Conclusions de Gamelab 2013

Compartir

Després de tres intensos dies de Gamelab queda fer recompte d’experiències viscudes, treure conclusions i pensar sobre el futur del sector dels videojocs utilitzant tot el coneixement que hem adquirit en aquesta fira. Prepararem diversos articles sobre algunes de les conferències, però abans us deixem amb aquesta opinió.


Quan algú parla de “fira de videojocs” el primer que li ve al cap és un gran recinte ple d’expositors i consoles a dojo, fent les delícies dels allí presents. En aquestes consoles es pot jugar a les últimes novetats, les que acaben de sortir o les que sortiran en un futur pròxim. Bé doncs, per als que encara no ho saben, Gamelab no és així. I això m’agrada. Crec que per provar jocs hi ha mil maneres de fer-ho, però per experimentar el que ofereix Gamelab no n’hi ha tantes. És cert que el que un pot provar a les fires són jocs que encara no han sortit al mercat, però aquesta experiència és ràpida, intensa i nodreix més aviat poc. No treus molt més que les conclusions a què arribis després de jugar a X o Y joc, després de provar X o Y màquina. També hi ha xerrades i conferències, però van més orientades a mostrar al públic els futurs llançaments de la companyia de torn.

A Gamelab a un no li ofereixen un producte, li ofereixen les claus per crear el producte, cosa molt diferent. I aquí comença la meva emoció. Quantes vegades un té l’oportunitat d’escoltar parlar a persones tan influents en el sector dels videojocs? Jo diria que més aviat poques. Gamelab ens busca als ponents, els reuneix, munta les conferències i ens ho deixa ben empaquetat perquè ens puguem nodrir amb l’experiència. I quina experiència! Ja han passat dos dies i el cap encara em roda amb tot el que he arribat a aprendre, i el que encara em queda per assimilar.

IMG_7825_2073x1382 IMG_7834_2073x1382

Les conferències són una “escola de la vida” en tota regla. Allà hem pogut escoltar els inicis dels més grans i, en cap cas, van ser senzills per cap d’ells. No importa si són desenvolupadors de jocs “free to play” per a telèfons mòbils o desenvolupadors de jocs AAA. Tots han patit per arribar a dalt, per arribar on han arribat. I tots han après molt, han après trucs de superació, han descobert el que és el fracàs, cadascú a la seva manera… i han estat persistents en arribar a la seva meta.

Això és una de les coses que, en conclusió general, més m’ha sorprès: els ponents als quals hem pogut escoltar tenen diversos trets en comú. Tots són obstinats, tots han lluitat per un somni amb veritable passió, tots han seguit quan molts haguéssim tirat la tovallola, sense rendir-se, sense desanimar-se, sense dir “no puc”. I ens ho han transmès. Sortir de Gamelab després d’escoltar les seves conferències representa una injecció d’ànim, d’energia, de dir “jo també puc”. Entre els assistents es trobaven moltes persones vinculades amb el món dels videojocs a nivell creatiu, de disseny, de programació … persones que tenen la seva petita empresa, la seva petita desenvolupadora, persones que estan començant. En aquest cas, Gamelab els ha servit de pont, de contacte amb els més grans.

IMG_7847_2073x1382 IMG_7897_2073x1382 IMG_7906_2073x1382 IMG_7966_2073x1382 IMG_7992_2073x1382 IMG_8055_2073x1382

No només hem gaudit de conferències, també hem vist expositors com per exemple el de Game Stick, una nova consola Android que surt a la venda aquest estiu, o diversos expositors del sector educatiu. A Espanya hi ha escoles on un pot realitzar un Màster en creació de videojocs, on pot aprendre a modelar en 3D, a expressar sobre el paper les seves inquietuds artístiques… i és que el videojoc té molta vida per davant, per si algú ho dubtava.

Aquest és un dels sectors que més diners mou en l’actualitat. El mètode “free to play”, estimat per molts, odiat per altres (cosa que va quedar palès en les conferències) està pujant com l’escuma, el seu èxit és arrasador, i el sector dels jocs AAA encara que pugui perdre una mica de força, segueix en la seva línia d’èxit. Tal com va dir Gonzo Suarez, creador de videojocs, és necessari crear empreses a Espanya per importar diners d’altres mercats al nostre país, i actualment les de videojocs són de les més rendibles. Llavors, per què comprar jocs fora si aquí tenim la possibilitat, la capacitat i les ganes de crear-los i l’opció de guanyar diners amb això?

Em va semblar molt curiosa una altra cosa: vam poder veure defensors dels jocs “free to play” afirmant que els jocs AAA estan en declivi. Vam veure a creadors de jocs AAA criticant el sistema de joc “free to play”. Hi ha quelcom màgic en això, i és que cada un d’ells defensa la seva versió de les coses, però al capdavall tots tenen raó en el seu punt de vista, és com una gran pel·lícula de la qual cada actor ha explicat la seva part de guió. No crec ni que els jocs AAA vagin a morir, ni crec que els “free to play” siguin una presa de pèl, cada tipus de joc té el seu públic, però m’és impossible no compartir part de totes les opinions que vaig escoltar . En aquest sector hi ha pastís per a tothom.

Així doncs, tal com dic, Gamelab és una gran injecció anímica per a tots: jugadors, creadors, formadors… Es pot veure un missatge molt clar per part dels seus organitzadors: el sector del videojoc funciona, està carregat de potencial, només cal aprendre a aprofitar-ho. Gamelab està per això, per acostar-nos als més grans en el sector, perquè puguem escoltar i aprendre de la seva experiència. Qui necessita jugar l’últim joc de X companyia quan pot escoltar els consells del seu creador?

IMG_8086_2073x1382 IMG_8118_2073x1382 IMG_8139_2073x1382 IMG_8168_2073x1382 IMG_8068_2073x1382 IMG_8188_2073x1382

He tingut l’oportunitat de compartir opinió amb persones que fins fa poc haguessin estat inabastables, és una cosa que agraeixo enormement als organitzadors de Gamelab. Em semblaria injust donar noms sense citar-los a tots, però sí us puc dir que he après molt.

És difícil, tal com vaig dir, assimilar en poc temps tanta informació de professionals tan prestigiosos en el seu sector. Crec que el treball que han realitzat els organitzadors de Gamelab és magnífic, l’ambient ha estat fantàstic, i la sensació que em queda és que realment he après molt i que això va molt més lluny que una fira on senzillament es proven jocs. Em quedo amb moltes ganes de saber qui assistirà l’any que ve, per saber de què ens parlaran. Gràcies als seus organitzadors per tal experiència, i un deu per a tots: organitzadors, conferenciants, expositors, personal de traducció, assistents… A tots, felicitats.

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: