BlackBerry pot veure reduïda la seva quota de mercat

Compartir

Telefonia mòbilLa pressió de rivals com l’iPhone o el nou WebOS pot fer mal a la fins ara imbatible companyia canadenca RIM.

Redacció – Fins fa poc, l’atractiu de la plataforma BlackBerry, creada per la companyia canadenc RIM i que s’ha anat fent un lloc important en el mercat de telefonia mòbil fins arribar a liderar el camp dels smartphones corporatius, consistia en el seu sistema de gestió del correu electrònic, que permet que els missatges es rebin en temps real en el nostre terminal. De fet, i segons la majoria d’experts, continua sent la millor solució d’aquest tipus al mercat, encara que en els darrers temps la seva competència directa ha inclòs serveis que realitzen la mateixa funció en els seus telèfons.

És el cas de Nokia o Apple, que han inclòs en les seves plataformes un servei de correu en temps real, o d’algunes operadores que ofereixen aquest servei als seus abonats que no volen emprar un terminal de BlackBerry. En qualsevol cas, aquest avantatge competitiu ja no és tan gran per a la companyia canadenca com abans.

De moment, la por sembla haver-se establert més entre els entorns borsaris que entre els analistes i la premsa especialitzada, però la realitat és que en la darrera declaració de resultats financers -corresponent al segon trimestre d’enguany- RIM va quedar sensiblement per sota de les expectatives. La borsa ha castigat els mals resultats amb una important baixada que ha tornat als canadencs a la mateixa cotització que tenien a mitjans d’estiu i després d’un parell de mesos de pujades discontínues.

L’iPhone, cada dia més ficat a l’entorn empresarial

Potser fora dels Estats Units no hi hagi tant de furor per part dels empresaris per utilitzar l’iPhone en el seu treball diari, i s’opta més per les tradicionals BlackBerry, les màquines equipades amb Windows Mobile o el ja vetust Palm OS, o bé smartphones equipats amb Symbian (principalment de Nokia), però en el país nord-americà s’està convertint en tota una moda, de tal manera que les grans empreses de programari professional estan adaptant utilitats per al terminal d’Apple. Entre els professionals autònoms o freelance, l’iPhone dóna a més una imatge, un estatus, que per a molts professionals és quelcom important a l’hora d’enlluernar als clients.

La companyia de Redmond ha recolzat activament el gir de l’iPhone -inicialment orientat al públic final- cap al món empresarial, incloent-hi per exemple compatibilitat amb servidors Exchange fins a la versió 2007 d’aquests, una característica que m’atreveixo a etiquetar d’indispensable per als entorn corporatius des de les petites i mitjanes empreses fins a les grans corporacions.

No es coneix amb certesa quin és el sostre de mercat del terminal d’Apple, pel què després d’enlluernar a una gran massa d’usuaris finals, podria començar a guanyar terreny en el sector empresarial a costa de la quota de BlackBerry.

WebOS, el nou i prometedor jugador

La nova plataforma de Palm sembla estar funcionant a les mil meravelles: èxit de crítica tant entre la premsa especialitzada com entre els usuaris finals, resultats financers encara amb pèrdues però menors de les esperades, amb el què globalment la companyia millora, bona resposta a la borsa… tot sembla estar jugant a favor del fabricant nord-americà.

Una de les fortaleses del WebOS és el seu extraordinari rendiment amb les aplicacions online i la llibreta d’adreces i agenda que permeten intercanviar la informació amb unes quantes fonts, també en línia, com ara la nostra bústia de correu electrònic (suportant els serveis més coneguts com Gmail o Hotmail) o xarxes socials com Facebook.

Diverses i puixants ofertes

Microsoft busca posicionar el seu Windows Mobile 6.5, i malgrat que la seva penetració en el segment dels smartphones és molt més petita del què voldrien a Redmond, la força de màrqueting d’aquest gegant de la informàtica pot aconseguir obrir-los la porta a un sector significatiu del mercat.

D’altra banda, Android continua atraient a diversos fabricants. Ja no és només HTC qui té terminals en el mercat, sinó que Samsung també compta com a jugadora en aquest terreny, i és probable que en el que queda d’any alguns fabricants més la segueixin, amb una autèntica explosió de terminals el 2010.

Nokia continua essent un contendent fort en tots els sentits, fent tendir a Symbian a l’entorn corporatiu amb funcionalitats com el suport per a servidors Exchange i terminals amb un format semblant als telèfons BlackBerry.

Nous avantatges competitius

Davant d’això, RIM s’ha de reinventar; el correu en el telèfon ja no és una novetat, i l’empresa canadenca no pot viure amb més rendes d’això, pel què s’ha de reinventar i ser capaç de llançar quelcom nou i revolucionari al mercat si vol continuar mantenint el seu lloc privilegiat.

En aquest sentit el seu passat acostament al mercat mainstream, el dels usuaris finals, ha demostrat no ser gaire efectiu.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)