EdgeRank, el PageRank de Facebook

Compartir

Menys conegut pel gran públic que el sistema de puntuació i indexació de la companyia de Sergey Brin i Larry Page per al seu cercador, pot jugar un paper important en el futur en el cas que Facebook continuï atraient més interès per part dels anunciants.

Als professionals que es dediquen a l’àmbit del SEO (Search Engine Optimization, optimització de certs aspectes de les pàgines web per a què surtin entre els primers resultats dels cercadors, especialment Google) els és àmpliament coneguda la paraula PageRank. Aquesta dóna nom a una sèrie d’algoritmes creats i patentats per Google, que la multinacional de Mountain View manté en secret i modifica lleugerament de tant en tant. Segons ells, això els permet afinar els seus resultats d’acord amb la demanda dels internautes, segons la majoria dels professionals del SEO… bé, diguem que metafòricament els toca certa parts de la seva anatomia que prefereixo no comentar en aquest article.

Però PageRank no és l’únic algoritme que serveix per establir un rànquing o llista ordenada de resultats d’una cerca per mostrar-los a l’internauta. Hi ha altres mètodes, amb altres noms, més desconeguts per al gran públic com el TrustRank proposat per la Universitat de Stanford i un grup d’investigació de Yahoo! però potser el que més i millor futur tingui al seu davant sigui l’EdgeRank de Facebook.

Aquest no dóna com a resultat la posició en què han d’anar les diferents pàgines web com a resultat d’una cerca, si no que indica què és el que ha de sortir en el feed de notícies de cadascun dels usuaris de la xarxa social de Mark Zuckerberg, i en quina posició ho ha de fer.

Aquest resultat depèn de tres paràmetres: afinitat entre la font del contingut i el destinatari de l’entrada en el news feed, ‘pes’ (tipus del contingut: comentari, estatus, fotografia,…), i temps que ha passat des de la creació del contingut.

Però, quan entra en funcionament EdgeRank? En el nostre news feed de Facebook podem triar veure els continguts per orde cronològic invers (Més recents) o pels més importants (Titulars, ambdues opcions disponibles en el desplegable que trobem a la part superior dreta del Newsfeed).

Per defecte, aquesta opció es troba marcada com a Titulars, mostrant-nos per tant les entrades més importants dels nostres contactes i de pàgines que ens suggerix el sistema. És precisament en aquest moment en què l’ordre de les entrades mostrades es decideix mitjançant l’EdgeRank.

En ser aquest un algoritme secret (només es coneix en termes generals), no hi ha una manera de calcular l’EdgeRank que tenim com a usuari de Facebook o el que tenen les pàgines que hem creat o administrem a la xarxa social. De la mateixa manera que passa amb el PageRank, només disposem d’aproximacions que hem de prendre amb una certa desconfiança.

Si continuen les inversions publicitàries a Facebook i la influència de la companyia de Mark Zukerberg en el camp del màrqueting online continua creixent, és possible que un dia l’EdgeRank sigui tant o més famós que el PageRank però, fins llavors, continuarà essent força desconegut.

Més informació

Article de SmartBlog on Social Media sobre la utilitat i efectivitat de l’EdgeRank

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Guillem Alsina
Etiquetes: