2012, l’any en què no es va acabar el món: 2ª part

Compartir

Ultrabooks, smart TV’s, transformació a Nokia, webOS, la sortida a borsa de Facebook… molts temes, candents en el seu moment, han ocupat les portades dels mitjans de comunicació al llarg d’aquests darrers dotze mesos. Aquí us en fem una repassada dels més importants. (continuació)

Primera renovació a la interfície d’usuari de Windows en anys

Windows 8 ha suposat un punt i apart en la història evolutiva de la plataforma de programari de Microsoft; un canvi profund en la interfície gràfica i el model d’ús que, malgrat tot, encara ha d’acabar de canviar del tot en successives futures versions, ja que es manté una part de l’herència com ara l’escriptori tradicional, al qual es pot accedir i sobre el qual s’hi executen les aplicacions heretades. Com no podia ser menys, el nou sistema ha estat rècord de vendes, impulsat sobretot per les noves màquines. En vam poder tastar una preview al juny i la versió definitiva a l’octubre.

El terreny de les tauletes tàctils no ha estat aliè al renovat impuls de Microsoft, que ha buscat situar-hi el seu nom com a fabricant de maquinari amb la denominació Surface, rescatada d’una iniciativa anterior. La presentació d’aquesta línia de maquinari es va fer al juny, just a l’equador de l’any, i des de llavors els rumors han apuntat cap a un smartphone també de la companyia de Redmond malgrat que aquesta no va trigar gaire en desmentir-ho.

acer_windows8

Windows Phone també ha evolucionat amb la nova versió 8, i amb un arranjament de la versió 7 numerada com a 7.8 i que porta algunes de les característiques estrenades amb WP8.

Per a Microsoft ha estat un any de canvis i novetats fins i tot en la seva imatge corporativa que, després de vint-i-cinc anys, es veié renovada a finals d’agost.

Google insisteix en la línia Nexus de maquinari

La companyia de Mountain View ha passat durant aquest 2012 a un segon pla informatiu, desplaçada per la puixança de Facebook. Això, però, no ha estat un obstacle per a què encara hagi aconseguit arreplegar una bona quantitat de titulars relatius a la seva activitat.

Aquest ha estat el cas del llançament dels seus nous dispositius de la gamma Nexus, concretament un smartphone i una tauleta tàctil, el primer construït per LG i el segon per Asus, seguint d’aquesta manera amb la política de repartir el pes de la seva fabricació entre diferents empreses que recolzen la plataforma Android. Un fracàs en aquesta línia: el Nexus Q, el centre d’oci multimèdia per a la llar, que va desaparèixer del catàleg de la multinacional al cap de poc temps de la seva estrena en societat.

Curiosament, Google no ha encarregat encara cap dispositiu Nexus a la seva filial Motorola, per a la qual va rebre llum verda de totes les autoritats reguladores en la seva adquisició, i de la que n’ha anat tancant subsidiàries i representacions en diferents països i regions (com és el cas de l’Estat Espanyol) al llarg d’aquests darrers mesos.

Samsung confirma el seu liderat

La sudcoreana ha reafirmat, al llarg d’aquest any, el seu domini en el món de la telefonia mòbil. Un pas de gegant en fer-ho va ser la presentació del Galaxy S III, el continuador de la reeixida saga encetada amb el Galaxy S i que va continuar amb un S II que va aconseguir excel·lents crítiques. En pocs dies s’arribava als nou milions de reserves de l’S III.

Malauradament per a la multinacional sud-coreana, l’any s’ha tancat amb les noticies de fallades de maquinari en el seu model de bandera, de les quals (i en el moment de tancar l’any) se’n desconeixia l’origen, la causa i la solució.

Però si bé ni el Galaxy S III ni cap altre model de Samsung han aconseguit superar a tall individual les vendes de l’iPhone, el conjunt de terminals Samsung ha aconseguit no només aquesta fita, si no superar també a Nokia com la principal venedora de telèfons mòbils del món, i situar-la al capdavant de la llista. Tota una fita aconseguida mercès a una política agressiva envers els seus competidors.

Amazon: la història del llibreter que es va convertir en gegant de la industria tecnològica

La multinacional nord-americana dels llibres ha entrat per dret propi entre els grans de l’electrònica de consum. La responsable: la seva línia de tauletes tàctils Kindle, que s’han arribat a situar com les més venudes darrere de l’iPad als Estats Units. Sens dubte un encert estratègic monumental de Jeff Bezos i els seus.

Gran part d’aquest èxit ha estat possible gràcies als preus assequibles de la gamma Kindle. El secret: vendre a preu de cost. El mateix Bezos ho reconeixia a la recta final de l’any.

kindle

Veient l’èxit que Amazon ha gaudit en el camp dels tablets, no havia de ser estrany que els rumors comencessin a mirar cap a un smartphone de la companyia. Foxconn, novament, n’hauria de ser la fabricant.

Televisors: més intel·ligents que en el 2011, però menys que en el 2013

Ha estat l’any en què les apps han començat a conquerir els televisors, malgrat que l’èxit entre el públic és inferior a l’esperat. Tot i això, el futur apunta inexorablement en aquesta direcció. I per als qui tenen un televisor normal i corrent, s’han multiplicat les possibilitats de disposar d’un set-top box o appliance per convertir-lo en un d’intel·ligent.

Al setembre naixia la Smart TV Alliance, una iniciativa de diversos fabricants per estandarditzar plataformes de programari i optimitzar l’oferta d’acord amb la demanda per tal de ser competitius i no dependre de terceres empreses. La batalla en aquest sector no és encara cruenta però anirà creixent al llarg dels propers mesos i anys.

Google TV ha fallat en la seva intenció de ser la plataforma hegemònica i dominant en aquest terreny, tot i les millores que ha vist en el 2012, els fabricants han optat més per una base d’Android treballada amb la seva pròpia interfície i serveis (cas de Lenovo o LG) que no pas en una plataforma per a la qual manquen apps i no és molt acceptada pels usuaris. En molts casos, podem considerar que els televisors que han sortit al mercat amb Google TV han estat per compromís del fabricant amb la companyia de Mountain View, per “quedar bé” en definitiva.

smarttv_lg

Tot i que el Google Play per a aquest sistema incorporava continguts audiovisuals (de fet, els mateixos als que tenen accés els posseïdors d’un smartphone o tablet amb Android: pel·lícules, música i llibres), aquests només estan disponibles en anglès i per als Estats Units. La companyia de Sergey Brin i Larry Page només té en ment el mercat nord-americà per a la seva plataforma televisiva.

Una altra tendència que s’ha relacionat amb el món de la televisió és que els televidents veuen els seus programes preferits acompanyats de les seves tauletes tàctils, connectats a Internet i comentant el que estan veient per Twitter (sobretot), Facebook i les xarxes socials en les quals estan donats d’alta.

 

Més articles resum de l’any, aquí

Guillem Alsina
Etiquetes: