Facebook es fica en el camp de les cerques

Compartir

La companyia de Mark Zuckerberg busca innovar amb un concepte de cercador diferent del tradicional i íntimament lligat a la seva xarxa social.

Logotip de Graph Search

Logotip de Graph Search

Mark Zuckerberg (cofundador i CEO de Facebook) i els seus nois no podien presentar un producte semblant al de la seva competència, un altre Google que, simplement, fos una oferta més en un mercat no saturat però si excessivament dominat per la companyia de Mountain View. Necessitaven presentar una cosa diferent, un cercador que pogués fer forat en un dels flancs de l’establert com a dominador sense pal·liatius del mercat. I això han fet, tal i com ja havíem avançat aquí mateix fa uns mesos.

Graph Search és el que podríem anomenar un “cercador social”, en el qual no primen els resultats que tenen una millor puntuació segons un índex absolut, si no aquells que es refereixen als nostres contactes, a allò que socialment ens és més proper.

Tots els cercadors primen certs resultats sobre d’altres en funció de diferents factors com, per exemple, la proximitat geogràfica. Si estic emprant Google en català des de l’Estat Espanyol (quelcom detectable per la IP utilitzada) i busco “hosting web”, en les primeres posicions de la pàgina de resultats constaran les empreses més ben posicionades en Google per al mercat catalanoparlant i estatal, uns resultats que variaran si repeteixo la mateixa cerca des d’un ordinador situat, per exemple, a Anglaterra o als Estats Units.

Degut a la mateixa naturalesa del principal servei que ofereix (la xarxa social homònima) Facebook ha primat en Graph Search la proximitat social, oferint com a resultats nous contactes, imatges publicades per contactes i per persones properes als nostres contactes, o llocs (places) que puguin ajustar-se al criteri de cerca.

L’objectiu, segons indica l’empresa en el comunicat emès presentant el nou servei, és fomentar el descobriment de nous contactes i recursos. Això, al seu torn, farà augmentar l’activitat dels usuaris a la xarxa social, quelcom que interessa i molt a Facebook. Si ja ara les xifres de temps d’ús de la xarxa social van en augment d’una forma estratosfèrica, tot el que pugui ajudar en aquest aspecte serà positiu per a Zuckerberg i els seus.

De moment, Graph Search serà desplegat en fase beta a un subconjunt petit dels usuaris, només en anglès, i encara sense algunes funcionalitats (com per exemple, faltaran els posts en els resultats, i no es podran escoltar cançons directament des d’aquests). És probable que al llarg de l’any que acabem de començar vegem un desplegament total efectiu d’aquesta nova solució.

La borsa no ha reaccionat favorablement a la presentació de la nova eina, baixant lleugerament la cotització de l’empresa de Mark Zuckerberg, encara que no serien d’estranyar moviments a l’alça en els propers dies a mesura que la premsa especialitzada analitzi el nou cercador i faci públiques les seves conclusions, així com blocaires i usuaris comencin a donar les seves opinions.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: