Facebook podria robar-li quota de mercat a Google en les cerques

Compartir

La intervenció de Mark Zuckerberg en un esdeveniment organitzat per la publicació online TechCrunch està donant molta teca. La darrera ha estat la seva insinuació que la xarxa social podria entrar, a la seva manera, en el negoci de les cerques.

Fa uns dies, Mark Zuckerberg (fundador i CEO de Facebook) parlava en l’esdeveniment TechCrunch Disrupt. En ser el responsable d’una de les empreses tecnològiques amb més projecció en els nostres dies i no haver tingut pèls a la llengua per tocar els temes més candents (com la situació borsària de la companyia), les seves paraules en l’esdeveniment abans esmentat han de ser analitzades amb molta cura. L’última, la possible entrada de Facebook en el negoci de les cerques.

Més apropiadament, hauríem de parlar de l’actualització del servei de cerques de la xarxa social, doncs aquesta ja integra un cercador a la part superior de la seva pàgina web, els resultats del qual es composen de referències a usuaris i grups del servei, i de resultats per terme de cerca de Bing, gràcies a la seva aliada Microsoft.

Zuckerberg va declarar la setmana passada en el TechCrunch Disrupt que l’entrada de Facebook en el sector de les cerques obriria un nou negoci per a la companyia, i que un futur cercador de la xarxa social no seria concebut com un rival de Google.

Per començar, un futur “Facebook Search” no seria un servei independent de la xarxa social, pel què només el podrien usar aquells internautes registrats. Després, tampoc consistiria -i segons el discurs de ‘Zuck’- en un motor de cerca els resultats del qual fossin pàgines web seleccionades per paraula clau, si no que respondria a preguntes realitzades en llenguatge natural i es centraria en oferir com a resposta a contactes i grups del mateix Facebook que puguin respondre a la inquietud de qui pregunta.

Mark Zuckerberg veu el futur dels cercadors com una forma d’oferir respostes i contactes a un internauta cada cop més socialitzat, i en el seu discurs a l’esdeveniment de TechCrunch no va dubtar en referir-se als motors de cerca “tradicionals” com Google, Yahoo! i fins i tot Bing, com a tecnologia obsoleta, si bé no va emprar aquestes mateixes paraules.

Exemples de tipus de cerca en un entorn com el descrit per Zuckerberg serien: “quants ex-companys de l’institut puc trobar a Internet?” o “quin és el restaurant de sushi preferit pels meus amics?“.

A més, la poderosa xarxa social compta amb un recurs inaccessible des de fora del seu servei a competidors com, per exemple, la mateixa Google: les dades dels usuaris i les seves connexions, que permetran crear aquest escenari proposat en el que el més important no és proporcionar enllaços amb continguts que incloguin una sèrie de paraules, si no donar respostes encertades i rellevants a tota mena de qüestions, primant l’entorn personal de manera que diferents usuaris realitzant al sistema la mateixa pregunta, obtinguin respostes diferents basades en el seu entorn i relacions.

A partir d’aquí, Facebook es pot llançar a l’aventura en solitari o comptant amb Microsoft i ajudant-se en Bing. La qüestió és: com quedarà la relació amb la seva principal aliada si no només prescindeix d’ella i del seu cercador, si no que a més entra en competència? potser la clau no estigui en què es facin la competència, si no en què Bing s’encarregui d’un sector de les cerques lluitant de tu a tu amb Google, i que Facebook s’encarregui d’un altre, robant-li quota de mercat a la companyia de Sergey Brin i Larry Page a base dels internautes que no sortirien de la web de Facebook per a anar a buscar Google.

El CEO de Facebook no va donar cap mena de detall ni dates per encetar aquesta possible aventura però les seves paraules han tingut, d’ençà que les va pronunciar, un efecte balsàmic per a la cotització borsària de la seva companyia, que s’ha estabilitzat prop dels 22 dòlars.

Més informació

Article a TechCrunch

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Facebook podria robar-li quota de mercat a Google en les cerques
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: