Així ha anat la venda de BlackBerry

Compartir

Després de la compra de Nokia per part de Microsoft per 7.170 milions de dòlars, BlackBerry ha accelerat el seu procés de venda ràpidament per tal de poder remuntar el vol. Els rumors apuntaven a què podria ser el fabricant d’ordinadors xinès Lenovo o Huawei qui es fes amb la companyia però, al final, un consorci liderat per Fairfax Financial Holdings, accionista que ja controlava el 10% de BlackBerry, ha estat qui ha arribat a un principi d’acord per comprar la fabricant de smartphones per 4.700 milions de dòlars per la resta de les accions.

Fairfax, amb l’inversor canadenc Prem Watsa al capdavant, ha promès que “podem oferir valor immediat als accionistes” de BlackBerry, i una estratègia a llarg termini per a una companyia que en altres temps fou líder i pionera en el sector dels dispositius mòbils.

Les accions de la marca canadenca RIM (Research in Motion), que va canviar el seu nom per donar-se a conèixer únicament com el seu producte estrella, BlackBerry, que ja es van desplomar un 17% (fins als 8.73$) amb la publicació d’un avançament dels seus resultats trimestrals anunciant pèrdues de gairebé 1.000 milions de dòlars, van ser suspeses de cotització quan queien un 5.6% fins als 8,23 dòlars. El fabricant de smartphones ja va rebaixar les seves previsions per al trimestre i va anunciar la setmana passada la retallada de 4.500 llocs de treball, un terç de la plantilla, per reduir un 50% les seves despeses operatives.

La companyia va reconèixer les pobres vendes dels nous models de telèfons en els que BlackBerry havia apostat l’èxit del seu futur. BlackBerry també va anunciar un canvi en la seva estratègia empresarial. “La companyia es concentrarà en el mercat d’empreses i consumidors professionals“, el que de fet volia dir girar la vista enrere cap als seus inicis. A més, va anunciar una reducció en el nombre de telèfons en el seu catàleg de sis a quatre, “inclosos dos aparells d’alta gamma i dos aparells barats”.

El seu president executiu, Thorsten Heins, ja havia admès que la companyia estava oberta a qualsevol opció que generi valor: “BlackBerry buscarà qualsevol oportunitat per generar valor als accionistes“, va dir Heins als inversors en la reunió anual de la companyia.

BlackBerry va apostar-ho tot a la seva nova gamma de dispositius i sistema operatiu (BB10). Se suposava que BB10 era la seva taula de salvació i que els seus nous smartphones de gamma alta podien competir amb els d’Apple, Samsung, HTC o Sony. Tot i això, la companyia va veure com en el segon trimestre de l’any perdia el tercer lloc com a plataforma mòbil més utilitzada. Aquesta plaça fou ocupada pel Windows Phone de Microsoft.

El preu de 4.700 milions de dòlars podem considerar-lo com extremadament barat i pràcticament no aporta valor per a l’accionista ja que representa un preu de 9 dòlars per acció enfront dels 8.23 dòlars que cotitzava abans de la seva suspensió el 23 de setembre per l’anunci de l’acord de venda.

Aquest preu demostra que BlackBerry ja es trobava en una situació molt delicada i la venda s’ha produït per sota dels 11 dòlars per acció amb què especulava The Wall Street Journal que podria valdre la companyia per les seves reserves de capital i cartera de patents.

BlackBerry va ser la icona de la telefonia mòbil en la dècada del 2000 quan les seves accions van arribar a cotitzar a 144,56 dòlars en els seus millors moments.

Jordi Oliva és trader independent i analista tècnic de borsa a Empordà Patrimonis, amb més de 20 anys d’experiència treballant als mercats financers. A El Mur Tecnològic s’especialitza en comentar l’apartat financer de les empreses tecnològiques.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Així ha anat la venda de BlackBerry
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: