Best Buy compra Napster

Compartir

El preu: 121 milions de dòlars en accions i una injecció de capital que recorda a les grans operacions de la bombolla de les punt com. L’empresa absorbida no havia complert els objectius que s’havia fixat.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – O a Best Buy no s’han assabentat que hi ha crisi, o els temps de la bombolla de les punt com han tornat: la cadena nord-americana de botigues especialitzades en electrònica de consum ha adquirit Napster per 121 milions de dòlars, pagant aproximadament el doble del que valien les seves accions.

És clar que Best Buy s’ho pot permetre: és la cadena de botigues especialitzades en articles d’electrònica més gran de Nord-amèrica, comptant amb més de 1.100 establiments entre ella i les seves filials en els diversos països en els quals opera.

A Napster l’operació li ha sortit rodona, doncs des de principis d’any les seves accions es trobaven en una caiguda constant, arribant al pic més baix aquest darrer juliol. Amb l’anunci conjunt entre aquesta empresa i Best Buy de l’operació, la cotització de Napster s’ha disparat fins tornar als nivells del desembre de l’any passat, tancant ahir dia 16 per damunt dels dos dòlars i mig l’acció.

El muntant total de l’operació serà de 121 milions de dòlars repartits en efectiu i inversió a curt termini a la mateixa Napster, i es preveu la seva finalització al llarg del darrer trimestre de l’any sempre i quan el moviment sigui aprovat pels accionistes de Napster i les autoritats reguladores pertinents. De moment, Napster ja ha suspès la seva junta anual d’accionistes prevista per a demà 18 de setembre.

Les motivacions exposades oficialment per Best Buy per presentar una oferta pel mític nom de la distribució de música digital en línia i pioner dels sistemes d’intercanvi P2P consisteixen en el potencial de Napster per a captar nous clients i que obrirà una nova via de negoci a la companyia complementària a la venda de dispositius per a la reproducció musical. "Off the record" es diu que les pretensions de Best Buy són més ambicioses: fer-li la competència directa a l’iTunes d’Apple.

Tot i això, no ho tindrà gens fàcil; al gran èxit aconseguit per la botiga en línia de la companyia de la poma s’hi afegeix l’acollida més aviat freda (pel cap baix, fora dels Estats Units) que ha tingut la tornada de Napster com a sistema legal d’intercanvi d’arxius, amb un nombre d’usuaris que si bé seria significatiu per a qualsevol altra iniciativa semblant, deixa molt a desitjar per al què fou el pioner d’aquests serveis i pretén ser un dels primers en la seva tornada després d’anys de penalitats judicials. Actualment, Napster ja només és un nom.

Guillem Alsina