exemple paradigmàtic d’aquesta pràctica és el servei de vídeo Netflix, que ja fa temps va intentar pactar amb algunes operadores el vendre paquets de connexió als usuaris que donessin prioritat a les dades corresponents a les pel·lícules descarregades. Desconec com està el tema ara, però si no s’ha aprovat als Estats Units aquesta possibilitat, de ben segur que les operadores hi estan a sobre, i si s’ha aprovat, de ben segur que ara ho estan intentant a Europa.

Els costums també jugaran el seu paper; si tots els usuaris de WhatsApp ens acostumem ràpidament a tenir llargues converses a través d’aquest servei, canviarem la mentalitat, de la mateixa manera que ja ho vam fer per passar dels SMS als missatges en el mateix WhatsApp.

Finalment, tenim l’aprovació dels anomenats early adopters, premsa i blocaires. Aquests són els primers que proven els nous serveis i productes i, per tant, en poden fer una valoració abans que siguin emprats per la resta dels usuaris.

Només cal que hom tingui una mala experiència amb la seva primera trucada per WhatsApp per culpa de factors aliens del tot al servei (mala cobertura, per exemple) i que recordi haver-ne llegit males crítiques a les seves publicacions tecnològiques de referència, com per a què ho deixi còrrer i torni a les trucades convencionals i, amb això, també hi tornin els seus amics.

El servei de trucades de WhatsApp no substituirà les trucades convencionals o, com a mínim, una forma d’aquestes. Perquè la VoIP de la subsidiària de Facebook pertany a una empresa concreta, mentre que les trucades de veu són universals i malgrat ser cursades per operadores, poden ser fetes entre clients de diferents empreses. M’és difícil de creure que des de WhatsApp es pugui trucar a un usuari de Hangouts, Skype o altres serveis…

Imatge de portada d’Álvaro Ibáñez a Flickr sota llicència Creative Commons

Guillem Alsina
Etiquetes: