El nostre mòbil diu molt sobre nosaltres

Compartir

I no només sobre els nostres gustos estètics i tecnològics, sinó també sobre els nostres hàbits.

Que la informació és poder ja se sabia en l’antiguitat clàssica. Si no, els grans genis militars com Juli Cèsar no s’haurien preocupat per protegir-la, aquest concretament amb el codi que porta el seu famós nom.

Però aquesta afirmació mai ha estat més encertada que en els nostres temps, quan la informació no només serveix als interessos dels estrategs militars, sinó que també ho fa als dels estrategs de les vendes i de les estadístiques.

Saber de què parlem en els nostres missatges, on vam fitxar en les aplicacions de geolocalització o quines compres realitzem des del nostre smartphone, és vital per poder perfilar estratègies de segmentació i venda als posseïdors d’un d’aquests aparells intel·ligents. I avui en dia qui no té un telèfon que, si més no, li deixa fer una d’aquestes coses?

El nostre smartphone és, cada dia més, una eina de diari que emprem en una diversitat de situacions que superen, amb molt, la realització de trucades i enviament/recepció de missatges. Aquestes accions generen una sèrie de dades o informacions que, degudament processats, ens poden oferir un perfil de l’usuari aprofitable per a tasques de màrqueting.

Posem un parell d’exemples, i comencem per WhatsApp.

Cada dia, i a través del popular servei de missatgeria instantània per a mòbils, es creuen milions de missatges que tracten sobre els temes més variats. Igual que a Google amb Gmail, a la companyia creadora d’aquest servei li pot interessar analitzar el contingut de les converses* per tal de saber quines són les paraules més emprades i, en conseqüència, mostrar publicitat o enviar anuncis d’acord amb els interessos dels usuaris.

A més, i gràcies a la informació de geolocalització proporcionada pel mòbil, podem saber on es troba exactament l’usuari que està escrivint els missatges, de manera que podrem oferir anuncis d’establiments que es trobin a la seva àrea de proximitat. És, en aquest context, en el qual entenc el naixement de Joyn com alternativa de les operadores a WhatsApp, per no perdre el control d’aquesta informació a favor d’un altre jugador.

Un altre exemple més, aquest més potent encara: compres. En realitzar pagaments amb el nostre terminal, li estem donant als servidors del nostre proveïdor de pagaments en línia, informació sobre el tipus de productes que més ens interessen, on els anem a buscar i quan ho fem. La publicitat contextual té en aquestes dades un més que valuós aliat per oferir exactament allò que ens pot interessar per alimentar encara més el nostre esperit comprador.

Les plataformes de pagaments mòbils viuran, doncs, no només del que comprin els usuaris, si no d’aquestes “molletes de pa” que els consumidors els aniran deixant i que, correctament col·leccionades i llegides, permetran als mateixos proveïdors de pagaments o qualsevol tercera part que treballin amb ells, fer-nos noves ofertes difícils de rebutjar.

Com he dit, el nostre smartphone diu molt sobre nosaltres. Tot sigui en benefici de la nostra comoditat… i de la de la societat de consum.

* d’una manera que no vulneri la privacitat dels usuaris

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

El nostre mòbil diu molt sobre nosaltres
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: