El ‘Black Friday’, un banc de proves per a la ‘compra social’

Compartir

Les compres online realitzades a través de xarxes socials en aquesta jornada amb descomptes especials cauen des del 0,53% de l’any passat fins al 0,18% d’enguany.

Com la festa de Halloween, el Black Friday és una altra celebració nord-americana (aquesta moderna) que està començant a recalar en països de diferents cultures, aprofitant especialment la difusió d’Internet per tot el món.

I això sobretot perquè més que una festa, és una jornada intensiva de rebaixes, que marca l’inici de les compres nadalenques. Nascut poc després de la meitat del segle XX als Estats Units, aquesta jornada es celebra el divendres següent al dia d’acció de gràcies. Els comerços obren molt aviat al matí i acostumen a tancar tard a la nit, aplicant grans descomptes en els seus productes.

L’adveniment d’Internet ha permès que les ofertes del Black Friday no només s’aprofitin als Estats Units; comprar en molts comerços online nord-americans durant aquesta jornada, pot sortir més barat comptant fins i tot els ports a destinació, que fer-ho en qualsevol altre país. I això és especialment visible en gàdgets electrònics.

Per a aquest any, els venedors havien posat especial èmfasi en l’anomenada ‘compra social’, que és aquella realitzada a través de llocs web i serveis online en comunitats d’usuaris. Amb l’atractiu de cupons de descompte i compres en grup, aquests serveis aconsegueixen reunir prou informació sobre els seus usuaris com per oferir una base de dades molt segmentada i optimitzada per als objectius del venedor.

Així, per exemple, una botiga de gàdgets electrònics pot saber a qui enviar publicitat de smartphones, a qui de tablets i a qui de set-top boxes, millorant així el resultat de les seves campanyes publicitàries.

Si l’any passat la compra social fou una de les grans triomfadores de la jornada del Black Friday, protagonitzant el 0,53% de les operacions en línia segons les estadístiques procedents de 500 botigues online, enguany aquest percentatge ha caigut fins al 0,18%.

Tot i que a primer cop d’ull podem pensar que la culpable d’aquesta davallada en les vendes és la crisi mundial, en el Wall Street Journal ens parlen d’una altra possibilitat: que els comerços online estiguin canviant la dinàmica per a, en comptes de vendre de manera instantània a través d’Internet, atreguin el client a anar cap a les seves botigues físiques, on la possibilitat que aquest vegi altres articles i acabi fent alguna compra compulsiva és més gran que si es queda a casa i té temps de pensar-s’ho davant de la pantalla del seu ordinador.

La lectura del Journal és per als Estats Units, mancant percentatges diferenciats i anàlisi de tendències per a les compres des d’altres països.

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: