Els ‘forats negres’ en la cobertura podrien ser culpa dels smartphones, no de les operadores

Compartir

Un recent estudi de l’Associació Danesa de la Indústria de les Telecomunicacions posa de relleu diferències entre els talls de cobertura que pateixen els posseïdors de smartphones i els posseïdors de terminals ‘normals’.

Un smartphone

La consultora danesa Strand Consulting es fa ressò d’un estudi dut a terme per l’Associació Danesa de la Indústria de les Telecomunicacions que tracta sobre els ‘forats negres’ (black holes) en la comunicació mòbil, aquesta experiència que tots hem tingut de que se’ns hagi tallat una trucada mentre estàvem a mitja xerrada, o l’anar a fer una trucada i adonar-nos-en que no tenim cobertura en un lloc en què l’hem tingut sempre, i al qual torna al cap d’uns segons o un minut.

La gran majoria dels usuaris considera que aquests problemes són deguts al servei de l’operadora, però l’estudi dut a terme per l’associació danesa revela que els posseïdors de smartphones pateixen forats negres en la seva línia amb més freqüència que aquells que empren un telèfon convencional (no smartphone). L’estudi no fa distincions amb els feature phones.

Algunes xifres són, per exemple, el 16% dels usuaris de smartphone que pateixen forats negres en el seu propi domicili contra el 8% d’usuaris de telèfon convencional, o el 27% dels smartphones que els pateixen en mobilitat contra només el 7% dels posseïdors de telèfons convencionals.

Strand Consulting afirma en la seva nota que part de la responsabilitat en aquesta caiguda de la qualitat del servei també ha de ser atribuïda als fabricants de terminals, que en alguns casos llancen al mercat telèfons no prou testejats i amb errors de funcionament. Com a exemple, posen l’iPhone 5 d’Apple, el qual es va posar a la venda amb suport de maquinari per a xarxes 4G per LTE, però sense el corresponent programari, que fou publicat com a actualització un mes després del llançament del telèfon.

Una altra dada molt significativa producte de l’estudi és que un de cada deu posseïdors d’un smartphone assegura que la cobertura que rep el seu telèfon s’ha vist deteriorada al llarg dels darrers dos anys, la qual cosa pot respondre a un creixement del mercat en l’ús de les funcionalitats dels smartphones per damunt de les previsions de les operadores, fet que ha dut a aquestes mateixes operadores a -i explicat d’una manera simplificada- fer passar un nombre més gran de comunicacions pel mateix canal en el què abans n’hi passaven menys, amb la consegüent possibilitat que el servei es deteriori.

A nosaltres mateixos ens consta que una de les principals operadores espanyoles va utilitzar les mateixes infraestructures al casc vell d’una ciutat per donar cobertura al doble dels usuaris. La persona que ens va donar a conèixer aquest fet -i que ha preferit romandre en l’anonimat, igual que les dades sobre l’operadora i la ciutat en concret-, font considerada com a fiable per aquest rotatiu, ens va indicar que la qualitat del servei va caure fins a límits insospitats, però també que l’empresa no es podia permetre les inversions necessàries en aquesta i totes les altres ciutats en què necessitava fer-les.

Strand Consulting denuncia en el seu escrit les pràctiques dutes a terme per alguns fabricants, que obliguen les operadores a signar acords comercials que impedeixen a aquestes darreres parlar dels problemes dels terminals que porten a un ‘forat negre’ en la comunicació i, per consegüent, que el públic cregui que tota la pèrdua de cobertura és culpa de l’operadora.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Els ‘forats negres’ en la cobertura podrien ser culpa dels smartphones, no de les operadores
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: