#QueFortAixòdelsFebles, un concurs amb Ràdio Flaixbac per millorar la qualitat lingüística

Compartir
El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, promou la qualitat lingüística entre els joves amb un concurs sobre pronoms febles a Ràdio Flaixbac. Aquests són indispensables per escriure els missatges breus i concisos habituals a les xarxes socials, però moltes vegades no els ignorem.#QueFortAixòdelsFebles és un concurs que tindrà lloc del 26 de maig al 27 de juny a Ràdio Flaixbac, i que s’emmarca en dos objectius prioritaris del Departament en matèria de política lingüística: el foment de l’ús de la llengua catalana entre els joves i el reforç de la qualitat lingüística. L’acció promou l’ús adequat del català entre els joves amb un llenguatge espontani i desenfadat, allunyat del discurs acadèmic: un model de llengua correcte però al mateix temps  fresc i modern.

#QueFortAixòDelsFebles són cinc concursos d’una setmana de durada cadascun a Ràdio Flaixblac. Vadenyaps, a El matí i la mare que el va parir, se centra en acudits que contenen errors. Trenca’t les banyes, al programa Feed Bac, proposa jeroglífics que es poden contestar des de les xarxes socials.  La mida sí que importa, al programa Bac Up, consisteix en una batalla entre dos oients que hauran de resumir frases usant pronoms febles. A Tres són multitud, a Feed Bac, els oients han de triar entre diverses combinacions de pronoms, i al Bac Up, els oients participen en un concurs de preguntes i respostes per mitjà de les xarxes socials anomenat No és el que sembla. Cada divendres se sorteja una tauleta digital Android amb el sistema operatiu en català entre els finalistes setmanals.

El 52,4 % dels joves fan usos lingüísticament mixtos entre el català i el castellà, proporció que arriba al 60,5 % si hi afegim hibridacions amb altres llengües. Si bé no hi ha estudis sobre la qualitat de l’ús del català entre els joves, l’ús mixt de diverses llengües comporta un cert grau d’interferència que provoca dubtes. Els pronoms febles són, justament, un dels punts on aquesta situació es manifesta amb més claredat. D’altra banda, el 90,6% dels joves d’entre 16 i 24 anys utilitzen de forma habitual les xarxes socials per comunicar-se i ho fan tant a través de l’ordinador com amb dispositius mòbils (89,3%). Aquests percentatges són també molt elevats en la franja d’edat immediatament superior (25 a 34 anys), amb valors del 76,7% i el 86,2%, respectivament). Els pronoms febles són indispensables per escriure missatges breus i concisos com els que s’envien a través d’aquests sistemes.
En els últims anys, la Direcció General de Política Lingüística s’ha convertit en un referent en la promoció del català a la xarxa, amb accions i campanyes de gran viralitat com les #10raons perquè els productes digitals parlin català, o el #mapafabra. Des d’YCOM celebrem aquest tipus d’iniciatives i us animem a participar en els cinc concursos que s’han organitzat.
#QueFortAixòdelsFebles, un concurs amb Ràdio Flaixbac per millorar la qualitat lingüística
Valoreu aquesta publicació

Arnau Sanz Ardanuy
Director ycom.cat i de l'agència de marketing Imagina. Especialitzat en tendències, eines TIC, xarxes socials i publicitat online.
Últimes entrades de Arnau Sanz Ardanuy (Veure'ls tots)
Etiquetes: