Facebook busca robar-li mercat a Twitter amb la introducció de hashtags

Compartir

La xarxa social de Mark Zuckerberg busca fomentar el seu ús com a mitjà de conversa global i sobre actualitat, una posició actualment liderada per Twitter.

hashtag

En certa manera, les xarxes socials s’han encasellat en unes determinades funcions i usos: Facebook ens permet tafanejar què fan els nostres amics i coneguts, Twitter estar al corrent de l’actualitat seguint no només a aquells qui coneixem, si no també a mitjans de comunicació, fonts d’informació, o generadors de tendències, i d’altres com Pinterest o Instagram es centren en allò visual, la fotografia. Facebook, la primera xarxa social per nombre d’usuaris, vol trencar aquest esquema ni que sigui de forma parcial, i per tal de captar l’atenció d’aquells qui busquen una conversa global i més immediatesa, ha introduït el concepte de hashtags en els seus posts.

Popularitzat per Twitter, el concepte de hashtag ha fet fortuna en altres xarxes socials com Instagram, sempre seguint el mateix format: el símbol # (“coixinet”) seguit d’una o diverses paraules sense espais. Avui ja és molt comú assistir a actes en sales de les parets de les qual pengen rètols que indiquen el hashtag oficial amb el qual seguir a Twitter la conversa global d’aquell esdeveniment, i comunicar-se i intercanviar punts de vista amb internautes que fins i tot no hi estan assistint en directe.

Aquesta és una altra gran possibilitat de Twitter, espremuda fins al moll de l’os per les organitzacions: la retransmissió d’esdeveniments per mitjà de sentències curtes, que sintetitzen els conceptes bàsics que preconitzen els ponents, de manera que algú que no ha pogut assistir presencialment, pot seguir en temps real la conversa global dels diferents ‘tuitaires‘ que comenten a través dels seus comptes emprant el hashtag identificatiu.

Precisament per posar ordre en el caos de la conversa global de Twitter van néixer els hashtags, com a forma d’identificar aquestes converses particulars enmig del soroll global.

Facebook, relegada a un pla de menor immediatesa, vol formar part d’aquesta dinàmica, i és per això que ha introduït els hashtags clicables en el seu Timeline, la possibilitat de la qual cosa ja havíem avançat fa uns mesos en aquest mateix rotatiu.

Des de Facebook es parla molt clarament d’un terreny en el qual Twitter també destaca: com a segona pantalla de la televisió. No pocs televidents comenten les seves sèries i programes preferits a través de la xarxa de microblogging, emprant per a això hashtags. En el comunicat emès per Facebook per anunciar la posada en marxa dels hashtags es refereix explícitament a la pantalla televisiva, oferint xifres com els 1,5 milions de mencions sobre un episodi concret de la telesèrie “Joc de Trons”, o els més de 66 milions d’interaccions entre usuaris que va generar la darrera edició dels Òscar de Hollywood.

Més clar no pot estar: Facebook vol la seva part del pastís de la segona pantalla televisiva, i la nota de premsa en què ha comunicat la posada en funcionament dels hashtags clicables és tota una declaració de guerra contra Twitter.

El gran handicap per als nois de Mark Zuckerberg és que Twitter ja està molt establert en aquesta posició, i serà difícil arrabassar-li el lloc de referència, però probablement en els quarters generals de la xarxa social comptin amb què no pocs internautes empren Twitter per nodrir també el seu mur de Facebook, i viceversa, per la qual cosa sense substituir el servei de l’ocellet xerraire com a primera eina per seguir les emissions televisives, el que podrien buscar a Facebook és incrementar el nombre d’interaccions que els televidents realitzen en el seu servei, creuant usuaris que ho són també de Twitter amb altres que ho són exclusivament de Facebook.

A partir d’ara, caldrà veure no només si els usuaris accepten i utilitzen aquesta novetat, si no si, a més, la utilitzen activament.

Poden llegir més sobre l’ús de hashtags en l’article d’opinió del nostre editor i codirector Guillem Alsina, titulat “Hashtags a Facebook: win-win

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Facebook busca robar-li mercat a Twitter amb la introducció de hashtags
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: