El camí cap a Windows Phone 7

Compartir

Windows Phone 7Analistes afirmen que ja és massa tard per a què el gegant de Redmond pugui jugar un paper decisiu en l’àmbit dels smartphones. Malgrat tot, la nova plataforma surt al carrer recolzada pels principals fabricants.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Juntament amb Nokia i la seva plataforma Symbian, Microsoft i el seu Windows per a dispositius mòbils en les seves diverses variants, accepcions i amb diferents noms, són els grans perjudicats per l’auge de l’iPhone d’Apple, de l’Android de Google, i de les BlackBerry. En els darrers anys, i de tenir una còmoda posició en el mercat després de batre a Palm, ha passat a ocupar una part minúscula d’aquest, quelcom que busca solucionar amb el nou Windows Phone 7.

La pantalla principal de Windows Phone 7El nou sistema operatiu per a smartphones de Microsoft trenca totalment amb allò que s’ha fet fins a la data. No només s’ha renovat per dins o per fora, si no que ha canviat totalment la seva filosofia de cara a l’usuari. Fins a la versió anterior de la seva plataforma per a smartphones, la idea de Microsoft fou sempre la de traslladar l’escriptori de l’ordinador al telèfon; un menú d’inici i una filosofia d’ús massa semblant a la de qualsevol altre Windows el delatava, però el públic no volia allò, si no que volia un sistema operatiu veritablement adaptat a un telèfon mòbil, a un aparell d’escassa potència (en aquell moment, ara la cosa ha canviat molt) i amb una pantalla molt més petita. Apple, BlackBerry i més tard Google han sabut donar-li precisament això, mentre Symbian capejava més o menys el temporal. El resultat: Microsoft va perdre el favor del públic i, amb ell, el dels fabricants, que només han anat llançant alguns escassos exemplars per compromís amb el gegant de Redmond.

Presentat amb massa antelació?

Microsoft havia de fer quelcom urgentment per evitar ser esborrada del mapa de la telefonia mòbil. La seva importància estratègica és evident: a cada dia que passa, els smartphones guanyen popularitat, són més utilitzats, durant més temps i per a més coses. De fet, es diu que el futur de la informàtica de consum va en aquest sentit, en el dels dispositius mòbils entre els que s’hi compten smartphones i tablets. Si en el mercat dels sistemes operatius desktop, Microsoft té més del 90%, en els dispositius mòbils s’inverteixen els nombres. La companyia de Redmond no es podia permetre perdre aquesta cursa si volia continuar sent el monstre (en termes de grandària, no de lletjor) que és ara. I Steve Ballmer va moure fitxa.

Client de correu electrònicFou en el Mobile World Congress d’aquest any quan el CEO de Microsoft en persona va presentar la nova plataforma de la seva companyia en una roda de premsa plena fins a la bandera. El que semblava tenir entre mans llavors el gegant de Redmond era la interfície gràfica que fou, de fet, l’única cosa que es va mostrar a Barcelona. Tota la resta podia estar per fer, i la data de sortida anunciada així ho feia pensar: finals d’any.

Si a Microsoft no se la critica per una cosa, se la critica per una altra: molts dels mateixos analistes que afirmaven que la multinacional nord-americana necessitava imperiosament presentar alguna cosa, van començar a dir que s’havia precipitat i que havia donat un ampli marge a la seva competència. No per menys oportunista en molts casos, això deixa de ser veritat: en aquest temps, Apple ha presentat un iPhone 4 que fa la impressió d’estar a anys llum de tota la resta i que pràcticament li treuen de les mans; BlackBerry ha mostrat també nova versió de la seva plataforma, nous terminals, un tablet i ha exposat els seus plans de futur, guanyant amb això mercat i credibilitat per part de la premsa i inversors. I que dir d’Android? Les seves successives versions fins arribar a la 2.2 han seduït a més i més usuaris, apuntalant el gran èxit conegut per aquest sistema, el que més creixement experimenta a hores d’ara.

I així ens arriba aquest Windows Phone 7, recolzat pels grans de la indústria, amb molt per demostrar en un mercat cada dia més competitiu i com a puntal estratègic en el negoci de Microsoft, que necessita desesperadament una quota de mercat mínimament respectable entre smartphones i tablets. Ho tindrà difícil, tot i que si quelcom ens han demostrat, precisament, Apple, Google o RIM, és que no és impossible triomfar.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina