S’escalfa la guerra dels “bloquejadors d’anuncis”

Fotografia de Pabak Sarkar a flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Fins i tot la GSMA s’ha vist forçada a sortir al pas amb un comunicat en el qual nega la seva participació en qualsevol projecte de “bloquejador d’anuncis”, així com fa una crida a les empreses de publicitat en línia per a què segueixin les seves recomanacions de cara als internautes.

Un “incident” amb els anuncis de YouTube en el navegador Chrome denunciat als fòrums de suport d’AdBlock Plus, sembla haver provocat una reacció en cadena que ha escalfat, de cop i volta, la guerra sorda que fins ara venien mantenint les empreses de publicitat en línia i els productors de continguts que en viuen d’una banda, i els productors de programari bloquejador d’anuncis per l’altra.

La publicitat en línia és, podríem dir-ne, un mal necessari; mercès a ella es financen publicacions i serveis en línia que, d’altra manera, haurien de ser de pagament per al lector/usuari, o bé desapareixerien perquè no hi podria haver finançament per pagar als professionals que hi treballen.

Però, al mateix temps, aquesta publicitat no només s’ha fet molesta en molts casos per a l’internauta, si no també -i el que és més perillós- intrusiva. Què vull dir amb això? Doncs que els anuncis que veiem a les pàgines web tenen la capacitat de monitoritzar la nostra activitat i conèixer dades personals nostres mitjançant l’ús de tècniques com ara la lectura de les cookies (galetes) emmagatzemades al nostre sistema.

Amb aquest panorama no ens ha d’estranyar que molts internautes hagin optat per l’adopció de solucions que bloquegen aquests anuncis i, per tant, els priven d’actuar i de recollir la informació sobre la nostra persona, com és el cas d’Adblock Plus, potser el més popular de tots.

Potser t’interessi: Adblock+ evita que Facebook tingui el nostre perfil de consumidors

I aquí és precisament on hi ha el conflicte: els responsables de serveis en línia que viuen de la publicitat es queixen dels bloquejadors d’anuncis, i els usuaris es queixen de la publicitat que s’han d’empassar a canvi de poder gaudir de continguts i serveis gratuïtament. El problema sembla irresoluble.

A més, i com és lògic, ha anat escalant poc a poc fins arribar al punt on començava el meu relat: la denuncia per part d’usuaris d’Adblock Plus que aquest programa havia deixat de bloquejar la publicitat multimèdia continguda en vídeos de YouTube.

Segons les darreres informacions, sembla ser que aquest malfuncionament és accidental, i degut a una sèrie de circumstàncies coincidents: hauria estat provocat per un canvi en el codi font de Chrome que hauria impedit el bloqueig de la publicitat per part d’Adblock Plus, però en un primer moment els usuaris van témer un atac intencionat i per sorpresa de la multinacional del cercador que inutilitzés l’efectivitat d’Adblock Plus, i que s’estengués amb posterioritat a la resta de formats de publicitat depenents de Google.

No hauria estat la primera acció contra alguna forma de publicitat en línia, doncs Mozilla ja va bloquejar la reproducció de Flash en Firefox, fet que perjudica alguns serveis de publicitat i anunciants.

La polèmica ha pujat de to fins a tal punt que la GSMA, entitat que agrupa bona part de la industria de la mobilitat, s’ha vist empesa a emetre un comunicat en el qual, i en primer lloc, desmenteix que estigui involucrada en qualsevol projecte per a crear un bloquejador d’anuncis per a, seguidament, passar a indicar que recomana una sèrie de bones pràctiques a les empreses de publicitat en línia per tal de permetre als internautes el poder controlar quines dades vol donar-los, i sota quines condicions.

Estic ben segur que, d’aquest tema, en sentirem a parlar, i molt, al llarg dels propers mesos. I vosaltres, quin penseu que és i/o ha de ser el punt d’equilibri entre la publicitat per finançar un servei gratuït i els drets dels internautes?

Imatge de portada de Pabak Sarkar a flickr sota llicència Creative Commons

S’escalfa la guerra dels “bloquejadors d’anuncis”
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: