Com reparar “g? dgets” sense passar pel taller

Compartir

L’iPod ha deixat de funcionar justament quan acabava la garantia? La càmera digital no fa fotos ni a la de tres? Tremoleu en pensar quant us cobraran per tornar els vostres "gàdgets" a la vida? Proveu abans a la xarxa: hi ha innombrables fòrums on fanàtics d’aquestes maquinetes intercanvien trucs per a senzilles reparacions casolanes. És la intel·ligència col·lectiva al poder.


Mercè Molist – Les passades vacances d’estiu, moltes persones van tenir problemes amb les seves càmeres digitals: les fotos apareixien en negre. Era un defecte de fabricació d’un model de sensor d’imatge que empraven diferents marques. Desconeixedors d’això, els afectats van portar les seves màquines a reparar, resultant en factures de centenars d’euros.

Només uns milers de persones que van visitar Quesabesde.com es van deslliurar de pagar aquests preus. Alguns assidus al fòrum de fotografia d’aquest lloc van descobrir que les empreses implicades reparaven gratuïtament les càmeres si se’ls informava que era un defecte del sensor. En cas contrari, alguns serveis tècnics cobraven la reparació com qualsevol altra.

Roger Boix, de Quesabesde.com, va viure el cas molt de prop: "A un company li demanaven més de 200 euros per reparar la seva càmera. Va imprimir els missatges del nostre fòrum que explicaven en què consistia l’error i va tornar amb ells al servei tècnic, que se la va canviar per una altra perquè en aquell moment no tenien sensors de recanvi".

El gran potencial d’Internet a l’hora de posar persones en contacte es fa patent en casos com aquest, quan es necessita un cop de mà que no es podria aconseguir d’una altra manera, a vegades ni pagant. Milions de neòfits exposant els seus problemes i milions d’experts compartint les solucions, en un exercici inèdit d’altruisme, han convertit la xarxa en un gran repositori de trucs, consells i idees.

Des de com netejar una taca de vi fins al per què la tarja de so d’un portàtil no funciona, la solució està a la xarxa i, moltes vegades, sense passar per caixa. Gairebé sempre hi haurà qui hagi tingut el mateix problema, l’hagi exposat en un fòrum i algú li hagi donat la solució. Allà on un tècnic no troba el problema, milers de persones que fan servir el mateix producte tenen la resposta.

Coneixedors del poder d’aquesta intel·ligència col·lectiva, diversos llocs tenen fòrums especialitzats en com comprar i reparar "gàdgets" electrònics. Cada fòrum és una comunitat virtual de persones unides pel fet d’utilitzar els mateixos productes i ser més o menys expertes en les seves qualitats i defectes. No cobren res per ajudar a la resta, excepte el plaer de compartir els seus coneixements i el saber que, quan ho necessitin, una altra persona els ajudarà a ells.

Un bon exemple és Quesabesde.com, un lloc nascut a un garatge l’any 2000, de la mà d’un enginyer, Àlex Tarradellas; un informàtic, Sergi de Pablos, i un periodista, Roger Boix. Amb una mitjana de 600.000 visitants al mes, Quesabesde.com ofereix notícies, fòrums i bases de dades en les quals buscar informació sobre milers de productes de fotografia, àudio, vídeo, cinema a casa i PDAs.

Les consultes més habituals es refereixen a dubtes de compra, consells sobre ús de productes, sol·licitar manuals, controladors i accessoris. La mateixa dinàmica es repeteix en els fòrums de llocs com Configurarequipos.com, especialitzat en equips informàtics; ADSLayuda, ADSLtodo, ADSLzone i Bandaancha, per connectar-se a Internet; Webmovilgsm.com, amb trucs per a mòbils; Macuarium, per a productes Apple; o Tecno-mania, per a tota mena de "gàdgets".

Tot i que bona part d’aquests llocs resideixen a Espanya, n’hi ha també de l’altre costat del mar que comparteixen el mateix idioma. És el cas d’iPodTotal, que manté Matías Vessuri des de Buenos Aires: "M’havia comprat el meu primer iPod i vaig notar que no existia un lloc en espanyol on trobar-hi ajuda o compartir experiències". En dos anys, el lloc ha crescut espectacularment, fins a tenir 250.000 visites mensuals.

"Els visitants van des d’usuaris nous que pregunten com s’usa l’iPod, fins a usuaris avançats que volen modificar el seu reproductor o aprendre nous trucs", explica. Els habituals del fòrum responen la majoria de demandes d’ajuda, tot i que Vessuri també posa el seu granet de sorra: "Sempre tenim a mà una col·lecció de diversos models per experimentar les preguntes que es plantegen i buscar una solució".

Una de les demandes d’auxili més freqüents es refereixen a iPods mullats, explica Vessuri: "Hi ha usuaris que escriuen desesperats perquè se’ls ha caigut en una bassa o l’han posat a la rentadora, fins i tot hi va haver un cas en el qual el va llepar un gos i un altre on li havia orinat un gat. En la majoria dels casos, si no l’encenen i el deixen assecar almenys un dia sencer, l’iPod es salva".

Quesabesde.com
http://www.quesabesde.com

iPodtotal
http://www.ipodtotal.com

Todoexpertos
http://www.todoexpertos.com

Yoreparo.com
http://www.yoreparo.com/foros

Configurarequipos.com
http://www.configurarequipos.com

Webmovilgsm
http://www.webmovilgsm.com

Macuarium
http://www.macuarium.com

Tecno-mania
http://www.tecno-mania.com/forum.php

ADSLayuda
http://www.adslayuda.com

ADSLtodo
http://www.adsltodo.com

ADSLzone
http://www.adslzone.net

Foros BandaAncha
http://www.bandaancha.st/foros.php

Copyright 2008 Mercè Molist.
Verbatim copying, translation and distribution of this entire article is permitted in any digital and no commercial medium, provide this notice is preserved.

Guillem Alsina