AdSense basat en l’interès: una intrusió en la privacitat?

Compartir

GoogleEl nou sistema publicitari de Google permet traçar un perfil dels interessos dels internautes per tal de presentar una publicitat més adaptada als seus gustos. Però el què són avantatges per als anunciants poden constituir pràctiques abusives per als internautes.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – El principal negoci de Google es troba en la publicitat, en presentar anuncis als internautes que empren els seus serveis, i gestionar la publicitat de les empreses de manera que aquesta arribi al públic adequat. Això ho fa mitjançant els seus serveis AdWords i AdSense, estant dirigit el primer a anunciants i el segon a webmasters (responsables de llocs web) que volen guanyar-se alguns diners amb el seu lloc gràcies a la possibilitat d’incloure-hi publicitat.

AdSense i AdWords funcionen basant-se en la publicitat sensible al context. Això vol dir que als posseïdors d’un compte AdSense que l’estiguin utilitzant en el seu lloc web o bloc, el sistema els llegirà els continguts de cada pàgina en què es presentin anuncis, buscant paraules clau d’interès. Aquestes mateixes paraules clau són les que amb anterioritat s’hauran subhastat al millor postor.

Per tant, tenim que si en una pàgina es parla de GNU/Linux, per exemple, el més probable és que els anuncis que presenti el sistema d’AdSense estiguin vinculats amb el món de la informàtica en general i, més concretament, amb el sistema operatiu del pingüí. Si parlem d’una distribució concreta, és probable que ens trobem amb anuncis referits a aquella distribució i no a cap altra, en el cas que algú hagi adquirit les paraules clau relacionades amb ella com poden ser el seu nom o tecnologies que empra.

Però fins ara, això s’enfocava des del punt de vista de la pàgina web visitada, dels seus continguts. Evidentment, se suposa que si l’internauta ha arribat a aquesta pàgina, no serà precisament per desinterès en el tema que en ella s’hi tracta. Amb la nova tecnologia presentada per Google, el punt de vista pateix un gir de cent vuitanta graus per situar-se en l’usuari i el seu navegador.

Els anuncis per interessos es basen en tot l’historial de navegació de l’usuari. Es recullen les pàgines que visita, s’analitzen i se n’extreu com a conclusió un perfil dels interessos de l’internauta. Si aquest, per exemple, entra en molts llocs d’esports, es conclourà que li agraden i que, per tant, es sentirà més atret per ofertes comercials relacionades amb el món de l’esport independentment de si en aquells moments està visitant una pàgina web sobre informàtica.

Els posseïdors d’un compte AdSense han anat rebent aquests darrers dies un avís per tal que revisin les seves polítiques d’admissió de publicitat a fi i efecte d’adaptar-se al nou sistema de presentació de publicitat per interessos.

I la privacitat?

La possibilitat de traçar un perfil dels interessos de l’internauta es basa en l’ús de cookies, arxius de text que des del servidor web es desen en una carpeta del disc dur de l’ordinador de l’internauta, carpeta que gestiona el navegador web que empri. En el cas d’aquesta nova tecnologia publicitària de Google, és probable que no es sol·liciti permís explícit a l’usuari per a recopilar les seves dades i emmagatzemar-les, fent-ne ús.

Google ha posat a disposició d’aquells que ho vulguin una sèrie d’eines per a controlar les dades que consten en el sistema, o bé bloquejar el seu funcionament. Aquestes eines les trobem tant de la banda de l’editor com de l’usuari, però han de ser activades explícitament.

Això constitueix un handicap per als usuaris que poden no voler que Google tingui informació sobre les seves preferències i activitats, però que al mateix temps no tenen un coneixement prou ampli de les tecnologies informàtiques com per a saber en primer lloc que estan essent observats i, en segon, com limitar o impedir aquesta observació.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina