AMD llan

Compartir

La multinacional nord-americana busca augmentar la seva minsa quota de mercat davant la totpoderosa Intel, líder indiscutible en el segment dels portàtils.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Tot i no tenir encara una oferta per al prometedor sector dels ultraportàtils, la companyia nord-americana AMD ha presentat la seva plataforma de processadors per a notebooks batejada amb el nom Puma, en una forta aposta per guanyar quota de mercat. Fins ara, uns pocs fabricants han inclòs algunes màquines equipades amb xips AMD en el seu catàleg de productes, però mantenint els ordinadors basats en xips Intel com a majoritaris.

Puma està preparada per a màquines que van des de les solucions domèstiques i econòmiques fins als notebooks més professionals. Les companyies que de moment ja s’han compromès a presentar models basats en aquesta plataforma són Acer, Asus, Dell, Fujitsu Siemens, MSI, Toshiba i HP. La disponibilitat d’aquestes màquines variarà entre finals d’aquest mes i setembre.

La plataforma Puma està composada de xipset, processador i xips de connectivitat sense fils. Si bé l’apartat gràfic sembla no anar-hi afegit, en les solucions més econòmiques ens trobem amb processadors gràfics integrats en les plaques base, mentre que en les solucions més cares disposem de la gamma de productes d’ATI, companyia propietat de AMD i dedicada en exclusiva a la producció de GPU’s i sistemes relacionats. De fet, AMD ha aprofitat l’anunci per presentar una àmplia gamma de productes gràfics per a notebooks.

La situació financera i de mercat d’AMD no és del tot bona amb un mercat copat per Intel per a les màquines de mida mitjana i gran en portàtils i amb un domini indiscutible en els sobretaula, on potser AMD pugui jugar les seves millors cartes. Per la part "baixa", la situació tampoc és molt bona, amb una puixant VIA introduint els seus xips en els principals ultraportàtils "low cost", malgrat un escàs èxit en els sobretaules, en el que la companyia taiwanesa es veu superada per AMD. La premsa especialitzada tampoc s’ha abstingut de criticar el rendiment dels xips AMD potser amb l’excepció dels de 64 bits, mentre els darrers mesos s’han acabat amb pèrdues econòmiques. Fins i tot fa un temps es va arribar a especular amb la venda de la companyia a un consorci d’inversors o a un rival, després que AMD quedés molt tocada pel cost de l’adquisició d’ATI i el no poder treure-li el resultat esperat.

L’aposta pel sector del portàtil és estratègica, doncs mentre el nombre de vendes de màquines de sobretaula va decreixent, el de portàtils augmenta per una tendència del mercat de substituir ordinadors estàtics per aparells mòbils. Com a conclusió, qui no tingui la seva quota de mercat en el sector mòbil està abocat a la desaparició.

Guillem Alsina