Desapareixerà l’e-mail en favor de Facebook?

Compartir

CibersocietatUn recent estudi assegura que els internautes passen una desena part del seu temps en xarxes socials i blocs.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Les noves generacions d’internautes, aquelles persones que van entrar a la Xarxa de xarxes després de la seva eclosió inicial de mitjans-finals de la dècada dels noranta i, especialment, els més joves que ja han entrat amb l’adveniment de la filosofia 2.0, han canviat i estan canviant la manera d’usar la mateixa Xarxa i de comunicar-se gràcies a ella.

Un bon exemple d’això en són les xarxes socials, que des de fa poc menys de dos anys s’han popularitzat fins a tal punt d’ocupar alguns dels llocs més alts en el rànquing de llocs visitats. Bon exemple d’això són Facebook (número 5 del món segons Alexa), MySpace (número 8 segons la mateixa llista), Orkut o Hi5.com .

Un recent estudi publicat per la consultora Nielsen Online sota el títol “Global Faces and Networked Places” revela que les xarxes socials i el blogging constitueixen la quarta activitat preferida dels internautes, amb una penetració de prop de dos terços del total d’usuaris de la Xarxa de xarxes. Això vol dir que dos de cada tres internautes pertanyen a “comunitats” d’usuaris, incloent en aquestes les xarxes socials i els blocs.

El creixement en el nombre d’usuaris i temps invertit en aquests serveis, duplica o arriba a triplicar en alguns casos als d’altres serveis populars d’Internet, com el cas del correu electrònic, al qual les xarxes socials ja superen.

Dins d’aquests números cal destacar especialment l’accés des de telèfons mòbils a xarxes socials, que està experimentant un creixement vertiginós. És per això que els grans jugadors en el terreny de la telefonia mòbil, ja siguin fabricants de terminals, operadores o creadors de programari, van aprofitar aquest darrer Mobile World Congress per a presentar multitud d’apostes en aquest sentit.

I l’ús de les xarxes socials no només creix, sinó que evoluciona; amb aquesta premissa en ment seria possible preguntar-nos si en el futur aquests serveis arribaran a eclipsar al mateix correu electrònic.

De moment és poc probable, ja que les diferents xarxes socials no permeten la comunicació creuada, de manera que un usuari de Facebook -per posar un exemple- ho té difícil per dirigir un missatge o xatejar amb un de Hi5. Malgrat l’existència d’iniciatives com OpenSocial, una API promoguda per Google per a l’intercanvi d’informació i serveis entre xarxes socials diferents, aquestes no han tingut gaire èxit ni repercussió, pel què cada xarxa social pot ser considerada com una illa independent en el mar d’Internet, amb poca o nul·la comunicació amb serveis semblants de l’exterior.

L’impacte de les xarxes socials és especialment fort al Brasil, país en el què un 80% dels internautes compta amb presència en un d’aquests serveis. El més emprat és Orkut, amb uns dos terços dels usuaris de xarxes socials. El país en què aquestes pràctiques van experimentar un major creixement al llarg del 2008 fou Alemanya, amb un 12,5% més d’usuaris.

A l’Estat Espanyol la penetració és del 75% dels usuaris, emportant-se la palma Facebook com a xarxa social més popular malgrat que seguida molt de prop per Tuenti, encara en beta privada. A França arriben a un 67% de la població, amb un creixement inferior al 3% el darrer any. La llista en aquest cas l’encapçala Skyrock seguida per Facebook.

Per edats, el major grup de consumidors es situa entre els 18 i els 49 anys, superant per poc les dones als homes en connectivitat a aquesta mena de xarxes.

Impacte en les empreses

La creixent importància de les xarxes socials també haurà de tenir un gran impacte a curt/mitjà termini en com les empreses actuen a Internet. Ja no n’hi ha prou amb tenir una pàgina web o fins i tot un bloc. Les empreses han de començar a ser proactives i entrar a les diferents xarxes socials a la conquesta dels usuaris.

Per al màrqueting i posicionament en línia aquest estudi també té implicacions, perquè si abans els experts en SEO (Search Engine Optimization) es dedicaven principalment a buscar bons resultats per als seus clients en els cercadors -encara el servei en el que més temps passen els internautes-, ara hauran de reconvertir-se a “posicionadors socials” amb coneixements de les diverses xarxes existents de manera que puguin dirigir als seus clients directament cap a la comunitat d’usuaris que més els interessi.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina