Els llibres digitals guanyen al paper als Estats Units

Compartir

CibersocietatAmazon.com, el principal llibreter a nivell mundial, ha revelat que ven -i amb diferència- més quantitat de llibres en format electrònic que en format paper. La revolució de l’ebook es troba a un pas del punt de no retorn, i les xifres nord-americanes poden extrapolar-se per a dins d’un temps a la resta del món.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – El principal venedor online de llibres electrònics (a més d’altres productes) a nivell mundial, Amazon.com, ha donat a conèixer mitjançant una nota de premsa els resultats de la seva divisió Kindle, encarregada tant de les vendes del lector homònim com dels continguts que li han de donar sentit.

Les xifres parlen per elles soles: durant els darrers tres mesos, per cada 100 llibres en paper venuts per Amazon, els seus clients han adquirit 143 llibres electrònics. La proporció és més gran si ens centrem en el darrer mes: 180 llibres electrònics per cada 100 en paper.

La diferència és més palpable si tenim en compte que s’han inclòs publicacions que tenen versió en paper però no en format digital, pel que l’adquisició del suport “tradicional” és l’única opció per al client, i s’han deixat de banda les publicacions electròniques gratuïtes. Sense cap mena de dubte, amb la seva inclusió la diferència hauria estat molt més substancial.

Durant la primera meitat del 2010 Amazon va vendre el triple de llibres en format digital que en el mateix període del 2009, xifra recolzada per l’Associació Americana d’Editors, que xifra el creixement de les vendes de llibres electrònics en un 207% entre maig del 2009 i el mateix mes de 2010.

El Kindle continua sent una referència en el sector, especialment des de la seva segona generació (Kindle DX) en la qual s’hi van esmenar algunes mancances com ara el suport per a format PDF.

La importància d’unes xifres transoceàniques

Bé, això és per als Estats Units, però… què ens importa a la resta del món? doncs molt. Les tendències tecnològiques són com la moda en el món de la roba: el que surt avui a París, Milà o Nova York, arribarà en unes setmanes o uns mesos a tots els racons del planeta. En electrònica de consum, el que avui es presenta a Corea del Sud, Estats Units o Japó, en pocs mesos donarà el salt a Europa i Amèrica del Centre i Sud.

És per això que, salvant les distàncies i tenint en compte diferències sensibles entre ambdós mercats, una conclusió extrapolable al mercat nord-americà ho acaba sent també per a la resta del món, i això provoca que l’anunci d’Amazon.com tingui tanta importància.

Les dates en les que això pot arribar a passar a la resta de països? dependrà de diversos factors, com per exemple el grau de desplegament dels lectors de llibres electrònics i el seu cost. La implantació de venedors com la mateixa Amazon i altres jugadors locals també tindrà la seva importància, així com la resistència o aquiescència dels llibreters “analògics”, si se’m permet l’adjectiu.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina