Algunes reflexions sobre Facebook Home

Compartir

La xarxa social aprofita les possibilitats que Android ofereix en safata i de forma ben oberta, per a fer-se seu el sistema i personalitzar-lo al màxim, una jugada que al meu parer no interessa als fabricants, i a la que Google tard o d’hora hi respondrà.

Després de la presentació, ahir, de la nova aposta de la companyia de Mark Zuckerberg en l’àmbit de la telefonia mòbil, i d’haver-ho consultat amb el coixí, n’he tret una sèrie de reflexions que us exposo tot seguit:

Una aposta senzilla i efectiva. Els nois de Mark Zuckerberg no s’han complicat la vida; no han presentat cap terminal, ni cap sistema operatiu o versió d’Android, simplement una app, una capa de programari que permet personalitzar-se el terminal. En definitiva, un ‘launcher‘ (terme anglès amb el que es coneix els llançadors d’aplicacions) com tants d’altres, només que amb la famosa xarxa social com a eix vertebrador. A més, tal i com els estan sortint els números, Facebook ha d’apostar amb força pels usuaris mòbils, ja que els qui es connecten exclusivament des dels seus telèfons i tauletes tàctils representen cada cop una part més grossa del total dels seus usuaris. No es desvia del seu core business, però al final és com si realment hagués presentat una mena de telèfon propi, ja que és en això en el que Facebook Home converteix els terminals on sigui instal·lat.

Els seus usuaris entregaran tota l’activitat social a Facebook. No és que a partir de la instal·lació de Facebook Home no es puguin fer servir altres xarxes socials, només dic que amb l’omnipresència de Facebook als nostres terminals a partir de la instal·lació d’aquesta nova app, probablement molts de nosaltres ja no ens mostrem interessats en accedir a cap altra xarxa social. Amb aquesta eina, Facebook eliminarà temptacions als usuaris de provar alternatives, ja que prou en tindran amb l’activitat que es reflecteixi a través de les pantalles inicials dels seus telèfons.

Si no pots amb ells, alia’t-hi. Si bé l’activitat social va a parar completament a mans de Facebook, una altra cosa és el tema de la missatgeria, un camp en el que la xarxa social de Mark Zuckerberg no domina amb el seu Messenger. Aquí ha fet una jugada intel·ligent integrant serveis, ja que així manté l’usuari sota una interfície i app marca de la casa, encara que aquest empri serveis de terceres parts.

Facebook Home no hauria d’interessar als fabricants. El gran problema per a ells és que uniformitza, dóna la mateixa interfície a terminals de diferents empreses. A igualtat de maquinari (processador, quantitat de memòria, pantalla,… tot, amb subtils diferències, s’assembla) fabricants com Sony, HTC o Samsung personalitzen la seva gamma de terminals dotant-los d’una interfície diferenciada, amb widgets propis i funcionalitats que difereixen ni que sigui lleugerament de la competència. Un terminal amb Facebook Home serà… un Facebook Phone, sense possibilitat de distingir-lo de la resta de terminals tret del disseny (la carcassa i la marca, és clar), algun detall del maquinari i algunes apps instal·lades pròpies del fabricant o que condueixen a serveis proporcionats per aquest. Però recordem que les apps perden protagonisme amb Facebook Home!

La mà de Microsoft al darrere? És una pregunta que em vaig fer quan vaig veure Cover Feed, la pantalla de desbloqueig del terminal, i que em va semblar estranyament familiar. Els terminals Windows Phone es bloquegen i desbloquegen d’una manera semblant, mostrant una fotografia. La mà de Microsoft podia estar al darrere d’aquesta creació de Facebook? Però, en aquest cas, quin interès podria tenir-hi la companyia de Redmond? Fàcil: donar la impressió als usuaris de que Windows Phone i Android amb Facebook Home s’assemblen, almenys d’entrada, i d’aquesta manera guanyar uns potencials nous usuaris per al seu sistema. A més, pensem que si Facebook Home s’implementa més endavant per a Windows Phone (quelcom que no descarto), una persona que en sigui usuària ja tindrà un motiu menys per no considerar l’adquisició d’un terminal amb el sistema operatiu de Microsoft.

Com reaccionarà Google? Ara mateix, a Mountain View deuen estar traient-los les anelles a les granades que pensen llançar contra Facebook. Mark Zuckerberg i els seus els han donat un bon cop amagant Android sota una capa 100% Facebook, ja que el posseïdor d’un terminal on hi vingui muntada aquesta capa no veurà Google enlloc, si no la marca Facebook omnipresent. Potser canviaran els termes d’ús d’Android? Potser exigiran que les modificacions de la interfície gràfica hagin de ser aprovades abans de poder ser posades en funcionament? Faci el que faci, si mou un dit en contra de Facebook, quedarà com la dolenta de la pel·lícula, com l’empresa integrista que dóna molta llibertat fins que algú troba la manera d’aprofitar-la en benefici propi però legítimament, i llavors va Google i canvia les regles del joc… no, la companyia de Sergey Brin i Larry Page no es pot permetre el donar aquesta mala imatge, però alguna cosa ha de fer. Jo aposto no per una reacció immediata, si no per quelcom a mitjà termini. I aquest quelcom serà, amb força seguretat, la obligatorietat d’usar Google+ per a certes operacions, doncs és el servei que més malparat pot sortir de la presentació d’ahir de Facebook.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: