A Apple ja li va bé la rumorologia

Compartir

AppleLes accions de la companyia de Cupertino es troben en el punt més alt dels darrers cinc anys, quelcom que hauria de ser il·lògic després de tot el què ha passat en el 2009. Pot ser que Apple estigui propagant rumors a posta per avivar el seu foc empresarial?

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Recentment saltava a les pàgines dels mitjans especialitzats la notícia que un exdirectiu d’Apple afirmava que el secretisme que rodeja a la companyia de Cupertino i les aparents filtracions que aquesta pateix són, en realitat, informacions controlades per la pròpia empresa amb les quals modela a voluntat la seva imatge en els mitjans. Les presumptes abundants filtracions no es corresponen tampoc amb la fèrria disciplina interna que aplica la companyia de la poma mossegada, i que fa pràcticament impossible que s’escapi alguna informació sense el control de la seva directiva.

Particularment, no deixa de sorprendre’m que en un any com el que hem deixat enrere i en el qual la crisi a afectat a tots els sectors -malgrat que el de la tecnologia ho ha suportat millor tot i els anuncis d’acomiadaments massius i reestructuració d’empreses-, en el què Apple no ha presentat res de relleu (l’iPhone3G S no deixa de ser una correcció de les crítiques fetes en el passat al seu telèfon mòbil per les seves mancances, i alguna millora puntual) i, a més, al seu cofundador i CEO Steve Jobs s’ha vist afectat per problemes de salut.

Aquest darrer punt és important i especialment delicat per a una companyia a la qual molts identifiquen amb el seu creador i figura de màxima dimensió pública. En qualsevol altra empresa, un problema semblant (i més en els temps que corren) hagués suposat amb tota probabilitat una debacle per a les seves accions. Tot i això, les d’Apple no només han aguantat les adversitats, sinó que a hores d’ara es troben en un moment àlgid, en el punt més alt dels darrers 25 anys.

Repassem l’evolució de la cotització de la companyia de la poma: davallada al gener quan es va anunciar que Steve Jobs deixava temporalment el seu càrrec; la cotització va tornar a pujar al cap de poc temps, precisament quan a Internet es tornava a escriure sobre un possible netbook de la companyia. Al setembre, i amb la tornada de Steve Jobs, Apple decebia presentant un escàs nombre de novetats; malgrat tot, els continuats rumors sobre un possible tablet que en el futur presentaria la companyia, van poder contribuir a mantenir i augmentar la cotització de les seves accions. Casualitat?

Malgrat tot, cal indicar que el principal “culpable” de la gran estima que la borsa sembla tenir-li a Apple és el sanejat estat de l’economia d’aquesta empresa i que, en qualsevol cas, l’especulació i eufòria provocada per la rumorologia relacionada amb possibles nous productes només és la guinda que corona el pastís.

En tot cas, i reafirmant el títol d’aquest article, és fàcil veure que si, que a Apple li van bé els rumors, i crec que la mateixa companyia és la que s’encarrega d’estimular-los. Pel què fa a la legalitat o moralitat d’aquesta pràctica (cas que es dugui a terme; la meva afirmació és una suposició), només puc dir que estem en un sistema capitalista, agradi o no, i que en tal hi ha unes regles per a jugar. Si els nois de Steve Jobs no les trenquen, tota la resta pot considerar-se “màrqueting creatiu”. En qualsevol cas hauríem de replantejar les regles o fins i tot el joc, si no ens agrada el seu resultat, però no culpar-ne als jugadors.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)