El joc de Flash està entre Google i Apple

Compartir

FlashSi una el menysprea amb crítiques, l’altra el recolza; si Steve Jobs renegava públicament d’Adobe per l’estabilitat de la seva plataforma multimèdia en els ordinadors Mac, Google li va donar el seu ple suport en el Mobile World Congress i ho ha tornat a fer ara, anunciant que col·laborarà amb aquesta empresa per a què els internautes que descarreguin Chrome disposin també de la darrera versió actualitzada de Flash Player, en el marc d’una iniciativa que pretén revolucionar la manera en què treballen els plug-ins, fent-los més segurs.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Durant la Guerra Freda (de la qual tampoc ha transcorregut tant de temps) els Estats Units i l’avui extinta Unió Soviètica van lliurar les seves batalles "per delegació"; en diferents llocs del món, com ara Vietnam, l’Afganistan o el Iemen, es van desfermar guerres civils entre contendents que eren recolzats per l’una i l’altra potència a través de la venda d’armes i mitjançant la presència d’assessors militars entre altres formes d’ajuda. En la moderna guerra empresarial que es lliura en el camp tecnològic, sembla que Apple i Google poden estar adoptant una tàctica semblant (salvant les deferències, és clar) en utilitzar Adobe com a peó en la seva pugna particular.

Una pugna que, per cert, potser sigui una elucubració de nosaltres, els mitjans, més que una batalla real, malgrat que la veritat és que tot apunta a que l’ambient es troba enrarit entre aquests dos gegants en altre temps aliats en haver entrat la multinacional del cercador en el terreny d’Apple. En aquest sentit, i més que Chrome OS (que ningú sap com respondrà el mercat davant seu), el principal escull és Android, que pot suposar una amenaça real per a les vendes de l’iPhone.

El cas és que Flash sembla haver-se convertit en el nou cavall de batalla d’ambdues companyies, i Adobe en un peó manipulat per les dues. No fa gaire, Steve Jobs es desfogava contra la que abans fou gran valedora de la plataforma de la poma (amb excel·lents productes de disseny gràfic reconeguts per tothom) responent a les crítiques sobre la no inclusió de suport per a Flash a l’iPad. Google es posicionava en sentit contrari ja en el Mobile World Congress anunciant que Android suporta Flash mitjançant un plug-in desenvolupat per la mateixa Adobe.

Mentre Apple segueix amb la seva "campanya anti-Flash", Google ha donat un pas endavant més en el seu suport. A través del bloc de Chromium, la companyia del cercador ha anunciat la posada en marxa d’una iniciativa conjuntament amb Mozilla i Adobe, amb la qual es busca millorar el model seguit pels plug-ins, fent-los més segurs i estables.

El primer moviment d’aquesta iniciativa consisteix en integrar el plug-in Flash d’Adobe en el navegador web Chrome, de manera que a partir d’ara, tots aquells internautes que descarreguin aquest browser obtinguin també de manera automàtica la darrera versió d’aquest.

Més conseqüències

Mentre que la majoria dels mitjans s’han quedat en aquesta part de la informació, particularment no puc evitar fixar-me en que l’aliança comprèn també Mozilla, l’altre gran fabricant de browsers que competeix amb Microsoft per arrabassar-li a l’Internet Explorer el primer lloc en la classificació de navegadors web més emprats.

Això podria significar que, per al futur proper, ens espera un canvi del model amb el que treballen els plug-ins, qualsevol plug-in en qualsevol dels dos navegadors implicats (Chrome i Firefox), de manera que siguin més segurs i estables. No en va, es considera que els plug-ins i add-ons dels navegadors augmenten les possibilitats de crear un forat de seguretat en el programa.

En necessitar una API de programació, s’obren portes al codi font del programa per tal de facilitar que el codi del plug-in i el navegador interactuin, per la qual cosa augmenten les possibilitats de cometre un error de programació o, des del plug-in, forçar una condició per a injectar codi executable en la memòria emprada pel browser.

Una jugada paradoxal

No deixa de ser curiós que Google estigui donant tant de suport a Flash durant les darreres setmanes quan ha estat precisament la companyia del cercador la que li ha donat una estocada mortal en haver començat a migrar els vídeos de YouTube al format H.264, optant per aquest darrer com a candidat per equipar l’HTML 5 com a còdec natiu.

Sembla que, tal i com he indicat abans, Adobe s’ha convertit en un simple peó en un joc que li ve gran i que lliuren Google i Apple per les despulles que previsiblement poden quedar del regnat de l’Internet Explorer tret que Microsoft es vegi capaç de capgirar la situació de pèrdua constant d’usuaris que està patint. La iniciativa llançada per Google podria haver-se materialitzat amb qualsevol altre plug-in, però sembla que ja posats, era millor triar quelcom que fos simbòlic. I, en aquest cas, sembla que el fet de que sigui Flash comporta un missatge implícit per a Apple: ens enfrontem a vosaltres.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina