Drones d’Amazon: són realment possibles?

Compartir

Regulacions inexistents i tecnologia menys segura del que se’ns diu des del llibreter nord-americà, configuren un paisatge que ens fa dubtar de la viabilitat inmediata de l’anunci de Jeff Bezos, però que sens dubte esbossa el camí que se seguirà en el futur, i en el que no cal marxar tan lluny com a un altre continent per veure l’ús que ja se’ls està donant als Drones a casa nostra mateix.

Fa unes setmanes llegíem a la premsa la noticia que Jeff Bezos preveia que Amazon empraria aparells no tripulats, els comunament anomenats ‘drones’, per a distribuir material venut a través de la seva web en una iniciativa que batejava com a Amazon Prime Air.

No ha estat el primer, ja que abans s’havia anunciat el repartiment de pizzes o cerveses però si que ha estat el que ha tingut més ressò mediàtic.

Encuriosits per aquesta iniciativa, ens hem volgut interessar per aquest tema, per conèixer si aquest projecte pot arribar a veure la llum.

Parlem amb en Lluís Llimargas, de l’empresa Giroair Imatges, expert en el disseny, construcció i ús de drones per oferir serveis de fotografia i vídeo aeris: “els ‘Drones’ son aparells aeris no tripulats, coneguts amb l’acrònim anglès ‘UAV’ per ‘Unmaned Aerial Vehicle’. Es desplacen per l’aire sense que ningú els controli des de dins, i se’ls pot programar per a què segueixin una ruta amb tecnologia GPS, o controlats per part d’un pilot que està a terra, per realitzar tasques de manera automatitzada”.

Probablement tots hem vist algun cop avions de joguina que els anomenats aeromodelistes guien des de terra i que fan volar al seu voltant. Un ‘Drone’ és una evolució d’aquesta tecnologia, millorant-ne el control de manera que el mateix aparell gestiona els canvis de rumb i l’estabilitat del vol, i ha permès augmentar la mida dels aparells i la seva autonomia per fer vols més enllà de l’abast de la vista del pilot.

Hem d’entendre que un Drone pot tenir diferents formes depenent de l’abast i de l’ús que se li vulgui donar. Al vídeo que acompanya la presentació del servei d’Amazon s’hi veu un petit aparell de vuit motors que carrega un paquet, el deixa a la porta d’una vivenda i torna per continuar amb el procés de repartiment, però n’hi ha d’altres amb la forma habitual d’avió amb ales o d’helicòpter als que estem acostumats.

Aquests aparells no són ciència ficció, ja es venen en botigues especialitzades i tenen diversos usos, des del simple lleure fins a la fotografia, passant per l’extinció d’incendis, usos militars, periodisme o la recerca de persones perdudes.

Tot i que al vídeo d’Amazon no s’entra en detalls sobre el pes del paquet i de la distància de lliurament, els Drones tenen prou autonomia per executar les feines que s’hi mostren. Per exemple, es poden fer lliuraments de paquets d’uns 2 kg en un radi de 2 o 3 kilòmetres amb un alt grau de seguretat, sempre i quan les condicions meteorològiques acompanyin. Però hi ha més coses a parlar sobre aquest tema” indica Llimargas sobre la iniciativa del llibreter nord-americà.

Per començar, un Drone viatja per l’aire a una alçada i rumb predeterminats. Cal garantir que l’aparell no col·lisioni amb altres aparells, tripulats o no, que volin a la mateixa zona i, per tant, que caiguin fora de control. Ara per ara aquest és el principal inconvenient que presenta la iniciativa d’Amazon: l’ens que gestiona l’ús de l’espai aeri nord-americà, la FAA, encara no s’ha pronunciat sobre els requisits que han de reunir aquests aparells ni els protocols a seguir. Si ja és complicat gestionar l’espai aeri entre aparells tripulats, encara ho és més quan algun d’ells no té capacitat de canviar el rumb o l’alçada.

Aquí passa el mateix: la tecnologia va pel davant de la norma, i ara mateix l’ús d’aquests aparells no té cap regulació específica, tot i que hi ha constància que s’hi està treballant.

Ara per ara només hi ha sis zones on es permeti volar aparells no tripulats amb garanties que no interferiran en el tràfic d’altres aparells en tots el EEUU. Fora d’aquestes zones, ningú disposa de permís per volar per sobre dels 400 peus d’alçada, uns 130 metres aproximadament, espai on hi ha risc de col·lisió amb altres aparells. A l’Estat Espanyol només hi ha dues zones d’aquest tipus, justament una a Catalunya, entre Moià i Collsuspina.

El segon problema és que, tot i que la precisió de la tecnologia GPS que guia aquests aparells és prou bona, te cert marge d’error i, a més, no permet detectar possibles canvis en el terreny que no hagin estat prèviament verificats. És a dir, en el vídeo d’Amazon s’hi veu l’aparell aterrant en una zona ajardinada de prou bones dimensions just davant la porta de la casa del destinatari; però… què passaria si la zona d’aterratge fos més petita o en aquell moment estigués ocupada per, per exemple, un vehicle o una persona? qui garanteix que la zona d’aterratge i l’espai vertical per arribar-hi estan lliures d’obstacles?

Com que no hi ha un pilot, s’envia l’aparell fins a unes coordenades en les quals cal refiar-se de les indicacions de cartografia digital GIS com per exemple Google Maps o OpenStreet Maps, però si aquesta no està prou ben introduïda, conté errors o simplement hi ha un altre objecte, l’aparell no té capacitat de detecció i reacció per canviar el punt d’aterratge.

Per no parlar d’altres problemes, per exemple individus que prenguin el control de l’aparell per canviar-ne l’ús, el destí o simplement el paràmetres de seguretat, com es descriu a la web de SkyJack (mot que ve clarament de Sky -cel en anglès- i hack).

Si aquesta tecnologia està tant a les beceroles, per què Jeff Bezos l’ha anunciat com a operativa a partir del 2015? Possiblement per pura i simple propaganda: el ressò mediàtic que li ha donat l’anunci és considerable, el vídeo de Youtube porta més de tretze milions de visites i l’efecte viral ha estat impressionant.

D’altra banda, no hem d’oblidar que el negoci principal d’Amazon es basa en la distribució: qualsevol reducció de la despesa (per exemple en el repartiment de proximitat en entorn rural com sembla ser l’objectiu d’aquest anunci) passa a augmentar el benefici de l’empresa.

En Lluís Llimargas també comenta que no cal anar a l’altre costat de l’Atlàntic per trobar projectes reals que emprin tecnologia UAV. “Sense anar més lluny, aquí a casa nostra hi ha un projecte molt semblant al d’Amazon, anomenat ‘projecte FAED’, que empra Drones per portar desfibril·ladors allà on es necessiten com a alternativa a desplegar-los i mantenir-los pel territori”.

El servei no estarà preparat en un futur proper, però la tendència hi és i de ben segur en sentirem a parlar en el futur. Potser la compra d’empreses de robòtica per part de Google també va en aquesta línia.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Drones d’Amazon: són realment possibles?
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: