El Parlament Europeu vol més control sobre la publicitat en línia

Compartir

Unió EuropeaEls anuncis basats en el comportament de l’internauta hauran d’avisar d’això i informar sobre quines dades tenen en compte per a la seva activitat, mentre que els noms de marques no podran ser venuts com a paraules clau per a posicionar anuncis.

Redacció – El Parlament Europeu ha fet públic un projecte d’informe (encara en fase prèvia) sobre els efectes de la publicitat en el comportament dels consumidors que tracta, explícitament, sobre les “males arts” en el camp de la publicitat, recreant-se en l’aspecte de la publicitat en línia, el camp més recent que s’ha obert per al món de la publicitat i el màrqueting.

Ja la setmana passada informàvem sobre el projecte de reforma de la directiva sobre protecció de dades de caràcter personal de la Unió Europea, en el qual hi consta un apartat sobre la publicitat en línia i els nous mitjans de geoposicionament i recollida de dades sensibles al context, i el tractament que se’ls havia de donar a aquestes. El present document aprofundeix més en el tema.

Entre les mesures recomanades en el document tenim la proposta d’obligar a tots aquells serveis que incloguin publicitat sensible al context en les pàgines web que veuen els internautes, d’informar en l’anunci que aquest està basat en les accions preses per l’usuari amb un rètol en el qual hi dirà “behavioural advertisement” en anglès, expressió que podríem traduir per “anunci basat en el comportament”. Això inclou tota aquella publicitat que es basa en certes paraules clau destacades del text al qual acompanya i que, habitualment, s’anomena “sensible al context”. La publicitat AdSense/AdWords de Google entra de ple en aquesta categoria.

En la mateixa línia, els anuncis sensibles al context implantats en serveis de webmail gratuït com ara Gmail o Hotmail poden tenir els dies comptats, ja que es prohibiria la lectura dels missatges de correu particulars a terceres parts amb tal objectiu. És probable que les empreses afectades busquin incloure una clàusula que els permeti sol·licitar tal permís als usuaris de manera explícita i, en cas d’obtenir-lo, continuar amb aquesta activitat.

La publicitat de proximitat també es troba en el punt de mira del parlament del vell continent; així, en la proposta, es recomana prohibir l’enviament massiu i sistemàtic de publicitat als telèfons mòbils dels vianants mitjançant ús d’emissors Bluetooth, almenys si prèviament no se’ls ha sol·licitat permís explícit.

Les marques comercials quedaran més protegides, ja que no els seus noms no podran ser utilitzats com a paraules clau per vendre anuncis sensibles al context.

A més de les mesures esmentades, d’altres es proposen en el document, d’una extensió de 13 pàgines en total.

De moment, l’informe es troba només en un estadi previ, esperant-li encara una sèrie de relectures i la feina que es durà a terme abans de donar-li el vistiplau, pel què pot patir encara canvis importants. La data prevista per a què sigui discutit i votat és en algun moment del mes vinent, malgrat que per la proximitat de les vacances nadalenques, podria ser postergat fins a principis de l’any vinent.

Més informació

Projecte d’informe del Parlament Europeu sobre els efectes de la publicitat en el comportament dels consumidors

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)