La crisi, nou pretext per a spammers i cibercriminals en general

Compartir

Els missatges d’e-mail amb falses ofertes de treball per a perpetrar estafes, els més en voga aquests darrers dies.

El spam, un negoci molt rendible. Imatge cortesia de Kaspersky Lab

El spam, un negoci molt rendible. Imatge cortesia de Kaspersky Lab

Per si les coses no anaven prou malament en moltes de les en altre temps primeres economies mundials (com la nord-americana) i altres de països que, sense ser punters, anaven mantenint unes economies més o menys sanes (com Portugal, Itàlia o l’Estat Espanyol), ara els spammers i cibercriminals s’aprofiten massivament de tals circumstàncies i juguen amb la gent que ha perdut els seus llocs de treball, segons ens expliquen des de SpamFighter.

Això és especialment cruel en un país com l’Estat Espanyol, afectat per una taxa d’atur altíssima i encara en creixement, i amb la pèrdua de llocs de treball com el problema social que més preocupa als ciutadans. Però això és, precisament, un bon caldo de cultiu per a què els afectats baixin la guàrdia i responguin a presumptes ofertes de treball que els arriben a través del correu electrònic, que és precisament el que estan fent els spammers.

SpamFighter ha vist com “el tipus de bombardeig publicitari sobre ofertes de feines ha explotat amb missatges amb assumptes com: ‘el suport administratiu de les vendes – l’oficina virtual’; ‘vacant’, o ‘noves ofertes’, entre d’altres”. Els spammers entenen que el context actual és un altre i han canviat la seva estratègia en conseqüència amb aquesta situació de canvi i, per això, el bombardeig publicitari de viatges o bé d’estafes sobre Rolex gairebé han desaparegut o queden en un segon pla.

En paraules de Martin Thorborg, cofundador de SpamFighter, “Els spammers s’aprofiten de la situació desesperada que es viu en aquests moments a nivell mundial. Saben que el clima econòmic ha canviat dramàticament amb l’alt índex d’atur i ningú recorda ni tampoc es preocupa per les falsificacions de Rolex”.

En aquesta mena de correus sobre ofertes de feina, els spammers no són capaços de mostrar cap dada de l’empresa que realitza l’oferta de treball. Per això, els usuaris han de ser previnguts i estar alerta davant de qualsevol sospita d’aquest tipus. Perquè sinó, quan un usuari contesta a aquesta mena de correus de bombardeig publicitari, immediatament li sol·licitaran que informi sobre les seves dades privades, com per exemple el número de compte bancari i el número de passaport.

Aquests correus poden ser identificats perquè procedeixen d’adreces de correus d’empreses que es dediquen a altres assumptes diferents dels que apareixen en el text de l’email. Per exemple, els usuaris poden trobar-se amb un missatge que aparenta provenir d’un Director de Recursos Humans d’una empresa i s’ha enviat des d’un altre establiment. Això es deu al fet que els spammers es fan amb la contrasenya de correu d’aquest negoci i l’empren per generar spam.

Segons una altra nota de premsa publicada en la versió en anglès de la web de SpamFighter, els altres temes “estrella” del spam a nivell internacional han estat la mort de Steve Jobs (amb, per exemple, promeses d’add-ons per a iTunes que Apple havia tret en exclusiva en memòria del seu cofundador), i el linxament de Muammar Gaddafi, amb preteses fotos i vídeos exclusius no mostrats fins ara a les càmeres.

 

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

La crisi, nou pretext per a spammers i cibercriminals en general
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: