Analitzant les claus de l’èxit d’Apple
Hi ha productes i models de negoci que triomfen de forma especial; des del moment que irrompen en els mercats són acceptats pels consumidors, creen addicció i “senten càtedra”, liderant els seus sectors i convertint-se en el referent dels mateixos. Apple i la majoria dels productes que llança responen a aquest model.
Antonio Flores – Molt s’ha escrit sobre els seus productes; Apple és un clar exemple d’èxit sense pal·liatius en el model de negoci i la seva formulació. La gran força d’Apple no és fruit de l’excel·lència tecnològica o creativa, si no de la seva capacitat de crear ecosistemes de negoci i del domini de la velocitat i el temps per a implantar-los.
Vegem algun dels factors de l’aprenentatge d’Apple per a crear ecosistemes de negoci:
-
No serveix de res tenir el millor producte del mercat, si la base de clients és molt petita: el 1986 Apple va llançar el Macintosh Plus, creant el germen de consumidors “dissidents” de l’entorn Windows, estructura dels fans que conformen avui la seva base de seguidors.
-
Si per obtenir una base de clients més grans, imites els codis de la indústria, desapareix el teu avantatge competitiu: el 1991 va llançar el PowerBook, un producte d’arquitectura de producte idèntica a la resta de la indústria, banalitzant el producte Apple sense aconseguir augmentar la base de clients.
-
Si el client no té la necessitat o no l’entén, millor no sortir al mercat: el 1994 va veure com un gran concepte era ignorat pel mercat per ser llançat massa aviat, quan els consumidors no teníem consciència de la necessitat del mateix; va llançar l’agenda Newton, provocant amb el seu fracàs comercial el principi del canvi d’Apple.
-
El disseny pel disseny no és un avantatge competitiu sostenible i canibalitza la resta dels productes: el 1999 va llançar el PowerMac G3 i l’iBook; en el 2000 el Power Macintosh Cube i en el 2001 l’iMac. Apple no aconsegueix augmentar la seva base de clients i es desgasta per l’excessiu nombre de nous i continuats llançaments. Els seus productes es conceben com una moda i només aconsegueixen captar a una base de clients focalitzats en l’estètica.
-
La Concepció d’ecosistemes de producte/servei, permet crear avantatges competitius sostenibles i diferencials, així com abrigar a desenvolupadors que garanteixin les actualitzacions dels mateixos: a finals del 2001, es produeix un fet transcendental en els productes Apple i llança l’iPod de primera generació i l’iMac. Ambdós sublimen l’aprenentatge d’Apple en la concepció de productes i els concep com a plataforma per a un ecosistema de serveis i aplicacions. En el 2004 llança l’iPod Mini, germen de la plataforma iTunes, dels iPhone i de l’iPad.
Actualment Apple concep els seus productes com una clau d’entrada a un món exclusiu de serveis desenvolupats sota els següents conceptes:
-
Mentalitat col·laborativa 2.0: Apple lidera i mobilitza una gran indústria de desenvolupadors que garanteixen l’actualització i sorpresa constant dels seus productes.
-
Disseny universal, sobri i perdurable en el temps: Els seus productes i serveis, estan unificats sota un disseny sobri i minimalista (l’antítesi de l’iMac DV del 1999) gestionats per uns interfícies d’ús sempre a l’última en l’estat de l’art, aconseguint un auto-aprenentatge basat en avançar-se a la necessitat i manera de pensar de l’usuari.
-
A la recerca de l’oportunitat, més enllà de la seva indústria. Mentalitat retailer: pocs adolescents d’avui fidels consumidors d’Apple, coneixen que fou una de les pioneres de la fabricació d’ordinadors; Apple ha sabut sobreposar-se a la seva mentalitat de fabricant (i a les seves fàbriques) per imbuir-se d’una mentalitat de retailer, pensant constantment en la necessitat dels seus clients.
-
El valor per a l’usuari està en el model de negoci, no en la tècnica: els antics cercadors de l’excel·lència tecnològica, ho són ara de l’excel·lència en la innovació; han après que amb un bon model de negoci poden augmentar el valor exponencialment de la tecnologia.
-
Experiències memorables, domini dels mitjans: la millor manera de fidelitzar als consumidors i crear avantatges competitives sòlides en el temps és sorprendre’ls constantment. Apple és un mestre de la sorpresa i l’expectativa, des de la manera de comunicar els nous llançaments (amb un Steve Jobs mestre de cerimònies).
-
Experts en el tempo de l’oportunitat, capacitat de lideratge: poques vegades Apple és el pioner tecnològic en un nou sector. Una obra mestra de gestió del tempo de llançament és el nou iPad; aquest és una sorpresa contínua i una experiència memorable formada a base de temes ja coneguts, recollint l’èxit comercial que molts altres han contribuït a estructurar.
Apple representa un clar exemple d’èxit en la creació de models de negoci, l’aplicació de la innovació estratègica, la visió transversal dels mercats i la persistència en una filosofia d’entendre l’ús dels productes i de la tecnologia en la vida quotidiana.
Signa l’article: Antonio Flores, CEO de la consultora estratègica en innovació Loop Business Innovation i president de CN (Competitive Network).
- Ambiseint fabrica de manera il·legal els seus productes - 26 de juny de 2020
- Catalunya provarà la mobilitat del futur - 19 de juny de 2020
- Aguanta sense fumar - 21 d'octubre de 2019