Akamai, el gegant invisible d’Internet

Compartir
Centre d'Operacions de Xarxa d'Akamai a Cambridge, Massachussets (Estats Units)

Centre d'Operacions de Xarxa d'Akamai a Cambridge, Massachussets (Estats Units)

Sense la seva presència, probablement la Xarxa de xarxes veuria disminuït el seu potencial degut a continus embussos en el tràfic dels llocs més visitats. Es tracta d’Akamai, companyia especialitzada en distribució de continguts a Internet, invisible per al gran públic però indispensable per a les grans corporacions i el bon funcionament de la Xarxa a escala planetària.

Recentment, la companyia ha presentat una nova revolució tecnològica. D’ella i del seu paper en parlem amb Miguel Serrano, Director de Vendes per a la Península Ibèrica.

www.imatica.org – Miguel, moltes gràcies per estar avui amb nosaltres i dedicar-nos part del teu temps.

Miguel Serrano – Moltes gràcies a vosaltres. És sempre un plaer.

imatica.org – Akamai és una gran desconeguda per a la majoria del públic internauta que, tot i això i sense saber-ho, utilitza els seus serveis gairebé cada cop que consulta el lloc web d’una gran empresa. Quin és el perfil del vostre client?

Miguel Serrano, Director de Vendes per a la Península Ibèrica d'Akamai

Miguel Serrano, Director de Vendes per a la Península Ibèrica d'Akamai

M.S. – L’interessant per a nosaltres és precisament veure com ha evolucionat el perfil del client natural d’Akamai. Des dels nostres inicis, el perfil clàssic era el d’una companyia amb un volum rellevant de tràfic web, centrat majoritàriament en contingut pesat, com ara imatges o vídeos, de manera que estàvem parlant de companyies de mitjans de comunicació i perfil audiovisual. No obstant, l’evolució de l’ús corporatiu d’Internet per les empreses i, de la mà d’aquesta evolució, el creixement de les solucions que proposem, han convertit a qualsevol empresa que empri Internet com a eina de valor per a crear o ajudar el seu negoci en un candidat a client d’Akamai. Avui en dia ens trobem presents ajudant a guanyar en eficiència, seguretat i reducció de costos a companyies de molt diverses mides i sectors, sempre que per a aquestes Internet sigui una peça important de la seva activitat de negoci. I això és així no només entenent Internet com a eina visible dels nostres clients cap als seus clients, sinó fins i tot com a plataforma de gestió i compartició d’informació corporativa privada.

imatica.org – Quins serveis oferiu?

M.S. – Ens agrada intentar entendre el negoci dels nostres clients per adequar la nostra oferta a uns valors que siguin percebuts com a pràctics i reals. És per això que la Plataforma Intel·ligent d’Akamai està dotada de prou versatilitat com per a oferir des de vídeo d’alta qualitat, fins a gestió d’acceleració i garantia de rendiment d’aplicacions en Cloud, passant per eines de seguretat, detecció i filtrat d’atacs web o solucions de backup davant de contingències.

imatica.org – Quina part del volum total de tràfic d’Internet podeu estar gestionant a hores d’ara a través dels vostres servidors?

M.S. – Depenent del tipus de tràfic i del moment, Akamai entrega diàriament, i de forma consistent des de fa anys entre un 15% i un 30% del tràfic mundial d’Internet.

imatica.org – Treballant amb tals xifres i amb les companyies i institucions amb què heu de col·laborar, de ben segur que Akamai coneix bé la seguretat i robustesa d’Internet. Aquesta pregunta és teòrica: l’estructura de la Xarxa podria patir un atac que la deixés fora de joc durant, posem, 24 hores, o això és tan difícil que es pot considerar impossible?

M.S. – Doncs si que és una pregunta teòrica! Un eventual atac que tombés tota Internet resulta una mica més propi de la ciència-ficció que d’un escenari real. Les implicacions tècniques d’un atac de tal impacte són pràcticament inabordables. Amb prou feines es podria suposar potser que algun tipus d’atac massiu impedís la comunicació entre diferents operadores, però encara continuaria existint tràfic confinat en zones geogràfiques específiques. No ho veig com a quelcom realment factible.

imatica.org – El tràfic d’Internet augmenta sembla que exponencialment. Com feu front a això en el pla tecnològic i en el pla econòmic?

M.S. – La nostra visió és la de dotar a Internet de prou predicibilitat i seguretat per a garantir el trànsit d’informació crítica de negoci i aquesta criticitat ens fa estar sempre per davant de les necessitats reals que manifesten els nostres clients. D’aquesta manera, Akamai podria en qualsevol moment assumir un creixement sever i immediat de la demanda a nivell global i continuar responent amb el mateix estàndard de qualitat. Preservar la qualitat del nostre servei i fer front a aquests creixements implica portar aquesta filosofia que he comentat a un llarg termini. De fet, una de les àrees en les què Akamai destina la major part de la seva inversió és en l’estudi de solucions i tècniques que millorin l’eficiència i qualitat de la infraestructura per aconseguir abordar aquests creixements de manera rendible i sostenible. I és aquesta millora en l’eficiència de la rendibilitat la que traslladem als nostres clients en el mercat.

imatica.org – Estant en la vostra posició, és obligatori que albireu el futur proper de la Xarxa, a nivell tecnològic i del seu ús. Ens pots avançar alguna cosa d’aquest futur? quins són els serveis que més creixeran? (VoIP, vídeo-on-demand, videojocs, tràfic mòbil, TV-IP,…)

M.S. – Probablement hi hagi dos àmbits en els que el creixement i l’evolució vagin a ser més notoris. El primer és evident per als usuaris: l’entorn mòbil. Per a finals del 2013, s’estima que hi haurà més usuaris mòbils connectats que fixos. A més el perfil de consum serà diferent, ja que el format, la immediatesa, la dispersió de dispositius, etc., suposaran un repte a l’hora de proveir i entregar informació, continguts i processos de negoci. L’altre element diferencial serà el nombre de dispositius no estrictament controlats per un usuari que estiguin connectats a la xarxa. Es tendeix a parlar d’un món hiperconnectat en el que gairebé qualsevol dispositiu serà susceptible de mantenir un diàleg amb la xarxa o a través de la xarxa. Aquí les possibilitats són infinites però més difícils d’imaginar des de la perspectiva d’avui en dia. La nevera de ma mare suggerint a la meva nevera com governar el meu forn microones? El teu cotxe demanant cita al taller perquè sent que necessita una revisió, sense que ni tu ni ells hagueu de decidir-ho? Tot és possible.

imatica.org – Parla’ns de la recent presentació de les noves tecnologies d’Akamai

M.S. – Hem fet un esforç considerable per a reinventar-nos a nosaltres mateixos. Com dèiem abans, Akamai gestiona i entrega un alt percentatge del tràfic d’Internet, de fet és la companyia única que més tràfic entrega. Això, òbviament, ens confereix una perspectiva privilegiada i ens fa aprendre de les empreses més importants del món, de les més innovadores, de les que millor han entès els models de negoci a Internet. La nostra nova visió de la tecnologia està orientada a aplicar tot aquest coneixement per a dotar els nostres clients, no només de les millors eines, com hem vingut fent històricament, sinó d’un enfocament més pragmàtic i humanitzat de la gestió d’aquestes eines. En altres paraules, cada dia aprenem de primera mà què és el més important a Internet, quins són els problemes i com canvia la natura d’aquests problemes a velocitat de vertigen. La nostra tecnologia ara està dissenyada per adaptar-se a aquest entorn canviant, garantir la viabilitat dels models de negoci a Internet i per a proveir de la informació necessària als nostres clients per tal que puguin prendre les decisions adequades en el moment adequat.

imatica.org – Doncs moltíssimes gràcies per la teva presència avui amb nosaltres i ja saps que aquí, a www.imatica.org, també hi tens casa teva.

M.S. – Us agraeixo l’oportunitat i l’oferiment. Ha estat un plaer.

 

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Akamai, el gegant invisible d’Internet
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: