Entrevista amb Flumotion

Compartir

EntrevistaSón una de les empreses més puixants en el mercat del streaming de continguts audiovisuals, treballant amb les empreses i emissores més potents. Amb ells hem parlat de costos, infraestructures, protecció de continguts, de programari lliure/propietari i de molts altres temes.

És una tarda en la qual ja amenaça el fred de l’hivern quan em dirigeixo a les oficines de Flumotion, una empresa jove però ja experta en un món en el que evoluciones i t’adaptes ràpidament, o desapareixes: el de la informàtica i, més concretament el de la transmissió de continguts multimèdia.

Flumotion va néixer fa tres anys com una empresa de programari, malgrat que per les seves activitats, els clients amb els que treballa i els seus partners, ha hagut d’entrar de ple en el sector serveis per oferir la seva plataforma de streaming claus en mà.

Aquesta solució és completa, i permet dur a terme totes les passes de la cadena: des de gravar els continguts fins a preparar el mitjà pel qual els veurà el consumidor, passant per les xarxes de comunicacions a utilitzar (a través dels seus partners).

Pregunta – Què  és Flumotion?

Resposta – Flumotion és una empresa tecnològica que ofereix productes i solucions avançades a companyies que volen emetre àudio i vídeo a través d’Internet i dispositius mòbils. Flumotion va ser fundada el 2006 i té la seva seu a Barcelona, on compta amb un equip de professionals que ha invertit dos anys i mig en desenvolupar la seva pròpia tecnologia de streaming. Empreses líders de la indústria de la comunicació i l’entreteniment com Antena 3, RTVE i la COPE confien en els serveis de Flumotion.

L'equip de Flumotion
L’equip de Flumotion

P – Quin tipus de servei i producte oferiu?

R – Flumotion ofereix un servidor multiformat propi i una plataforma de nova generació única capaç de servir des del mateix programari tots els formats líders a Internet tant per a la seva distribució en directe com sota demanda (VoD).

Programari multiformat

El Programari de Streaming de Flumotion ha estat el guanyador de la categoria de ‘Best Streaming Innovation’ (Millor innovació de streaming) en els ‘Oscars del Streaming’ d’enguany, en obtenir una àmplia majoria dels vots. Aquest guardó premia 24 mesos d’esforços en el desenvolupament d’una tecnologia que simplifica l’accés al món del streaming. El conjunt de prestacions de streaming que ofereix és únic a tot el món i mostra com la innovadora tecnologia de Flumotion està canviant la indústria, com ja ho van fer els guanyadors de l’any passat YouTube, Adobe Media Player i AppleTV. Aquest programari és una solució claus en mà per a qualsevol empresa i especialment per a TV i emissores de ràdio, i portals de vídeos online, que volen retransmetre contingut des dels seus propis equips. En tan sols un dia, es pot configurar la senyal i fer-la arribar a 1.000 usuaris simultanis, visualitzant vídeo a 500 Kbps; o a 7.600 usuaris al mateix temps si escolten àudio a 64 Kbps.

El Programari multi-format de Flumotion ha esdevingut el centre de la reeixida Plataforma de Streaming de Flumotion, que actualment ofereix el streaming de continguts a grups de mitjans com Antena 3, la COPE i RTVE, que retransmeten a milions de consumidors. Les aliances de Flumotion amb companyies de telecomunicacions clau com NTT Europe Online, Telefónica i British Telecom asseguren un perfecte rendiment per a clients amb un alt volum de tràfic. A més, Flumotion permet als proveïdors de telecomunicacions o xarxes de tot el món crear les seves pròpies plataformes de streaming a gran escala basades en la tecnologia de streaming rendible i end-to-end de Flumotion.

A més, enguany hem llançat la nostra solució de WebTV dirigida a tots aquells que busquen una solució claus en mà que els permeti ràpidament muntar el seu portal de vídeos a Internet i rendibilitzar aquests continguts. Alguns clients que ja l’estan usant són Antena3 (www.antena3videos.com) i Nestlé (www.nestle-tv.es)

P – Qui són els vostres principals clients?

R – Tenim dos tipus de clients. Un és el client final, on parlem bàsicament de televisions, ràdios i portals web que ofereixin continguts multimèdia i l’altre són les empreses de telecomunicacions que estan buscant una solució de streaming per desplegar en les seves xarxes i així poder oferir un servei més complet als seus clients finals.

Com a clients finals tenim a RTVE, Antena3, Telecinco, Cadena100, grup COPE, GrupFlaix, La Información.com, Nestlé…

A més, tenim acords amb grans operadores de telecomunicacions com són Telefónica, NTT Europe Online i British Telecom que estan interessades en què despleguem la nostra solució en les seves xarxes o bé a revendre els nostres serveis.

P – Com vau néixer?

R – Com a resultat de l’èxit del vídeo en línia, han aparegut en el panorama d’Internet diferents formats audiovisuals, cadascun prometent ser millor que els altres. Els comunicadors i tècnics audiovisuals han hagut d’enfrontar-se a la difícil decisió de seleccionar el format més idoni per al seu negoci. Aquest escenari fou el motiu que va dur a Flumotion a invertir en el desenvolupament d’un programari multi-format, que permet a les companyies retransmetre tots els formats des d’un únic servidor, tant per a senyal en directe com sota demanda. Per a fer del streaming una tecnologia d’ús comú, és essencial oferir solucions end-to-end (de principi a fi), que permet als clients cobrir el procés de streaming sencer, des de la codificació del vídeo o àudio fins a la seva retransmissió en línia, incloent a més les llicències dels còdecs de tercers.

Així va néixer el programari de streaming multiformat que permet oferir a clients amb molt contingut i tràfic una plataforma end-to-end de nova generació única capaç de servir des del mateix programari tots els formats líders a Internet tant per a la seva distribució en directe com sota demanda (VoD).

La mateixa tecnologia és la base per al Flumotion Streaming Software, que redueix les barreres per poder fer streaming per a qualsevol negoci, és la creació d’una forma fàcil i customitzada d’adquirir i actualitzar el programari. Per a fer del streaming una tecnologia d’ús comú, és essencial oferir una solució end-to-end (de principi a fi), que permet als clients cobrir el procés de streaming sencer, des de la codificació del vídeo o àudio fins a la seva retransmissió online, incloent a més les llicències dels còdecs de tercers. I el Software de Streaming de Flumotion és l’únic producte a tot el món que ofereix aquesta combinació única de prestacions i llicències.

Un altre aspecte important a l’hora de reduir les barreres per poder fe
r streaming per a qualsevol negoci és la creació d’una forma fàcil i customitzada d’adquirir i actualitzar el programari. Per això Flumotion ha dissenyat la nova e-shop, que té com a objectiu oferir als clients la possibilitat d’adaptar el programari de streaming a les seves necessitats tècniques i financeres. L’eina ‘Configurador’ guia el comprador a través d’una interfície visual, on pot seleccionar tan sols les característiques que ell vol i decidir si vol pagar de cop o a través de quotes mensuals des de tan sols 39,97€. Qualsevol característica així com els nous formats emergents es poden adquirir de manera separada, mantenint el programari sempre actualitzat amb les últimes tecnologies i les necessitats de streaming de cada client.

El departament de “WebTV” va néixer enguany pel fet que els clients de grans mitjans demanaven a Flumotion el disseny d’interfícies innovadores. Gràcies al seu extens coneixement de streaming i multimèdia Flumotion va crear per a cadascun dels seus clients l’interfície òptima per tal d’assegurar la millor experiència d’usuari per a aquest nou mitjà.

P – Posem que vull retransmetre un acte determinat a través d’Internet i em poso en contacte amb vosaltres per a què m’assessoreu. Què és el que necessitaré?

R – L’única cosa que necessitaràs és un bon contingut per a retransmetre de la resta ens n’encarreguem nosaltres!

Un dels punts forts de Flumotion és que ofereix una solució end-to-end als seus clients el que significa que el nostre servei va des de recollir la senyal original (adquisició) fins a l’entrega de la mateixa als usuaris finals. Els proveïdors de continguts cada cop estan més centrats en la capa on aporten valor que és en la producció de bons continguts i confien en empreses de tecnologia com Flumotion per a què s’encarreguin de la seva adquisició i distribució.

Un exemple d’això pot ser l’esdeveniment que vam fer fa unes setmanes enrere amb motiu de l’entrega dels Premis Planeta. Flumotion es va encarregar d’enviar un enginyer a l’acte, capturar la senyal, distribuir-la per Internet i a més també vam preparar un lloc web per al client on els usuaris tenien la possibilitat de xatejar mentre gaudien de l’esdeveniment.

P – I quant em pot costar això?

R – El cost sempre depèn de la complexitat del servei i de l’afluència d’espectadors al mateix. A Flumotion hem retransmès centenars d’esdeveniments que han anat des de la retransmissió d’una concentració de castellers a Valls fins a la retransmissió en directe dels Jocs Olímpics del 2008 o la presentació de Cristiano Ronaldo com a nou jugador del Reial Madrid.

P – Suposo que la diferència entre el vostre servei i els de streaming que es poden trobar gratuïtament a Internet rau en la qualitat i en el servei, però m’agradaria que m’ho detalléssiu més. En definitiva: seduïu-me! convertiu-me en un dels vostres clients! 😉

R – Bàsicament la diferència rau en què el nostre servei permet als nostres clients oferir una molt alta qualitat de visionat però el que és més important és que els permet tenir 100% de control sobre els seus continguts i el seu negoci.

Per posar un exemple: un dels nostres clients més importants, Antena3, usa el millor d’ambdós mons dins la seva estratègia online. Antena3 té un canal a Youtube on publiquen fragments dels seus continguts per tal d’atraure als usuaris que naveguen a Youtube cap al seu website oficial (antena3videos.com) on poden veure tot el continguts premium complet. Aquest site o webtv que també ha estat desenvolupat completament per Flumotion, permet al nostre client decidir quan publica o despublica un contingut, quins d’ells estan geobloquejats per a no ser vistos en certs països, quins continguts tenen sistemes d’autenticació, quines campanyes de publicitat assigna a cada vídeo o canal, quins vídeos poden ser sindicats i quins no i tota una infinitat d’opcions que ens són possibles a serveis gratuïts i que condicionen totalment el negoci dels nostres clients.

Creiem que els serveis gratuïts tipus Youtube han ajudat molt a engrandir el consum de vídeo a Internet i això és molt bo però quan et planteges un model de negoci darrere d’uns continguts has de confiar en plataformes professionals i pensades per a això com la nostra.

P – Teniu partners d’envergadura (Sun, Telefónica, British Telecom,… com espera una empresa jove com la vostra treballar amb aquests autèntics monstres del sector?

R – Bé, la primera cosa que veiem és que si gent tan gran com ells es volen aliar amb Flumotion ha de ser que tenim quelcom interessant a oferir.

Des del principi hem pensat que hi ha una simbiosi perfecta entre una empresa de programari com la nostra i les grans empreses de telecomunicacions que operen xarxes i infraestructures. Simplificant podríem dir que per a fer streaming necessitem dos ingredients principals: programari + xarxes (maquinari).

Flumotion ha estat concebuda des del principi com una empresa de programari formada per gent amb un altíssim grau “d’expertise” en el món de l’àudio i vídeo. Això ens ha portat a construir un programari totalment revolucionari que ha tingut en només dos anys un èxit fabulós a Espanya.

Les empreses de telecomunicacions estan veient que cada cop més les seves xarxes s’omplen de vídeos en comptes de text com passava feia algun temps. Aquesta mena d’empreses tenen xarxes i infraestructures que porten gestionant amb èxit des de fa prou temps així que el què ara busquen per enfrontar-se a l’era del vídeo a Internet són empreses com Flumotion que els aportin l’experiència i el coneixement i la capa de programari de streaming que necessiten posar damunt de les seves xarxes.

P – La tecnologia que empreu és tota vostra, desenvolupada a través de R+D. L’he feta a l’Estat Espanyol aquesta recerca? si és així, és cert que el panorama polític i social aquí no afavoreix precisament aquestes aventures? amb quins ajuts heu comptat? Si heu treballat amb algun altre país, detalleu-ho, si us plau.

R- Sí, tota la nostra tecnologia ha estat desenvolupada per nosaltres. Des del principi hem pensat que si teníem el control total de la nostra tecnologia a totes les parts de la cadena de valor, podríem respondre de forma molt més àgil a les peticions del mercat.

Prendre aquesta decisió tenia una implicació important que era que el temps que necessitaríem per a tenir el producte en el mercat seria més llarg que si integràvem productes de tercers a la nostra solució.

Pensem que vam prendre la decisió encertada. El mercat, els clients i els usuaris finals són molt exigents així que has de tenir una adaptació al canvi i a les novetats molt ràpida el que només pots aconseguir si controles totalment la teva tecnologia. Els nostres clients necessiten que co
breixis les seves necessitats i algunes d’elles són particulars de la seva forma de treballar així que si no depens de ningú per donar aquest tipus de solucions et converteixes en un soci tecnològic ideal per a ells.

Pel què fa a ajudes de l’estat, fins a aquest moment no n’hem rebut cap. El principal obstacle d’aquestes ajudes és l’esforç administratiu i la creació de documentació necessària per a poder-hi accedir. Això, sobretot per a empreses petites amb un fort creixement, representa una inversió de temps i diners quan el resultat és molt incert i l’ajuda financera arriba molt més tard.

Una de les sales de treball de les oficines de Flumotion
Una de les sales de treball de les oficines de Flumotion

P – Ja fa temps que es parla molt de l’èxit del vídeo a Internet, però de moment aquest èxit es veu majoritàriament circumscrit a dos tipus de continguts: els de lleure fets pels mateixos usuaris (com els d’aquelles persones que pengen vídeos amateurs de caire còmic al YouTube), i aquells per a adults. Els continguts seriosos tenen cabuda en el gran mercat del consumidor final a mitjà termini, o és cosa més aviat de llarg termini?

R – Creiem que ja hi està havent una gran acceptació per a continguts “seriosos”. Si posem com a exemple Espanya, tot el que són sèries de ficció està tenint un gran èxit. Nosaltres estem veient com cada dia desenes de milers d’usuaris es connecten a la nostra plataforma per consumir aquesta mena de continguts.

Quelcom que ve sent tendència és que gairebé tot el contingut que triomfa a la televisió també triomfa a Internet (sèries, documentals, reality shows, esdeveniments esportius…). Però això és només el primer pas, ara els proveïdors de contingut ja s’han adonat que l’experiència de consumir un contingut a Internet pot i ha de ser diferent de la de fer-la en televisió. Internet ofereix un interactivitat amb l’usuari final que una televisió no pot oferir i això és el que s’ha de potenciar per oferir una experiència diferent i més completa.

P – Tot i l’avançament que pot suposar la TDT, la sensació de molts -entre els quals m’hi compto- és que la televisió tal i com està concebuda avui en dia (un mitjà més aviat poc interactiu i que es basa en la passivitat del consumidor) té els dies comptats, i que el futur del mitjà audiovisual és la Internet pura i dura. Des de la vostra posició privilegiada, com ho veieu això?

R – Avui en dia vivim en una societat que no es pot permetre el luxe de sincronitzar la seva agenda diària amb l’escaleta de programació d’una televisió. Fa molts anys que les televisions intenten endevinar quan és el millor moment per emetre en antena un contingut o altre en funció de qui i quin volum de gent hi haurà a l’altre costat de la pantalla. Això passa així perquè estàvem en un model síncron és a dir: jo, televisió, espero que tu, espectador, estiguis davant de la pantalla quan emeti el meu contingut. Internet ha revolucionat aquest panorama oferint un model asíncron que permet als espectadors consumir continguts emesos de televisió on i sobretot quan a ells els vagi millor segons la seva agenda.

A més, la interactivitat amb el teu espectador és molt important, no només per oferir-li serveis de valor afegit sinó també per a conèixer-lo millor i, per tant, oferir-li el que millor s’adapta als seus gustos. Internet o el món IP és per naturalesa un entorn de comunicació bidireccional i això és quelcom que la televisió via TDT no aconseguirà de la mateixa manera.

Creiem que el futur passa per l’ús de les xarxes IP per a la comunicació i enviament de continguts i els televisors com a dispositius de visualització d’aquests continguts. Ja hi ha algunes marques que han anunciat que podràs navegar per Internet des del seu televisor sense necessitat de tenir cap aparell addicional. Això no significa que ja no consumirem continguts de vídeo des de l’ordinador sinó que l’ordinador quedarà per a un consum més personal i en canvi la televisió serà per a un consum més en grup o família.

P – Treballeu amb canals de televisió i grups mediàtics molt importants. És cert que d’alguna manera tenen por d’Internet?

R – El que veiem és que les televisions han creat o estan creant departaments específics per a gestionar la seva marca i els seus continguts a Internet. Això demostra que són conscients que no poden no estar en aquest nou mitjà.

Com en tot, hi ha televisions que creuen més fermament que altres en Internet però creiem que és una qüestió de temps i que de forma general totes elles hauran de tenir una estratègia i un model de negoci clar a Internet.

Internet és un mitjà que canvia molt ràpidament cosa que no succeïa en el de la televisió per això algunes televisions necessiten un temps per adaptar-se a aquest ritme i sobretot per a entendre que Internet és una gran oportunitat per a tots ells al contrari del que es deia fa un parell d’anys quan hi havia gent que assegurava que Internet anava a canibalitzar a les televisions. Ja ha quedat més que demostrat que són totalment complementàries i que a més reforcen la fidelització de l’espectador.

P – També es parla molt de la possibilitat de llogar pel·lícules en streaming a través d’Internet, fer que la Xarxa sigui el nostre videoclub. És una cosa en la què Apple sembla més avançada a la resta. Creieu que hi haurà una gran explosió del vídeo de lloguer en streaming a curt/mitjà termini?

R – A més d’Apple, als Estats Units existeix el servei de Netflix que està tenint un èxit aclaparador. Per 8,99$ tens accés il·limitat a un videoclub online que et permet descarregar via streaming les pel·lícules i veure-les en el teu televisor.

Creiem que tot el que sigui oferir als usuaris finals un servei de qualitat a un preu raonable funcionarà. La botiga iTunes d’Apple n’és un bon exemple.

Aquesta mena de serveis sempre són una mica difícils de posar en marxa perquè s’han de negociar els drets amb moltes “majors” però segur que quan arribi a Europa tindrà una acceptació molt bona per part dels usuaris.

P – Els mòbils semblen la gran assignatura pendent del vídeo. Molt YouTube però poca cosa més en els nostres iPhone’s, Nokia’s i Sony Ericsson’s. I la televisió? creieu que fa falta que primer baixin les tarifes, o que el públic se’n consciencii per a usar-ho i forçar així la baixada de tarifes?

R – Creiem que és una combinació d’ambdues. Òbviament les t
arifes de dades han de baixar per a què hi hagi un consum massiu en aquests dispositius però també els continguts han de ser bons i aportar valor. Està clar que per a què algú estigui mirant un contingut a la pantalla del seu dispositiu mòbil durant una hora ha de tenir una experiència diferent de la què tindria si mirés el mateix contingut en una televisió.

A més, el món dels mòbils té el handicap que no hi ha una estandardització molt clara pel que moltes vegades cal formatejar els continguts o aplicacions ad-hoc per a cadascun dels fabricants el què ho fa molt costós per a l’audiència que existeix avui en dia en aquest àmbit.

P – Quines mesures de seguretat apliqueu per tal de protegir els continguts dels vostres clients?

R – Apliquem mesures de seguretat en funció de les necessitats del client i del seu projecte. Tenim clients a qui els interessa que el seu contingut es propagui lliurement per Internet i altres a qui a causa dels seus acords de drets de continguts o bé per la seva lògica de negoci ens demanen una seguretat alta que controli temes com geolocalització de l’usuari final, enllaços de llocs externs, DRM, sistemes de tokens…

P – Vosaltres us trobeu just al mig entre aquells qui produeixen continguts i els consumidors. Des de la vostra posició, com es veu l’eterna polèmica entre aquells favorables a la lliure compartició de continguts (llegeixi’s pirateria) i aquells qui volen guanyar-se la vida en aquest sector i que, per tant, els interessa protegir els continguts produïts per a què no es distribueixin gratuïtament i, per tant, no en percebin remuneració?

R – Creiem que el debat no està entre barra lliure per a tothom o en una fèrria protecció dels continguts sinó en trobar el model de negoci que satisfà a tots els actors.

El que sembla clar és que els usuaris no estan disposats a pagar 20€ per un CD de música però en canvi sí que estan disposats a comprar les cançons que més els agraden a serveis com el que ofereix iTunes. Aquest és un exemple clar en què quan es troba un model de negoci que satisfà a les parts, els proveïdors troben els seus ingressos i els usuaris gaudeixen d’un servei de qualitat pel qual estan disposats a pagar un preu raonable.

Tenim clients com Antena3 a qui l’hem proveït d’una solució per a posar publicitat en els seus continguts online que fa que els usuaris puguin veure els seus continguts preferits quan vulguin i amb alta qualitat i, al nostre client, tenir uns ingressos que vénen dels anunciants que li permet tenir un model d’ingressos sostenible. Aquest model els permet tenir més ingressos com més gent els mira i llavors és quan arribem a l’escenari en què les televisions fan el què realment saben fer que és generar grans audiències sabent que hi ha uns ingressos relacionats que també augmenten quant més augmenta la seva audiència.

Per descomptat que sabem que rendibilitzar continguts a Internet no és sempre fàcil i és per això que Flumotion té molt en compte aquest aspecte en la seva solució de WebTV per a broadcasters (http://www.flumotion.com/esp/flumotion_webtv.php?menu=3). Aquesta solució integra entre d’altres coses: sistemes avançats de publicitat (12 formats diferents), passarel·les per a serveis de payperview, esponsorització de canals per part d’anunciants, sindicació de continguts en portals de tercers…

P – Treballeu amb programari lliure, i de fet teniu alguna cosa a veure amb un media center open source que es pot trobar per Internet. Ens en podeu fer cinc cèntims?

R – Moovida és un centre multimèdia de codi obert molt atractiu gràficament per a veure fotografies, pel·lícules i música, ja estigui en el disc dur, DVD, en una xarxa compartida, en una càmera, en un disc extern o en un Ipod. Fou llançat en el 2009 després de 3 anys de desenvolupament i suporta els formats més usats gràcies a l’ús de GStreamer, i pot reproduir el propi contingut o accedir a contingut en línia, permetent també l’accés remot.

L’arquitectura oberta de Moovida permet a tots, individus fins a tercers, a desenvolupar plugins per a contingut i serveis, per després afegir-ho a l’ecosistema digital de Moovida. La missió és fer entreteniment fàcil, social i accessible per a usuaris de tots els nivells tècnics i permetre’ls que gaudeixin de qualsevol tipus de contingut en el seu televisor i ordinador.

P – Com és treballar amb una comunitat de desenvolupadors que pot estar repartida per tot el món i que, fins i tot, es pot “rebotar” en contra teu encara que hagis encetat el projecte? fàcil, difícil, emocionant, desafiant,…?

R – Flumotion té la seva versió open source en la que qualsevol persona de la comunitat pot aportar millores al projecte. Sempre hem vist això com un avantatge molt important per a nosaltres. Jo crec que totes les empreses de programari voldrien tenir una comunitat de milers de desenvolupadors que a més d’avaluar el teu producte aportin les seves opinions i millores. Flumotion, fidel al seu compromís amb la comunitat, ofereix totes les seves noves versions amb el codi obert per a què tothom que vulgui pugui gaudir d’això de manera gratuïta.

Portem ja molts anys dins de la comunitat i sabem que si respectes les normes i ets conseqüent amb les teves accions tot el que reps és sempre positiu. El fet que els desenvolupadors estiguin repartits per tot el món i participant en projectes molt diversos aporta al producte una riquesa que seria impossible de tenir en projectes “tancats”.

Tot i això, Flumotion té el seu propi equip de R+D que és el que s’encarrega d’adaptar la solució open source a les necessitats específiques dels nostres clients tant en requeriments com en els temps d’entrega.

P – La tecnologia que empreu en el vostre dia a dia és programari lliure, propietari, o no teniu problemes en barrejar amb dues tendències?

R – Podem dir que el 95% del programari que emprem és lliure i el 5% restant és propietari. El fet de que creguem fermament en l’avantatge del programari lliure no significa que ens tanquem a altres opcions.

Avui en dia, la penetració de sistemes operatius Linux en els ordinadors dels usuaris finals o de formats de vídeo “lliures” com pot ser el format OGG estan lluny de ser la que puguin tenir el sistema operatiu de Microsoft o de formats de vídeo com ara Flash. Els nostres clients volen arribar al màxim nombre d’usuaris finals i per això a vegades hem d’usar programaris o formats de vídeo propietaris per assegurar als nostres clients que poden aconseguir el 100% de la seva audiència.

P – Amb tantes plataformes i dispositius, comptant a més que cada dia surten coses noves i la gent demana més qualitat i més fluidesa en la transmissió, com ho feu per no tornar-vos bojos?

R – Doncs no és
gens fàcil però aquest és precisament el nostre principal valor. La solució de Flumotion ha estat pensada des del principi per a ser multiformat. És a dir, no importa el format, còdec o qualitat d’àudio/vídeo a la que vulguis emetre que sempre es farà des del mateix programari.

Avui en dia, cada fabricant de programari impulsa el seu format propietari i intenta tenir la màxima quota de mercat. Flumotion, amb la seva solució multiformat, assegura als seus clients que en tot moment podran canviar d’un format a un altre segons les seves estratègies sense haver de canviar de proveïdor de streaming. Això ens fa diferents de la resta i ens dóna un valor molt important en el mercat que ningú té.

La solució multiformat de Flumotion ha estat recentment guardonada a Londres amb el premi a la solució de streaming més innovadora que atorga la prestigiosa publicació Streaming Media (http://www.streamingmediaglobal.com/Readerschoiceeurope/). Rebre un premi sempre agrada però a més en aquest cas ens confirma que estem en el bon camí.

P – El vídeo online de qualitat necessita una bona infraestructura de la Xarxa a tots els nivells. Com veieu aquesta al nostre país i, si no us és inconvenient, compareu-me-la amb la d’alguns altres llocs que conegueu.

R – Creiem que la infraestructura existent a Espanya és prou com per a entregar continguts de bona qualitat. És clar que sempre hi haurà països com el Regne Unit o el Japó que tenen xarxes més avançades però així com no passava fa 3 anys, avui les xarxes ja són capaces d’aguantar una bona qualitat de vídeo.

Un factor molt important per assegurar que el vídeo arriba amb la màxima qualitat als usuaris finals és treballar en una col·laboració molt estreta amb les empreses que proporcionen aquestes infraestructures en cada país. Així pots afinar tots els processos per a optimitzar el resultat final. A Espanya ja portem temps treballant amb Telefónica i recentment hem signat un acord amb NTT Europa online per a fer el mateix a nivell Europeu.

P – Canviem de terç ara: HTML 5 i vídeo incrustat als navegadors de forma nativa. S’equivoca el W3C en voler imposar una sèrie de còdecs, pot perjudicar als investigadors en aquesta matèria com vosaltres, o en aquest cas encara hi haurà mercat per a tots els jugadors?

R – A Flumotion hem recolzat i impulsat des del principi l’ús de formats de vídeo lliures com pot ser el format OGG. Aquest és el format que s’usa per a ser incrustat en els navegadors de forma nativa així que d’alguna manera, nosaltres podem dir que fa 4 anys que estàvem preparats per a això. A la pràctica, el format .OGG és un més dels que tenim dins de la nostra solució multiformat i pel que moltes organitzacions públiques o de l’àmbit de la investigació s’han interessat.

L’aparició de nous formats potencia la competència entre els mateixos i fa que les empreses propietàries de cadascun tinguin més pressió per a millorar-los. Des de l’òptica de Flumotion això és bo perquè la nostra solució treballa amb tots ells així que quant millor sigui cadascun dels formats millor serà la nostra solució global.

P – Ja per acabar, dues preguntes en una: com i on veieu el vostre futur d’aquí a un any, i com i on veieu el futur dels continguts audiovisuals en la Xarxa de comunicació global d’aquí a 10 anys, i a vosaltres mateixos en aquest espai de temps?

R – Fer una previsió a 10 anys en un entorn tan canviant com el d’Internet és gairebé tan difícil com intentar que et toqui la loteria sense haver comprat un bitllet.

Quan parlem d’Internet com a mitjà no només estem parlant de tecnologia sinó també d’usuaris. Els “clients” de la ràdio, la premsa o la televisió són més aviat passius però en canvi a Internet són molt actius. Sempre hem sentit que Internet és un dels mitjans més democràtics que existeix i això significa que els gustos o preferències dels usuaris tenen un fort impacte sobre cap a on es desenvolupa el futur del mitjà.

Que el vídeo a la xarxa és un èxit és parlar d’una realitat i no de futur. El què sí que pensem que veurem en els mesos vinents és l’arribada de continguts d’alta definició de forma massiva, televisors fabricats per ser connectats a Internet des del primer dia, més i millors models de negoci que permeten realment rendibilitzar les despeses de producció i distribució de continguts i com no, xarxes socials per a ser usades des del teu propi televisor que ens faran canviar la forma de relacionar-nos i consumir continguts.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: