Facebook arriba als 200 milions d’usuaris rodejada de polèmiques sobre privacitat

Compartir

FacebookLa companyia és criticada constantment pel gran nombre de dades personals dels seus usuaris que posseeix, i per les condicions de propietat intel·lectual dels continguts que aquests pugen al lloc.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Facebook està celebrant aquests dies l’haver arribat al seu usuari número 200 milions, una fita que, de ser un país físic, el convertiria en el cinquè del món per població darrere d’Indonèsia (229 milions d’ànimes) i per davant del Brasil (191 milions d’habitants). S’estima que un d’entre cada cinc internautes del món és usuari de la famosa xarxa social.

Malgrat que alguns d’aquests usuaris poden ser en realitat entitats i organitzacions que no es corresponen amb una persona física concreta (pel què un mateix usuari pot gestionar més d’un perfil), es considera que la seva proporció és mínima, essent a més tots els usuaris molt actius a la xarxa, a diferència d’altres serveis com Second Life en els quals la implicació dels seus usuaris és posada en dubte.

El gran creixement i èxit d’aquesta xarxa social no ha estat exempt de polèmica en els darrers mesos; molts tenen dubtes sobre on pararan les dades personals que els usuaris proporcionem a Facebook en el moment del nostre registre i amb la nostra posterior activitat, mentre que també hi ha hagut incidents relacionats amb els drets de propietat intel·lectual del què publiquem a la xarxa social.

Sense cap mena de dubte, Facebook és un “monstre devorador de dades” personals, ja que se’ns en sol·liciten algunes durant el registre, però és la quantitat que bolquen els usuaris en forma de comentaris, fotos, contactes amb amistats i fins i tot els jocs que corren per aquesta xarxa social aprofitant la seva API per construir aplicacions, la que permet traçar un perfil molt complet de la majoria d’usuaris, les seves preferències i el que busquen a la Xarxa. Això ha motivat que molts critiquin el que Facebook pot arribar a fer amb aquests perfils, i si algun dia els vendrà d’alguna manera al millor postor per a què se’ns bombardegi amb publicitat dissenyada com un vestit a mida.

Un altre aspecte que se li ha criticat a Facebook és una certa ambivalència calculada a l’hora de parlar sobre els drets de propietat intel·lectual del material que es publica en el servei online. Així, fa dos mesos, es va viure una forta polèmica quan l’empresa va intentar canviar els termes de la llicència d’usuari, generant amb això un moviment popular entre els usuaris que va obligar a fer marxa enrere i que el mateix fundador de l’empresa (Mark Zuckerberg) sortís en públic a donar explicacions a través del bloc oficial de Facebook.

La famosa xarxa social té un altre gran repte pendent al seu davant: demostrar que és econòmicament viable per ella sola. De moment, no ha cedit a les temptacions de vendre’s a altres grans empreses del sector, una fita que han perseguit i persegueixen moltes iniciatives de la Web 2.0 però que sembla que a la principal xarxa social del món no li interessa. Juntament amb Twitter i l’omnipresent Google, és un dels símbols de la nova Internet, i de la mateixa manera que el famós servei de microbloc, continua reivindicant la seva independència tot i saber-se objecte de desig per part de les “majors” del sector.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)