Europa permet l’ús dels dispositius electrònics en desconnexió durant tot el vol

Compartir

Durant les operacions d’enlairament, aterratge i rodatge, els passatgers podran mantenir els seus dispositius electrònics en funcionament, sempre que no estiguin actives les connexions sense fils, és a dir, estiguin en mode vol. Per al 2014 podríem veure fins i tot més llibertat d’ús en certes operacions.

L’Agència de Seguretat en l’Aviació de la Unió Europea (EASA, EU Aviation Safety Agency) ha donat a conèixer les noves directrius sobre ús d’aparells electrònics en els avions durant les diferents fases del vol. I, seguint el mateix camí que la seva homòloga nord-americana fa poc més d’un mes, autoritza l’ús continuat dels dispositius durant totes les fases del vol, això si, en mode “fora de línia”.

Dues són les grans polèmiques que envolten als dispositius electrònics (ordinadors, telèfons mòbils, tablets,…) en relació a l’activitat aèria: d’una banda, els controls de seguretat i, l’altra, la prohibició d’ús en els avions, per almenys en les fases de rodatge per la pista prèvia a l’enlairament i posterior a l’aterratge, i en aquestes dues darreres operacions. Totes elles són considerades delicades, i els especialistes han considerat fins fa poc que un dispositiu mòbil en funcionament podia interferir amb l’electrònica de bord, provocant un accident.

Tot i això, i malgrat les advertències de les tripulacions de les aerolínies, no és infreqüent veure passatgers que se salten les prohibicions i limitacions mentre escolten música o llegeixen en els seus smartphons i tablets durant la fase de rodatge cap a l’enlairament i fins i tot en aquest darrer, o fan trucades per avisar de la seva arribada mentre l’avió encara està rodant per la pista després d’haver aterrat.

L’argument d’aquestes persones és, en general, que no passa absolutament res, sense fer cas qualsevol mena d’advertència, consell o prohibició explícita.

Però… realment passa alguna cosa amb els dispositius electrònics en els avions? Existeix risc real d’interferències provocades per aquests als sistemes de les aeronaus? Segons la nova normativa estadounidenca a la qual ara se li afegeix l’europea, sembla que no, que la prohibició era exagerada i que ara s’estan normalitzant les coses.

Ambdues normatives no són de compliment obligat per part de les companyies aèries, sinó que hauran de ser aquestes les que decideixin la seva aplicació. És a dir, que sempre haurem d’estar atents a les explicacions donades pel personal de cabina i, en cas de dubte, preguntar.

Això pot afegir una dificultat a la feina d’aquest personal, ja que és possible que en el període que va des de la publicació de la nova normativa fins a la seva acceptació per part de les companyies aèries, no pocs passatgers es resisteixin a apagar els seus dispositius emparant-se en les noves reglamentacions.

I per al 2014, potser més llibertat d’ús

Recordem que les noves normatives nord-americana i comunitària es refereixen sempre a l’ús dels dispositius en “mode vol”, és a dir, sense els transmissors i receptors sense fils en funcionament. Això vol dir que les connexions a la xarxa telefònica, Wi-Fi, Bluetooth, NFC o altres, hauran de romandre apagades i, en conseqüència, el dispositiu podrà funcionar amb les aplicacions i continguts disponibles en el mateix aparell, però no accedir a les diverses xarxes de comunicacions ni connectar amb altres dispositius en el mateix avió (per exemple, un mans lliures Bluetooth o smartwatch).

Pot ser que durant els primers mesos de l’any vinent, aquesta situació canviï, ja que el Comissari Europeu de Transports, Siim Kallas, ha sol·licitat a l’EASA que estudiï la possibilitat de permetre que els mòbils estiguin connectats a la xarxa de telefonia durant totes les maniobres, encara que no durant el vol a excepció d’aquells avions que disposin de la infraestructura necessària per facilitar la connexió a la xarxa de telefonia, actualment molt pocs i només en vols de llarga distància.

Per la seva banda, la FAA no contempla encara aquesta possibilitat.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: