El bdigital apps analitza el futur de les diferents plataformes mòbils per als desenvolupadors

Compartir

BDigitalAndroid Market i la Web mòbil lideraran el mercat en el 2013 passant per davant de l’App Store d’Apple. Precisament, la companyia de Cupertino ha estat la gran absent en l’acte.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – El bdigital apps va encetar el seu camí amb una taula rodona sobre el futur de les principals plataformes per a smartphones actualment en el mercat; amb representants de Nokia, Google (Android), RIM (BlackBerry), Microsoft i HP-Palm, la gran absent ha estat Apple, habitualment allunyada per voluntat pròpia d’aquest tipus d’actes.

Aquesta conferència inaugural s’ha dirigit eminentment a la comunitat de desenvolupadors, i el seu eix vertebrador ha estat el futur de les diferents plataformes i de les eines de programació. Tot i que Apple no ha tingut representant entre els ponents, la seva presència en boca d’aquests i dels assistents ha estat constant. No en va, la plataforma de la poma és encara avui en dia la més atractiva per als desenvolupadors per la gran activitat que despleguen els seus usuaris a nivell de descàrrega i ús d’aplicacions de la botiga en línia App Store, malgrat que Android la superarà.

Sessió inaugural del bdigital apps

La predicció, llançada per Ralph-Gordon Jahns (Research Director de Research 2 Guidance), indica que, si a hores d’ara, iOS (iPhone, iPod, iPad) és la plataforma que s’endú la victòria pel que fa al nombre d’aplicacions desenvolupades, seguida per Android i la Web mòbil (aplicacions en línia en forma de servei), per al 2013 es preveu una inversió d’aquesta tendència que portarà al sistema i els dispositius d’Apple al tercer lloc d’aquesta classificació, que quedarà liderada per les apps d’Android seguides de la Web mòbil, que guanyarà enters a mesura que la cinquena versió de l’HTML es consolidi i sigui afinada la seva definició, el què la farà més usable i emprada.

Amb l’auge de les aplicacions mòbils com a servei (per a la qual cosa serà necessari desplegar més i millor les infraestructures de cobertura), la monetització de les aplicacions mitjançant el pagament per descàrrega serà un model caduc que haurà d’evolucionar cap al pagament per subscripció o d’altres formes de generar ingressos (com la publicitat, malgrat que aquesta darrera ha estat assenyalada com la que més difícilment dóna un bon rendiment dinerari, almenys si no és una gran multinacional com Google).

Si tots els ponents (especialment els que han representat a Telefónica i RIM) han coincidit en aquesta visió, Google l’ha portat un pas més enllà: Javier Arias, Senior Sales Engineer de la companyia del cercador, va afirmar que en el futur proper ens espera l’aparició de les botigues online d’aplicacions web, en les quals s’hi oferiran serveis (tant gratuïts com de pagament) per a facilitar el seu descobriment per part dels usuaris, ja que aquests no hauran de buscar-les a través de tota Internet.

Pel que fa a les xifres globals del negoci de les aplicacions mòbils, per a enguany es calcula un volum de 3.500 milions d’euros que es gastaran els 310 milions d’usuaris existents a nivell global de smartphones. I això és només el principi, ja que ens trobem encara en un estat incipient del mercat, amb molt de camí per recórrer. El major creixement vindrà donat pels rivals d’Apple, especialment el conjunt dels terminals Android, malgrat que això no significa que els nois de Steve Jobs vagin a vendre menys, si no que els ‘androides’ conqueriran un nombre més gran de nous usuaris.

De moment, i segons les darreres estadístiques de Gartner, Symbian lidera les vendes de dispositius amb un 36,6% del mercat, seguit d’Android amb un 25,5 , iOS (o, el que és el mateix, Apple) amb un 16,7 , BlackBerry amb un 14,7. El debutant Windows Phone 7 es queda amb un 2,8% de les vendes a nivell global, un número molt escàs per al què Microsoft està obligada a fer.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina