Un repte a la publicitat al mòbil

Fotografia de Pabak Sarkar a Flickr sota llicència Creative Commons
Compartir

Un programari que permet bloquejar la publicitat en pàgines web i apps dels nostres smartphones és l’arma amb la qual les operadores de telecomunicacions podran amenaçar els principals actors d’aquest sector. Google la més perjudicada, però no l’única.

Segons informava el dijous el rotatiu britànic especialitzat en el món financer, Financial Times, una operadora europea no identificada té a punt l’entrada en funcionament del programari de bloqueig de publicitat al mòbil de Shine Technology a les seves xarxes.

Què significa això? Doncs, de manera molt senzilla, que quan es posi aquest en funcionament, els anuncis de les pàgines web es deixaran de veure en els navegadors mòbils, independentment que aquestes siguin visualitzades en format pròpiament mòbil o amb la vista de navegador de sobretaula.

També es deixaran de veure els anuncis que veiem en moltes aplicacions de tipus gratuït i que, enlloc de fer-nos pagar un preu quan les descarreguem de la botiga d’aplicacions, es financen a través de la publicitat que van mostrant en pantalla.

Tant l’article del Financial Times com les referències de la resta de mitjans que s’han fet ressò de la noticia, apunten a què altres operadores podrien seguir el mateix camí, i ja parlen d’un assatjament de les operadores de comunicacions a Google concretament, com l’actor més important en el món de la publicitat en línia.

Tot i això, no hi ha res confirmat sobre les intencions de la resta de les operadores, i els interessos creuats que trobem pel mig fa dubtar de que totes tinguin les mateixes intencions.

Si el gruix de les operadores mòbils apliqués aquest mateix programari, això seria tota una declaració de guerra.

El primer que passaria seria, probablement, una denúncia legal basada en la violació del principi de neutralitat de la xarxa i en la manipulació d’una part intrínseca d’una aplicació o un lloc web com és la publicitat.

Si bé tothom apunta a Google com la més perjudicada (en ser una empresa que viu de la publicitat i manté un gran domini en aquest àmbit), la companyia de Mountain View no en seria l’única damnificada. Altres empreses com Airpush també viuen de la publicitat, amb importants interessos en el segment del mòbil.

Uns altres als que la censura de la publicitat perjudicaria són els creadors d’apps i els propietaris de llocs web que es financen amb publicitat. Una app que no genera beneficis per a algú que s’hi guanya la vida no té sentit i, per tant, d’entrar en vigor una mesura de censura de la publicitat a través de la majoria de les operadores, castigaria greument el teixit d’empreses i particulars creadors d’apps a tota Europa.

En definitiva, prémer el botó que proporciona el sistema de Shine per eliminar la publicitat de llocs web i apps mòbils seria l’equivalent, per a molts, a prémer el gallet nuclear per part dels EEUU o Rússia: el principi d’una guerra sense quarter.

Quines podrien ser les contramesures a prendre? En primer lloc assumeixo que no seran totes les operadores les qui prendran aquesta mesura, ni que ho faran de cop. Per tant, la primera mesura podria ser presa per part dels creadores de les plataformes de programari amb les quals funcionen els telèfons mòbils contra les operadores que optessin per seguir aquest camí (Google principalment, però també Microsoft i Apple), i consistiria en bloquejar l’accés a la botiga d’aplicacions o les actualitzacions dels telèfons.

L’objectiu? Forçar la migració dels clients cap a altres operadores i proporcionar una excusa a aquelles a les quals anessin a parar per no prémer el botó d’activació del sistema anti-publicitat. A fi de comptes, si veus que els números de la teva operadora creixen… per què matar la gallina dels ous d’or?

En segon lloc, una mesura semblant podria ser presa pels mateixos desenvolupadors: detectar amb quina operadora estem treballant i negar el servei proporcionat per la seva app si estem connectats amb la que els nega els ingressos per publicitat.

Cal tenir en compte que aquesta censura de publicitat no afectaria en el cas de connectar el telèfon a una connexió Wi-Fi, ja que no hi ha res semblant que estigui en funcionament en les xarxes terrestres d’accés a Internet (cables, ADSL,…) i que molt probablement no totes les operadores farien entrar en vigor aquesta mesura.

Malgrat que el conjunt de les operadores ha criticat sovint que les empreses de publicitat a la xarxa estan fent l’agost a costelles seves sense que ells vegin ni un cèntim d’aquests ingressos quan carreguen amb totes les despeses de les infraestructures, no totes tenen una actitud agressiva contra la publicitat en línia.

El programari de Shine tampoc bloqueja tota la publicitat, doncs només s’encarrega de la que veiem en anuncis en pàgines web o en aplicacions. Les publicacions promocionades de les xarxes socials tan consultades avui en dia, passarien com a publicacions normals i corrents per a aquest sistema, pel que els usuaris continuarien “patint-la”.

En aquests moments no hi ha més dades sobre si l’operadora no anomenada pel Financial Times té la intenció de posar en funcionament el sistema anti-publicitari de Shine, i si altres operadores estan considerant afegir-se a la iniciativa.

Imatge de portada de Pabak Sarkar a Flickr sota llicència Creative Commons

Guillem Alsina
Etiquetes: