Apple Espanya ja informava de la seva responsabilitat corporativa abans del 30 Minuts

Compartir

Una simple cerca a l’arxiu històric d’Internet ens revela que la pàgina on la multinacional de Cupertino detalla els controls als què sotmet als seus proveïdors ja existia i estava enllaçada des de la pàgina principal, pel cap baix, des de mitjans de febrer.

La polèmica encetada a la Xarxa arrel de l’emissió aquest passat diumenge dia 3 del documental “Made in China” en l’espai nocturn 30 Minuts de TV3 s’apaga poc a poc, però encara som a temps de ponderar certs detalls del reportatge com, per exemple, per què els realitzadors només es van fixar en Apple com a client de Foxconn quan aquesta té en cartera les principals empreses del sector tecnològic.

Un altre detall de la nit del diumenge fou l’enllaç de la web d’Apple Espanya que apuntava des de la pàgina principal (home) a una plana on s’hi explica la responsabilitat social corporativa que l’empresa té amb els seus proveïdors, i que passa per una sèrie de controls als fabricants que es plasmen en uns informes de progrés. Molts tuitaires catalans van afirmar que la companyia de la poma havia afegit l’enllaç a la seva plana principal tot just en acabar el programa, però una senzilla investigació a la Xarxa ens demostra que ja hi era feia, almenys, unes setmanes.

Wayback Machine és un lloc web dedicat a preservar instantànies de les pàgines web que hi ha a la Xarxa, de manera que en el futur es pugui saber, mitjançant aquest registre històric, quin aspecte presentava cada lloc i quins continguts tenia. Si hi consultem els darrers ‘snapshots (instantànies) desades per al lloc web d’Apple Espanya, ens trobem amb un, corresponent al 13 de febrer, on es pot veure clarament que ja hi havia l’enllaç a l’apartat de responsabilitat corporativa situat a la pàgina principal.

Òbviament, això no resta importància al contingut del reportatge emès per Televisió de Catalunya, però si que deixa palès que aquest enllaç no va “aparèixer” al lloc web d’Apple de manera tan “oportuna”.

Recordem que Apple, com a client de Foxconn, fou esmentada diverses vegades al llarg del reportatge, que va explicar les pràctiques vexatòries envers els treballadors que du a terme la multinacional xinesa. Només de passada, es va esmentar un cop a HP, i no es van esmentar cap dels altres clients que Foxconn té dins la industria tecnològica: Acer, Amazon, Dell, Cisco, Google, Microsoft, Motorola Mobility (ara part de Google), Nokia, Nintendo, Sony o Toshiba.

Foxconn té la seu a Taiwan, i mentre que el reportatge feia esment només a les fàbriques que aquesta multinacional té en el territori de la República Popular de la Xina, cal recordar que també té factories en altres indrets com el Brasil, Hongria, Eslovàquia, l’Índia, Mèxic o el Japó.

Els casos de suïcidis dins l’empresa fabricant es van donar entre el 2010 i el 2012 exclusivament a les factories xineses, el que fa dubtar a diverses organitzacions que defensen els drets laborals, que les condicions en el territori xinès són molt diferents de les que tenen els treballadors de la mateixa companyia en altres llocs.

L’emissió del reportatge a l’espai 30 Minuts va provocar una onada d’indignació i protestes dels internautes catalans al Twitter que va tenir el pic màxim d’intensitat entre la nit de diumenge i ahir dilluns.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: