De moment no es nota l’“efecte IE 9”

Compartir

Internet ExplorerLa presentació del novè Internet Explorer de Microsoft tenia com a principal objectiu frenar la constant caiguda del percentatge d’ús d’aquest browser entre els usuaris a mans de Firefox i Chrome. Tot i això, després de amb prou feines deu dies d’ençà de la seva presentació en societat sembla que no ha pogut invertir aquesta tendència, comptant les noves versions dels altres navegadors amb més èxit.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Març de 2011 passarà a la història immediata dels navegadors web amb lletres majúscules, ja que en aquest mes s’han presentat dues noves versions majors de sengles browsers que s’actualitzen amb lentitud respecte a altres contendents (Internet Explorer 9 de Microsoft i el Firefox 4 de Mozilla, ambdós precedits per un llarg període de previews públiques) a més de la desena versió de Google Chrome, el ritme d’actualització del qual és dels més vertiginosos que es poden donar a hores d’ara.

Microsoft esperava molt del seu “nounat”, del qual va afirmar que s’havia erigit en la versió prèvia més descarregada i esperada de la saga Internet Explorer. L’objectiu principal, redreçar una situació en la qual el percentatge d’ús que els usuaris fan d’aquest browser baixa una mitjana de mig punt percentual per mes. No és res rar: de passar de batre’s contra un sol rival (Netscape) en aquest mercat en el passat, la companyia de Steve Ballmer es troba des de fa uns anys lluitant contra rivals de la talla de Firefox (herència, precisament, de Netscape), Chrome (que ha crescut a un ritme semblant al què davallava l’IE), Safari (ha duplicat la seva presència en el mercat en els darrers dos anys) i el sempre present -encara que molt minoritari- Opera.

En total, del gairebé 68% del mercat que tenia a l’abril del 2009, l’Internet Explorer amb prou feines arriba al 56% avui, segons les estadístiques que podem consultar a Net Marketshare. I, de continuar aquest ritme, podríem arribar a finals d’any o veure els primers compassos del 2012 amb un IE per sota de la meitat del mercat.

Mentre que Chrome 10 s’acosta al 6,7% dels internautes sobre un total de l’11,57% que té el navegador web de Google, i Firefox 4.0 ha seduït a l’1,68% amb un total entre totes les versions de la guineu de foc del 21,8% dels internautes (un de cada cinc), IE 9 només ha interessat a l’1,04%.

En termes relatius, la darrera versió de Chrome és emprada pel 57,8% d’aquells internautes que aposten per aquest browser, mentre que en el cas de Firefox és el 7,7% dels usuaris que empren aquesta opció el que està actualitzat a l’última. Tal percentatge baixa fins a un ridícul 1,86% en el cas del browser de Microsoft.

En el cas de Chrome, està clar que l’actualització automàtica del programa explica aquests nombres tan alts, mentre que en el cas de Firefox podríem adduir el bon comportament de la versió 4 gràcies als avisos de disponibilitat de nova versió que llança el programa. Però tot i això, toca preguntar-se sobre l’escàs èxit en termes relatius de l’IE 9 tot i la publicitat que se li ha donat i tenint en compte que la seva sortida es va produir una setmana abans que la darrera versió de la guineu de foc.

Sense cap mena de dubte, la tipologia de l’usuari hi juga molt en això: Internet Explorer és majoritàriament emprat per usuaris finals sense molta experiència que a vegades desconeixen l’existència d’altres alternatives, mentre que aquells qui munten en el seu ordinador altres browsers acostumen a tenir més coneixements en aquest camp.

En qualsevol cas, i si no es remunta la situació per a Microsoft en els propers dos mesos, es podrà considerar que l’IE 9 haurà estat un fracàs comercial en tota regla (una altra cosa és el que pugui ser a nivell tècnic i de prestacions), i que la companyia de Redmond continua a la baixa en un mercat que a un parell d’anys vista podria ser liderat per Google amb el seu Chrome.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina