Adobe introduir? tecnologia DRM en el Flash 9

Compartir

Permetrà a la companyia fer la competència a altres subministradors de tecnologies per a la reproducció de contingut multimèdia en línia.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – La proliferació del vídeo en línia gràcies a llocs com YouTube s’ha donat en bona mesura gràcies al format Flash d’Adobe i a l’absència de restriccions en aquest format per a qualsevol contingut. Ara Adobe vol posar tanques al camp i introduir un sistema de protecció DRM en la propera revisió del seu client i el servidor de continguts Flash.

Un sistema DRM (Digital Rights Management per les seves sigles en anglès) consisteix en una sèrie de peces de programari (i, eventualment, maquinari) que limiten la reproducció de continguts multimèdia (fitxers d’àudio i vídeo) o fins i tot programes executables o altres tipus de documents, per a què siguin reproduïts exclusivament en els dispositius que el posseïdor dels drets de copyright o propietat intel·lectual o bé l’editor decideixi, així com el nombre de vegades o el lapse de temps que vulgui.

Fins ara, el format Flash (convertit en tot un estàndard "de facto" a Internet per al vídeo en línia) mancava d’aquests sistemes de control, doncs bàsicament el seu ús es centrava en la creació d’animacions que s’insereixen a les pàgines web per dotar-les de més moviment i interactivitat. Però la introducció de la capacitat de mostrar vídeo dins d’un arxiu Flash va propiciar en bona part l’eclosió del vídeo en línia, i fou la tecnologia emprada per la majoria dels llocs web creats en base al contingut generat pels usuaris.

La introducció de tecnologies DRM dins de Flash afectaria a les properes edicions de la versió 9 del format i en la tercera versió del servidor de mitjans, i permetria la creació de llocs web que exhibeixen continguts en línia fer-ho de manera segura, creant serveis de subscripció o de lloguer de continguts.

El moviment d’Adobe sembla anar destinat a contrarestar iniciatives com la d’Apple, que des de fa poc ofereix a través de la seva botiga en línia iTunes pel·lícules per a lloguer basant-se en el seu format QuickTime, i altres botigues en línia i llocs web que empren els sistemes de Microsoft. Així, aquesta empresa podria fer-se un forat entre els subministradors de tecnologies per a la distribució de contingut multimèdia.

La iniciativa d’Adobe ja s’ha trobat amb certa oposició entre la comunitat internauta, com l’expressada des de l’Electronic Frontier Foundation (EFF), organització que s’encarrega de vetllar pels drets dels internautes a tot el món.

Més informació:

Adobe Pushes DRM for Flash – article de l’EFF
http://www.eff.org/deeplinks/2008/02/adobe-pushes-drm-flash

Guillem Alsina