Facebook simplifica les seves opcions de seguretat… i tot seguit ha d’aclarir el que ha fet

Compartir

FacebookLes noves preferències de seguretat i privacitat de la popular xarxa social no són altra cosa que emmascarar les antigues preferències agrupant-les i, amb això, reduint el seu nombre, malgrat que els usuaris que prefereixin un control més granular podran continuar accedint-hi de la manera antiga. Les explicacions posteriors en el blog oficial porten a pensar que els internautes segueixen sense entendre-ho… o no en fan gaire cas.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Tal i com anunciàvem la setmana passada, Facebook ha realitzat recentment una simplificació de les seves mesures de seguretat i privacitat a fi i efecte de facilitar la configuració als usuaris novells i menys experts. Però malgrat tot, no sembla tan fàcil donat que la companyia ha hagut de donar més explicacions a través del seu blog oficial de com funciona el nou sistema per tal d’aclarir dubtes. Vegem en primer lloc les mesures preses per Facebook per a simplificar la configuració de privacitat dels seus usuaris.

Segons Mark Zuckerberg (fundador i director de la xarxa social i de la companyia que es troba al seu darrere), el paradigma de l’usuari de Facebook ha canviat amb els anys. Inicialment, l’estudiant nord-americà volia compartir algunes coses només amb els seus coneguts més propers. Ara, internautes de totes les edats, classes socials, formació i racons del món busquen compartir informació amb diversos grups d’usuaris, des dels amics més propers fins als contactes de negocis, o les amistats que es fan a la mateixa xarxa social però que no es coneixen en persona (i potser mai s’arribaran a conèixer). Les funcionalitats de Facebook han evolucionat en paral·lel a aquest canvi des de l’absoluta simplicitat fins a les més completes que tenim a hores d’ara amb xat online, perfil amb feed de notícies o àlbums de fotos.

Les preferències de seguretat també han avançat en paral·lel, afegint més i més opcions que anaven sorgint segons les necessitats. Això ha donat lloc a una amalgama de configuracions que tenen el problema de ser massa extenses i inclouen massa paràmetres per a usuaris que habitualment volen començar a treballar sense fixar-se en gaires detalls. El problema és, doncs, més provocat pels usuaris que per l’empresa, però és un factor que Facebook no pot evitar, pel que per a enfrontar-s’hi només pot tendir a simplificar les opcions disponibles.

Això s’ha aconseguit en primer lloc classificant els usuaris de Facebook que ens rodegen en tres categories: només amics, amics d’amics i, finalment, la resta del món. Les altres possibles activitats a la xarxa social s’han dividit en un sol control per al nostre contingut, un control més granular per a la informació bàsica, i un control molt simple per a les aplicacions. Per a cadascuna d’aquestes divisions, és possible definir quin grup volem que pugui accedir a les dades corresponents. Si, per exemple, seleccionem tothom, se sobreentén que els altres dos grups (només amics i amics d’amics) ja hi són inclosos.

Amb això s’ha aconseguit reduir de 50 a 15 les preferències de seguretat que ha de seleccionar qualsevol usuari per tal de configurar completament el seu compte a Facebook.

Les preferències seran desades de manera que si, per exemple, determinem que tot el contingut que generem sigui vist només pels nostres contactes directes, tot el que publiquem a partir d’aquest moment i en el futur serà visible només pels nostres contactes.

La quantitat d’informació bàsica visible per a tothom es redueix, i en breu els usuaris podran definir si volen que qualsevol persona pugui veure quins amics té, quelcom que en aquest moment és perfectament factible.

Les noves preferències s’implementaran gradualment en els més de 400 milions d’usuaris de Facebook. Segons afirmen des de la xarxa social, els nous controls de seguretat responen al feedback enviat pels usuaris durant els darrers mesos.

Massa poc o massa difícil d’entendre per als usuaris?

El blog oficial de Facebook ja porta dos posts més dedicats a explicar millor els canvis en el model de seguretat de la xarxa social, quelcom que podríem considerar excessiu si tenim en compte que es tractava de simplificar la configuració de privacitat de la xarxa social i fer-la més assequible a qualsevol perfil d’usuari, especialment els novells.

Tot i això, el que s’ha fet és només emmascarar la gran quantitat d’opcions subjacents (que continuen presents) i reduir el seu nombre, malgrat que aquest continua sent massa gran per a resultar còmode a un perfil d’internauta que el que vol és haver de prémer el mínim de botons per començar a socialitzar.

Facebook hauria d’implantar un model molt més restrictiu per defecte i que sigui l’usuari qui obri permisos manualment, però això li restaria popularitat, a més de ser molt complicat fer-ho ara a més de 400 milions de perfils. La xarxa social ha buscat un model de compromís, simplificant l’existent per deixant-lo encara massa extens per a la majoria. Ni carn ni peix que acontentarà a pocs tret potser de les autoritats reguladores del mercat i de protecció de les dades personals en els països en els quals opera. I és per això que ha deixat coses al tinter, per tal de mantenir un "work in progress" que li permeti alleujar la pressió de les crítiques patides durant els darrers mesos.

Més informació

Entrada en el blog de Facebook en la que Mark Zuckerberg informa sobre els canvis en el model i les funcionalitats de privacitat

Guia de privacitat de Facebook

Blog de Facebook

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina