El reportatge de 30 Minuts provoca un ‘shock’ entre els aficionats catalans a les noves tecnologies

Compartir

La peça, produïda per la francesa Upside Télévision, explica les condicions laborals a les factories de Foxconn, un dels principals fabricants per contracte de material electrònic per a grans empreses occidentals com Apple i Hewlett-Packard.

Un moment del reportatge. Captura de la 'promo' que TV3 exhibeix al seu lloc web

Un moment del reportatge. Captura de la ‘promo’ que TV3 exhibeix al seu lloc web

L’emissió del reportatge titulat “Made in China” a l’espai 30 Minuts d’ahir, un reportatge realitzat per la productora francesa Upside Télévision, i en el qual es repassen les condicions laborals dels treballadors de Foxconn -empresa que fabrica per contracte els aparells per a grans multinacionals tecnològiques-, va provocar de forma immediata una forta reacció a les xarxes socials.

En el reportatge, gravat amb càmera oculta per infiltrats a les instal·lacions de Foxconn -on els periodistes hi tenen l’accés vetat-, es poden veure unes condicions de vida i treball abjectes, amb obrers pressionats per a què treballin més hores del que legalment poden fer, condicions econòmiques que no són les promeses i que fan difícil estalviar res tret que es facin moltes hores extres, suïcidis i deixadesa de l’empresa a l’hora d’ajudar les famílies dels treballadors que han patit accidents o s’han intentat suïcidar, com el cas d’una noia que es podia veure en el reportatge.

La situació no és nova, i fa poc més d’un any en aquest mateix rotatiu ens vam fer ressò d’un article del New York Times que ja ho denunciava.

El documental es centra de manera gairebé exclusiva en la companyia de la poma, esmentant només de passada que Hewlett-Packard també és client del fabricant xinès. Així mateix, ho són també Amazon, Dell, Cisco, Google, Microsoft, Nokia, Motorola Mobility, Toshiba o Sony. Es calcula que fins al 40% dels aparells electrònics venuts al món són fabricants per Foxconn.

Reacció d’Apple?

Coincidint amb el final del programa a TV3, diversos usuaris de Twitter van fer notar l’aparició d’una pàgina al lloc web d’Apple Espanya, en la qual es fa referència a la responsabilitat social de l’empresa i s’expliquen les mesures que la multinacional adopta per controlar les condicions laborals aplicades pels seus proveïdors.

Segons els ‘tuitaires’ que comentaven el 30 Minuts, en acabat d’aquest programa, va aparèixer un enllaç a aquesta plana dins la pàgina principal del lloc web d’Apple Espanya. Probablement, la pàgina de responsabilitat corporativa ja existia, i el que s’ha fet de nou és l’enllaç. Tampoc podem assegurar que aquest no constés a la pàgina principal unes hores o, fins i tot, dies abans, pel què en aquest apartat ens hem de refiar del què ens diu el col·lectiu al Twitter.

Casualitat? Podria ser, però sembla massa coincidència.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

El reportatge de 30 Minuts provoca un ‘shock’ entre els aficionats catalans a les noves tecnologies
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: