El públic s’està cansant de Facebook?

Compartir

Basant-se en les últimes dades d’ús de la coneguda xarxa social, un article del New York Times afirma que els usuaris més joves estan passant aquest any menys temps a Facebook que en el 2012, cansats d’un contingut pueril i mancat de profunditat.

Fins ara s’ha dit que Facebook és la xarxa social per excel·lència per a les estones de lleure, per compartir contingut informal amb els amics, com ara bromes o imatges divertides, encara que també dóna cabuda a campanyes de màrqueting per a comerços dirigits al consumidor final. Especialment, els més joves són els seus usuaris predilectes, passant gran part del seu temps en aquesta xarxa i connectant cada vegada més des dels seus telèfons mòbils.

Aquesta definició és la que probablement ha constat en el cervell de cada inversor de Facebook i de cada analista que ha parlat de la xarxa social creada per Mark Zuckerberg, però podríem tenir indicis que l’equilibri està començant a canviar, i el futur de Facebook podria no estar tan clar.

Recentment, el servei de missatgeria d’imatges Snapchat va rebutjar una oferta de compra per part de Facebook. Això ha donat peu al fet que tres periodistes del New York Times hagin investigat sobre els motius, i han trobat una corrent d’opinió entre els desenvolupadors que apunta a un avorriment sobre la xarxa social, i la impressió que fora d’aquesta, els negocis relacionats amb les relacions socials en línia, també poden funcionar.

No només això, sinó que, a més, alguns desenvolupadors van afirmar que Facebook s’està tornant cada vegada més agressiva en les seves pràctiques cap a ells i quan es disposa a adquirir una altra empresa.

Anant un pas més lluny, l’article de The New York Times fa esment de les dades d’accés que Facebook va presentar en el seu darrer informe trimestral per a inversors, i que s’han vist confirmades per un estudi de Pew Internet and American Life Project: els usuaris més joves, si bé no abandonen Facebook, estan passant menys temps a les seves pàgines, cansats del tedi i irrellevància dels seus continguts. Això és força preocupant per a una empresa el producte estrella de la qual està obligat a créixer gairebé sense fi.

Efectivament, la gran inversió que va suposar la sortida a borsa de Facebook i la baixada en picat de la seva cotització, van posar molta pressió sobre Zuckerberg i els seus i, a posteriori, totes les decisions importants que han pres s’han dirigit a demostrar que poden generar beneficis d’una manera prou ràpida com per tranquil.litzar els seus principals inversors i els analistes de borsa.

La situació sembla haver cansat tant al mateix Zuckerberg que, davant la imminent sortida a borsa de Twitter, va recomanar fa uns mesos a l’empresa de l’ocell blau que “no ho fes”, a risc de perdre el control del seu model de negoci. Per cert: Twitter no ha fet cas del consell del fundador de Facebook.

De moment, la situació explicada no passa de ser un detall, una simple anècdota, però de seguir així podria significar que a mitjà/llarg termini, el temps d’ús global de Facebook disminueixi dràsticament. Menor temps significaria menys continguts. Menys continguts equivaldria a menys interaccions. I, finalment, menys interaccions es traduiria en menys interès per part dels usuaris i, per tant … menys temps passat a la xarxa, iniciant un cercle viciós del qual Facebook ho tindria difícil per sortir-se’n.

Però, quan es començarà a produir aquest abandonament? La tendència és, de moment, lleu. Els usuaris no abandonen massivament la xarxa social, tot i que segons afirma l’estudi de Pew, alguns s’estan començant a prendre unes “vacances” de Facebook, no accedint a la xarxa social en dies o setmanes. La companyia de Mark Zuckerberg encara està a temps d’evitar que això vagi a més i revertir la situació.

La gran pregunta és: farà el correcte per redirigir l’interès dels seus usuaris més díscols?

Facebook també ha tingut un factor de sort: fins a la data, no ha sortit cap rival que li pugui fer ombra; Google+ infla les xifres a base d’assignar un perfil a tota aquella persona que tingui un compte de Gmail, però les interaccions reals en el si de la xarxa social no arriben ni a una part del nivell de les de Facebook. Pinterest és una gran promesa de futur, però de moment apunta a això, al futur, no suposant una amenaça real ara, i la resta no presenten un factor de disrupció que pugui fer-li la competència a Facebook.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Guillem Alsina
Etiquetes: