Facebook tenia raó en anunciar la fi de l’e-mail?

Compartir

FacebookEls joves nord-americans cada cop l’utilitzen menys i, ara, una prestigiosa consultora internacional afirma que intentarà prescindir totalment d’aquest servei. La seva supervivència a llarg termini passarà possiblement per convertir-se en base per als moderns serveis de missatgeria de xarxes socials.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Abans de que Mark Zuckerberg presentés el nou servei de missatgeria de Facebook al novembre d’aquest any passat, ningú semblava posar en dubte l’hegemonia del correu electrònic com a mètode de comunicació a Internet, tot i que alguns números apuntaven a un declivi en el seu ús paral·lelament a l’augment del nombre d’usuaris que empren els serveis de missatgeria de les xarxes socials, especialment entre els internautes més joves.

Un estudi recentment presentat per comScore i realitzat durant els dos últims anys als Estats Units, confirma el declivi de l’ús de l’e-mail entre els més joves, que passen a utilitzar més els serveis de missatgeria de les xarxes socials (i, entre aquestes, preferiblement Facebook) per a comunicar-se.

Les xifres indiquen que, entre els joves amb edats compreses entre els 12 i els 17 anys, durant el 2010 es va reduir l’ús del correu electrònic gairebé un 60%, activitat que s’ha desplaçat als serveis de missatgeria de les xarxes socials.

Un dels culpables d’aquest canvi d’hàbits és probable que sigui la connectivitat mòbil, que permet que qualsevol internauta posseïdor d’un smartphone estigui constantment connectat al seu compte de Twitter, al seu perfil de Facebook i a les variades xarxes socials. On abans es necessitava un correu electrònic, ara n’hi pot haver prou amb actualitzar un Twitter replicant a algú, penjar una referència en un mur de Facebook o prémer un botó per a, des del mateix telèfon, compartir un enllaç o una imatge.

Atos Origin: un exemple extrem?

La reputada consultora francesa ha realitzat un anunci espectacular però amb una certa trampa: espera ser una companyia “zero e-mail”… en tres anys, temps més que suficient (almenys en termes d’evolució tecnològica) per a què els serveis de missatgeria de les xarxes socials hagin madurat, l’ús de videoconferència domèstica s’hagi popularitzat i hagin sorgit altres possibles vies de comunicació. I, a més, es refereix (almenys explícitament) només a les comunicacions internes entre treballadors de la companyia.

El CEO d’aquesta empresa, Thierry Breton, adduí a l’excés d’informació que s’acumula en el correu electrònic com el principal problema que provoca aquesta eina de comunicació (més pròpiament, el seu ús).

Un veterà al qui encara li queda vida per davant

Veurem aviat la fi del correu electrònic tal i com el coneixem? Encara queda molt per a això si parlem de substituir-lo pels serveis de missatgeria de les xarxes socials, almenys en una interpretació purista des del punt de vista tècnic. L’exemple de Facebook ens va com anell al dit: Mark Zuckerberg va afirmar que l’e-mail està superat, no retirat, presentant un servei que permet comunicar-se a través de múltiples vies amb una interfície unificada, essent una d’aquestes vies el correu electrònic.

Si bé el futur a curt/mitjà termini de l’e-mail està garantit per l’actual volum d’ús i perquè una generació que ha fet les seves primeres passes a Internet el tindrà encara durant molt de temps com a eina de referència i indispensable, el seu futur a llarg termini està garantit només com a un protocol indispensable d’Internet, però no com a eina d’ús final. Probablement el seu destí final s’assemblarà al del protocol FTP, que sobreviu avui emmascarat en aplicacions web per a la gran majoria dels usuaris.

Els serveis de missatgeria de les xarxes socials no tenen la unificació que els permeti interactuar entre xarxes diferents (per exemple, no podem enviar un missatge instantani des de Facebook a LinkedIn o viceversa), però el correu electrònic sí que té aquesta capacitat. Probablement en el futur l’e-mail servirà de base per als diferents serveis de missatgeria com passa avui amb Facebook, garantint la interoperabilitat entre plataformes i, d’aquesta manera, sobrevivint emmascarat per a les noves generacions.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina