Estudis aporten llum sobre les prefer

Compartir

Pàgines simples i sense gaires "trucs" per retenir a un internauta que cada vegada és menys fidel a un lloc únic i concret.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Els hàbits de navegació a la Web que presenten els internautes pateixen variacions a mesura que el mitjà va canviant, les tecnologies van avançant i els nous serveis sorgits del no res s’afermen de la nit al dia, guanyant amb això a milions de visitants. I, evidentment, la detecció d’aquestes tendències en la navegació és quelcom prioritari per als dissenyadors de llocs web o els emprenedors de negocis en línia.

Recentment, dos estudis han dibuixat el perfil de l’internauta d’avui en dia, i no són molt bones notícies per als dissenyadors: l’usuari és cada cop menys fidel a un lloc o llocs determinats, i quan navega va a aconseguir realitzar els seus objectius sense entretenir-se gaire.

Fins fa un temps, el perfil de l’internauta mitjà era el d’un usuari que es "casava" amb un o diversos llocs web als quals era fidel. Ara els cercadors s’han convertit en els reis de la Xarxa de xarxes. Els internautes entren en ells per buscar la informació que volen, sense importar-los on és aquesta. La possibilitat de contrastar el que s’ha trobat entre diversos llocs web també resulta una possibilitat atractiva en aquesta nova pauta de navegació.

La impaciència és una altra de les claus per entendre l’internauta modern; una pàgina que no carrega, que triga en carregar o en la que no és ràpid ni fàcil trobar la informació serà contraproduent per al lloc web. Igualment, els nombrosos widgets que s’afegeixen als llocs web per a proporcionar serveis addicionals, acaben essent molestos per a la majoria dels internautes, pel què es conclou que val més pocs afegits i anar directe al gra. El mateix passa amb la interactivitat, un concepte que se’ns ha venut com la gènesi i el cor de la Web 2.0 . Doncs bé, massa interactivitat no és bo per a un lloc web, doncs acaba cansant a l’internauta i allunyant-lo.

En general, els internautes desconfien de les promocions que s’ofereixen en diferents llocs web per fer que aquests es demorin més en la seva visita, i que prometen premis per omplir un formulari entre d’altres.

Els resultats d’aquests estudis juntament amb futures investigacions haurien de modelar el desenvolupament de llocs web i de serveis en línia d’ara endavant.

Més informació:

La crueltat dels internautes – BBC Mundo (en castellà)

Massa interactivitat en els llocs web acaba per saturar als usuaris – Europa Press (en castellà)

Guillem Alsina