2009: un any diferent (I)

Compartir

www.imatica.orgL’explosió del mercat dels netbooks, el naixement de Chrome OS o l’expectació despertada per Windows 7 són algunes de les línies informatives més importants que ens ha ofert el ja extingit any 2009, encara que el producte dels darrers dotze mesos no es queda només en això. Primera part.

L’explosió del mercat dels netbooks, el naixement de Chrome OS o l’expectació despertada per Windows 7 són algunes de les línies informatives més importants que ens ha ofert el ja extingit any 2009, encara que el producte dels darrers dotze mesos no es queda només en això.

Redacció – Ja és un tòpic que el món de les noves tecnologies avança molt més ràpidament que el món “real” (quan va deixar de pertànyer a la realitat la indústria tecnològica?), però no per tòpic aquesta afirmació és menys veritable. Certament, quan entrem a parlar sobre el camp tecnològic sembla que els esdeveniments es succeeixen a una velocitat vertiginosa, esperonats per un públic que, enardit, demana més i més com els ciutadans de l’antiga Roma clamaven en els espectacles del Coliseu.

Windows 7, Chrome OS, clònics de Mac, Facebook, netbooks,… els darrers 365 dies han donat per a molt, molt més del què llegireu a continuació. I és que malgrat que considerem que el present és un bon resum de les principals línies informatives de l’any en matèria tecnològica, necessitaríem moltes pàgines més per a realitzar un resum absolutament complet i detallat, una tasca pràcticament impossible per a qualsevol publicació.

Esperem que gaudiu de les següents línies de resum del 2009 en el camp tecnològic.

Windows 7: el desitjat

Marcada per molts com la principal notícia de l’any en el món de la informàtica, la nova encarnació de la plataforma de Microsoft va veure la llum a l’octubre, encara que a diferència d’altres versions vam ser testimonis d’excepció del procés de gestació en la seva última etapa gràcies a la beta pública donada a conèixer al gener (i l’èxit de la qual va col·lapsar els servidors de la companyia de Redmond que facilitaven la descàrrega, obligant-la a allargar el període de descàrrega) i a la release candidate del maig.

La bona acollida que ha rebut ha clavat el darrer clau en el taüt de Vista, un sistema per al qual Microsoft publicava un segon service pack al maig, encara que sense pràcticament anunciar-ho al món.

La companyia de Redmond també va presentar Windows Mobile 6.5 en el Mobile World Congress celebrat al febrer a Barcelona, la nova encarnació de la seva plataforma per a telefonia mòbil que donarà pas a la versió 7.0 que presumptament serà presentada en el mateix acte però del 2010, i amb la qual Microsoft buscarà tornar a entrar en una competició en què els seus rivals (BlackBerry, Android, iPhone) li estan portant la davantera de molt.

Oracle es queda amb Sun

Les especulacions es van disparar, i si bé la majoria apostava per Hewlett-Packard o IBM com la guanyadora, al final es va endur el gat a l’aigua una empresa que no comptava en les càbales de la majoria: Oracle. L’operació empresarial de l’any es va començar a perfilar al març amb els primers rumors que situaven a Sun en l’òrbita de “Big Blue” (IBM) o HP, i es va consumar a mitjans d’abril.

No ha estat un camí de roses; les primeres oposicions apareixien de seguida, capitanejades per la Unió Europea que només a finals d’any ha suavitzat la seva postura i donat a entendre que, si Oracle ofereix certes garanties respecte al mercat de les bases de dades, accedirà a permetre el matrimoni d’ambdues empreses.

Qui sembla haver sentit més la pèrdua d’independència de Sun és la comunitat de desenvolupadors i usuaris de MySQL, que ara veuen la seva base de dades en mans de qui fins fa pocs mesos era la seva principal rival. Mentre, el sistema operatiu Solaris -estratègic per a Oracle segons havia admès el president d’aquesta darrera companyia- continuava el seu camí amb una nova versió a l’octubre, la 10/09.

Microsoft s’estavella amb Bing en una guerra que Google sembla tenir cada dia més guanyada

La companyia de Steve Ballmer va llançar una aposta al maig: el seu nou cercador Bing, un concepte que va més enllà del clàssic llistat de pàgines web que contenen les paraules buscades per respondre a les preguntes de l’internauta i oferir-li solucions als seus problemes. No ha quallat, els usuaris continuen preferint a Google, que ha acabat l’any com a dominador absolut en tot el món amb tan sols una lleugera minva de la seva quota de mercat als Estats Units. Microsoft ha buscat convertir a Bing en la seva marca estrella a Internet en detriment de MSN. En part ho ha aconseguit, però la seva empenta no ha estat prou gran com per a destronar al “rei” Google.

Carol Bartz va substituir a Jerry Yang al capdavant de Yahoo! i va aconseguir arribar a un acord amb Microsoft en matèria de publicitat, victòria momentània ja que la seva aplicació va haver de ser suspesa fins al 2010. Això tampoc va impedir que el que en altre temps fou líder indiscutible d’Internet segueixi trontollant amb una quota de mercat molt llunyana de la que temps abans havia ostentat.

L’any de les xarxes socials en general i de Facebook en particular

Facebook ha estat un dels noms propis del món de la tecnologia en el 2009, essent el màxim exponent de la creixent popularitat de les xarxes socials. Tot i això, no s’ha vist exempt de polèmica pels canvis en les clàusules de la llicència d’usuari que els seus propietaris van intentar introduir al febrer i que van provocar una mobilització general entre els seus usuaris, i pel que es fa amb les dades d’aquests mateixos usuaris com per exemple les fotos.

El creixement de Facebook frega cotes exponencials: 200 milions d’usuaris a l’abril, 300 milions al setembre i 350 al desembre. Però, sense cap mena de dubte, res millor per a l’empresa que saber que poden guanyar diners per ells mateixos i no esperar a ser rics per la compra d’una gran multinacional, quelcom del que ens en vam assabentar al setembre.

Facebook també ha sigut un dels vaixells insígnia de la nova generació de telèfons mòbils “socials” llançats en el 2009 per fabricants com ara Motorola, Sony Ericsson o Nokia, ja que cap d’aquests aparells sembla poder sortir al mercat sense el corresponent widget de Facebook. Fins a Hollywood arriba l’influx d’aquesta xarxa social, perquè l’any acaba amb l’anunci de que filmarà una pel·lícula que explicarà la història de Facebook.

Un altre servei en línia que ha gaudit de gran èxit aquest 2009 ha estat Twitter, que malgrat no poder-se considerar una xarxa social per definició, gairebé podríem afirmar que entra en aquesta categoria per l’ús que d’ell fan els seus usuaris. Enguany, Twitter ha perseguit un model econòmic que li permeti subsistir pels seus propis mitjans, fent oïdes sordes els cants de sirena en forma d’ofertes de compra que li han arribat.

Petits gegants

Els netbooks, aquests petits ultraportàtils han crescut lleugerament en grandària en adoptar pantalles de 10 polzades en substitució de les de 7 i 9 de molts models, i ho han fet espectacularment en
vendes un cop superada la confusió inicial entre els usuaris finals, que a principis d’any encara pensaven que aquestes màquines podien oferir en menys espai les mateixes prestacions que un notebook tradicional.

El salt qualitatiu i quantitatiu que han experimentat no pot ser entès sense l’entrada en aquesta escena de Microsoft, primer amb el Windows XP i després anunciant (a finals de gener) que hi hauria una versió de Windows 7 específica per a netbooks.

El 2009 ens ha deixat encara sense els esperats netbooks basats en xips ARM, dels quals se n’espera la seva eclosió en el 2010 amb processadors multinucli com el Cortex A9.

Android avança posicions

Aquest ha estat l’any de la consolidació d’Android, una plataforma que no només ha demostrat ser prou madura per al mercat, sinó que a més Google ha encertat en la seva estratègia de comercialització, almenys fins al moment, no ficant-se a vendre un terminal sota la seva pròpia marca. Veurem com afecta a això l’entrada en escena del Nexus One.

A més d’HTC, la primera companyia a confiar en Android durant el 2008, enguany han pujat al carro de Google fabricants com Sony Ericsson (Xperia X10) , Acer (Liquid) o Motorola (Droid, Dext). Novembre va veure la presentació de la versió 2.0 d’aquesta plataforma.

Paradoxalment, l’any va acabar amb rumors que apuntaven a un “Google Phone”, un terminal presumptament de marca pròpia de la companyia del cercador que fabricaria HTC i que trencaria amb la forma de llicenciament d’Android i que, de pas, podria comportar-li a Google les antipaties dels seus fins ara clients en provocar que la multinacional d’Internet es converteixi en la seva competència directa. Els primers compassos del 2010 han confirmat aquest terminal, i veurem què passa a partir d’aquí amb la bona premsa d’Android entre els fabricants.

Segona part

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)