És una bona oportunitat la sortida a borsa de Twitter?

Compartir

Twitter va fer oficial amb un tuit els seus plans de sortir a borsa, possiblement a inicis de 2014, i els tràmits de presentació de la documentació preliminar a la SEC (Securities and Exchange Comission) ja s’han iniciat.

Com qualsevol empresa, amb la sortida a borsa el que es vol obtenir és finançament i la liquiditat suficient per poder emprendre una nova fase d’expansió de l’empresa. Twitter ha crescut exponencialment i aquest pas és necessari per seguir desenvolupant el seu model de negoci.

Fins aquí tot és normal però, quina diferència observem si la comparem amb les sortides a borsa d’altres companyies tecnològiques? Sens dubte, el més cridaner, és que es tracta d’una sortida a borsa sota la fórmula de “confidencialitat”. Twitter s’ha acollit a una nova llei del govern dels EUA que diu que l’empresa no ha de desvetllar els seus comptes financers, ni els seus resultats, ni el detall dels seus balanços, fins a 21 dies abans de la seva sortida a borsa. A aquesta fórmula s’hi poden acollir empreses que no tinguin un volum de facturació superior a 1.000 milions de dòlars, empreses considerades “start-up” o de creixement ràpid. L’any 2012, el govern va cedir a la recomanació de les empreses de Silicon Valley per tal que aquestes poguessin amagar temporalment els seus comptes, i així facilitar la paperassa i els tràmits burocràtics de les sortides a borsa.

Per què Twitter ha triat aquesta fórmula? Twitter no vol cometre els mateixos errors que va cometre Facebook. Al contrari que Twitter, el de Facebook fou un procés molt transparent que va generar gran volum d’informació i grans titulars els mesos previs a la seva sortida a borsa, amb els seus comptes i balanços públics des del primer dia. Aquesta transparència, que a priori semblaria ser la fórmula més correcta, va conduir a nombroses especulacions, rumors i a unes expectatives que van portar a un excés de valoració de l’empresa (100.000 milions de dòlars). El resultat és sabut per tots; Facebook va sortir amb un preu inicial de 38 dòlars, que als pocs mesos va quedar reduït a la meitat.

Actualment no podem posar en dubte el model de negoci de Twitter i sens dubte és rendible però, quins motius puc trobar per invertir o no els meus diners a Twitter? És difícil de saber si serà un èxit o no però intentarem donar algunes claus:

1) El preu de sortida. Una cosa és que una empresa tingui qualitat i potencial de creixement i una altra la valoració a l’hora de posar un preu de sortida de les seves accions. Crec que no cauran en el mateix error que Facebook i veient el procés com es desenvolupa, en un entorn de secretisme i prudència, el preu potser no sigui desmesurat. De qualsevol manera, sense cap dada pública no podem donar valoracions. Els rumors apunten a un preu entre els 28 i 30 dòlars.

2) Vies d’ingrés. Fins ara les empreses d’Internet generen els seus beneficis fonamentalment per ingressos de publicitat. Fins ara un excés de publicitat no ha estat motiu de queixa per part dels seus usuaris però la pressió financera per generar valor als seus accionistes, podria generar un canvi de filosofia incrementant aquest apartat.

La dependència d’una sola via d’ingressos sempre m’ha generat certs dubtes per a inversions a llarg termini en aquest tipus d’empreses. Twitter té gran coneixement del seu públic i els comptes que segueixen. Aquesta informació és molt valuosa a nivell comercial i podria ser un nou camp a desenvolupar i generar així una altra via d’ingressos.

3) Inversió a llarg termini. Actualment no hi ha bombolla tecnològica com hi va haver l’any 2000 on sortien al parquet empreses sense models de negoci i sense res al darrere. Internet s’ha bolcat en les xarxes socials però el dubte està en com evolucionarà aquest model de negoci. Serà rendible en un futur? Les empreses d’Internet es caracteritzen en què es mouen en un món molt incert, canviant i amb molta competència. A llarg termini, un gran volum d’empreses acaba desapareixent a causa de que els marges de benefici es van reduint per competir en preu ja que hi ha una innovació constant i canvis en les tecnologies.

Resumint, la inversió en empreses de tecnologia sempre és d’alt risc, fonamentalment per la dificultat de la seva valoració objectiva del preu i per com evolucionarà en el futur el seu model de negoci i els seus beneficis.

Jordi Oliva és trader independent i analista tècnic de borsa a Empordà Patrimonis, amb més de 20 anys d’experiència treballant als mercats financers. A El Mur Tecnològic s’especialitza en comentar l’apartat financer de les empreses tecnològiques.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: