Els blocs es fan mini

Compartir

És l’exhibicionisme digital portat al minimalisme: "M’acabo de dutxar", "Faré una excursió aquest cap de setmana", "Bona nit a tots". Missatges tan curts com els SMS, amb una diferència: no s’envien d’una persona a una altra, sinó que els poden llegir desenes o milers en els anomenats "microblogs", pàgines web a l’estil bitàcola amb frases puntuals en comptes de textos llargs.


Mercè Molist – Els més addictes a Internet han trobat un nou joc: escriure diverses vegades al dia el que estan fent o pensant en un "microblog", un espai a Internet molt semblant a les bitàcoles o "blocs", on cada nova entrada no pot superar els 140 caràcters. Aquests són prou per publicar frases curtes a l’estil "Vaig a dinar amb en Pep".

Tot i que molts ho consideren un inútil i compulsiu estriptís digital de la pròpia intimitat, és una afició que enganxa tant als què són llegits (anomenats "microbloggers") com als seus lectors. Aquests poden rebre el flux de textos dels seus "microblogs" preferits a través del telèfon mòbil, per missatgeria instantània o bé directament a la web.

El vaixell insígnia d’aquesta moda és el lloc Twitter, que ofereix espai gratuït a centenars de milers de persones de tot el món, per tal que puguin engegar el seu propi "microblog". D’aquests, més de 60.000 pengen una mitjana de tres textos al dia, com l’espanyol Miguel Ángel Moroca, que actualitza compulsivament el seu "microblog": "Donant un tomb abans de dinar", "De visita per la FNAC a veure què s’hi cou", "A l’oficina fa una estona", "Traient alguna cosa de la màquina de vending".

Segons el lloc Twitterholic, els "microblogs" més llegits tenen fins a 40.000 seguidors. La raó és que, encara que pateixen de l’argumentació dels seus germans grans, els "blocs", ofereixen a canvi la idea instantània i un regust a quotidianitat que apropa el lector a aquell qui és llegit. Els espanyols més seguits a Twitter són Enjuto Mojamuto, amb 4.000 seguidors, i els coneguts "bloggers" Eduardo Arcos i Enrique Dans.

També alguns mitjans de comunicació s’han afegit a l’aventura, com Elpais.com. Per a ells, és una forma ràpida de publicitar els seus titulars, a mesura que els publiquen. Així mateix, alguns polítics nord-americans, com John Edwards i Barack Obama, usen els "microblogs" per estar en contacte amb els seus simpatitzants. El "microblog" d’Obama és el tercer més seguit de Twitter, amb 36.000 persones subscrites.

En canvi, hi ha poques empreses interessades en el "microbloging". Però haver-n’hi, n’hi ha, com Telefònica, que publicita les seves notícies corporatives al Twitter, o Atrápalo, que informa de novetats empresarials, barrejades amb recomanacions d’activitats culturals o rutes turístiques. Altres companyies prefereixen usar els "microblogs" per a les seves comunicacions internes.

Guillermo Baches, fundador de Khaces, el servei de "microbloging" més usat a Espanya, creu que també pot ser útil per a les administracions i posa com a exemple l’ajuntament de San Francisco: "La seva policia ho usa per notificar comunicats importants als ciutadans o informar-los sobre l’estat del trànsit". A Espanya, el "microblog" enAranjuez, creat per Fernando Bueno, ofereix notícies diàries sobre aquesta població.

L’èxit del "microbloging" es pot mesurar per la gran quantitat de serveis semblants o complementaris que estan apareixent: Twitterment és un cercador per a Twitter; Twittervision mostra, en un mapamundi, la procedència dels missatges; Jaiku, Tumblr, Pownce, Groovr, Zannel o Loopnote són gairebé clons de Twitter amb noves característiques, com la possibilitat d’enviar vídeos curts o petits arxius adjunts.

Microblogs espanyols

KHACES. http://www.khaces.com
És el servei de "microblogs" més popular a Espanya. 1.400 persones tenen aquí el seu espai gratuït. El van crear a finals de l’any passat dos amics, enginyers informàtics, de Lleida: Guillermo Baches i Jordi Xavier Vilardell. La seva particularitat és que agrupa els "microblogs" per origen geogràfic, classificats en províncies, ciutats i pobles, facilitant així el conèixer i llegir a gent propera.

JISKO. http://jisko.net
És el proveïdor espanyol de "microbloging" més jove, doncs va néixer fa pocs mesos, i també el que està fet per i per a gent més jove. Els seus fundadors no superen els 20 anys. No és totalment públic, s’entra per invitació, però ja té un nombre considerable de membres. Aviat s’obrirà totalment. Està fet amb codi lliure.

SWEETTER. http://sweetter.net
És el servei espanyol més petit, amb 160 usuaris. Va néixer el desembre de l’any passat, al voltant de l’Associació d’Usuaris de Programari Lliure de la Universitat de Sevilla, per a la diversió dels estudiants i coneguts. És de codi lliure.

TRIKIR. http://www.trikir.com
Fou el primer servei de "microbloging" espanyol. Va obrir a l’abril del 2007 però va tancar als pocs mesos. Avui, pot llegir-se en aquest lloc: "Estem treballant per tornar al primer pla".

TWITTERESPAÑA. http://www.twitterespana.com
No és un servei d’allotjament de "microblogs", com els altres, sinó un recopilatori dels textos que escriuen les persones espanyoles que tenen el seu "microblog" al Twitter. Creat pel periodista portuguès Paulo Querido, mostra estadístiques dels més populars i actius.

Decàleg del "Microblogger"

Per a aquelles persones que estiguin pensant en tenir el seu propi "microblog", Guillermo Baches, co-fundador de Khaces, ofereix algunes recomanacions. La primera, està clar, és obrir un compte en algun dels hostings gratuïts de "microblogs". Després, comença l’aventura.

1. Escriu des de qualsevol lloc i a qualsevol hora, des del teu portàtil o dispositiu mòbil connectat a Internet.

2. Sincronitza el teu "microblog" amb el màxim de llocs possibles, per tenir més difusió.

3. Afegeix al teu "bloc" o web un enllaç al teu "microblog".

4. Llança sovint preguntes i respostes per tal de crear interacció.

5. Segueix els "microblogs" dels teus amics i sigues fidel als teus seguidors.

6. Entra en el joc de les converses, fent comentaris en els quals responguis directament a altres.

7. Envia enllaços d’articles interessants, llocs o "blocs".

8. Sigues educat.

9. No siguis massa crític amb els punts de vista dels altres.

10. No empris el teu "microblog" només per a promocionar el teu "bloc" o projectes.

Enllaços esmentats

El manual del bon "microblogger"

Twitter

Twitterholic

Miguel Ángel Moroca

BarackObama

Enjutomojamuto

Eduardo Arcos

Enrique Dans

El País

Atrápalo

Telefònica

enAranjuez

Twittervision

Twitterment

Jaiku

Tumblr

Groovr

Pownce

Zannel

Loopnote

Copyright 2008 Mercè Molist.
Verbatim copying, translation and distribution of this entire article is permitted in any digital and no commercial medium, provide this notice is preserved.

Guillem Alsina