Facebook farà pagar pels missatges dirigits a usuaris que no són contactes directes?

Compartir

La companyia de Mark Zuckerberg ha encetat un experiment consistent a fer pagar els missatges que els seus usuaris dirigeixen a celebritats. Podria ampliar-ho en el futur?

A principis d’aquest mes d’abril, diversos rotatius en línia britànics es feien ressò d’una nova prova pilot que Facebook va començar a dur a terme a la Gran Bretanya per incrementar les seves fonts d’ingressos, consistent en cobrar un preu per enviar missatges a persones famoses a través de la xarxa social.

Depenent de com tinguem configurat el nostre compte d’usuari, els missatges interns d’aquells usuaris que no siguin contactes directes no aniran a parar a la nostra bústia d’entrada, si no a una altra bústia més genèrica anomenada “altres”. En aquesta s’hi desen aquesta mena de comunicacions directes o altres com les procedents de les pàgines a les quals estem subscrits. La configuració de privacitat i seguretat també pot impedir l’enviament de missatges de persones desconegudes.

Aquest és el missatge d'error que ens presenta Facebook quan intentem enviar un missatge a algú que no és contacte directe nostre

Aquest és el missatge d’error que ens presenta Facebook quan intentem enviar un missatge a algú que no és contacte directe nostre

El pagament per missatge pot permetre l’enviament a persones a qui no coneixem i no hi tenim una relació directa a través de la xarxa de Facebook, i amb les quals ens interessa posar-nos-hi en contacte. La idea és que, en ser de pagament, dissuadeixi els enviaments massius i els missatges mancats d’importància per al destinatari.

És plausible especular amb una expansió d’aquest sistema als missatges regulars de Facebook? L’empresa de Mark Zuckerberg està buscant noves vies de finançament per poder demostrar fortalesa davant del NASDAQ i remuntar la seva caiguda cotització. Però, si tenim en compte que la majoria dels missatges es dirigeixen, per lògica, als usuaris que ja són contactes directes, i que la mesura podria ser rebuda amb desgrat per part dels usuaris, es pot dubtar de si Facebook la farà extensible a tota mena de missatge entre dues persones que no siguin contacte, més enllà dels famosos.

Els nois de Mark Zuckerberg podrien oferir una mena de ‘packs’ de missatges a, per exemple, un centau cadascun, de manera que amb un dòlar, els usuaris poguéssim enviar un centenar de missatges a persones desconegudes, un preu molt mòdic a canvi de quelcom que sense cap mena de dubte durarà força, perquè no és cada dia que busquem comunicar-nos amb algú a qui no coneixem.

De moment, òbviament tot són rumors i especulacions no confirmats ni desmentits per la companyia de la cèlebre xarxa social.

Una proposta que no és nova

Si a algú li estranya haver de pagar per enviar missatges, encara que sigui dins d’una xarxa social i només per als usuaris d’aquesta, que pensi que aquesta mateixa idea ja havia estat proposada però per al més genèric servei de correu electrònic, i per tot un nom propi en la indústria tecnològica: Bill Gates.

El fundador de Microsoft va proposar, en el 2004, la introducció d’una mena de segells per al correu electrònic, que costarien molt poc (un centau de dòlar, per exemple), però que sortirien cars quan es tractés d’enviaments per volum, com el que fan els spammers.

L’objectiu d’aquesta proposta era tallar de socarrel el problema del spam, ja que amb el sistema actual de correu electrònic “gratuït”* l’enviament de grans quantitats de spam surt a compte amb el sol fet de que “piquin” unes poques víctimes. En canvi, amb un sistema de pagament per missatge enviat, la pràctica dels spammers ja no sortiria a compte.

Aquí s”ha de comptabilitzar el cost de la connexió a Internet i el del proveïdor de serveis de correu electrònic, així que gratuït del tot, no surt.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: